Arai hjälmar

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Är på jakt efter ny Arai hjälm.
Några bra tips på sidor med schyssta priser??
Har kollat www.racevisors.co.uk och Fc-moto.de.
Men har svårt att hitta någon jag vill ha.
Är lite inne på rx7 cosair i vitt men har inte hitta någon sida med bra pris som har den kvar??
Tips??
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur var det nu, är det samma storlekar på Arai i US som i europa?

Ja, formen är den samma mellan USA & Europa, däremot skiljer formen på de Asiatiska hjälmarna.

Tag dock i beaktning att de Amerikanska hjälmarna är märkta med SNELL-standard och inte ECE 22.05 som är kravet i Europa.

Absolut ingen skillnad på hjälmarna, men iom att märkningen inte stämmer så är den inte laglig i Europa. (Om man nu bryr sig om det) Men det är bra att känna till.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Jag köpte min RX7a från USA förra sommaren. Storlekarna är desamma och försäkringsbolagen bryr sig inte heller. Däremot kanske polisen gör det?

OBS, min är nu till salu:
rx7.jpg


;)
 

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Ingen som vet om de går att få tag på en Arai rx-7 cosair (Haga red) till bra pris någonstans???? storlek M, europa gokäng är ett krav...
 
Last edited:

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Inga fler tips??
Verkar som att de flesta cosair är sålda i M i varje fall i haga lack eller vit som är mest intressant för mig.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Inga fler tips??
Verkar som att de flesta cosair är sålda i M i varje fall i haga lack eller vit som är mest intressant för mig.

Lelles har väl den "gamla" i vitt kvar? Dom är väl Iofs. rätt dyra i förhållande till utlandet men minst 15% prut är väl standard hos dom.
Men annars har ju Racevisors den nya RX7 GP i Diamond White, jag köpte en för några veckor sen för £475, nästan halva priset mot här i butik. Blev grymt förvånad hur snygg den var i pearl-lack :tummenupp
 

2WeelGuy

inga problem!
Gick med
16 Feb 2007
Ort
göteborg
Hoj
R6 -08(race) R6-03(gata) CRF250 -05
Det finns en Chaser haga red hjälm på Yamahacenter i Göteborg.
jag tror att den är i storlek M, men kan också vara L.
De skall ha ca 5000kr för den.
Zäta motor Yamahacenter tel 031-700 1710
 
Last edited:

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
själv funderar jag på en chaser,

bra skit?

Bror min har en sådan och är mycket nöjd. Själv provade jag en chaser st M, men den var för stor och S klämde för mycket i pannan. Så jag provade vipern och då satt st M som ett smäck! Köpte den i lackat mönster (1 000 dyrare) för 5 999 ink extra mörkt visir, mycket nöjd med hjälmen.
 

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Det finns en Chaser haga red hjälm på Yamahacenter i Göteborg.
jag tror att den är i storlek M, men kan också vara L.
De skall ha ca 5000kr för den.
Zäta motor Yamahacenter tel 031-700 1710

Ja chaser har jag också hittat men, den har inta alla fineser jag vill ha..
Chaser kan man deställa för typ 4500 inkl mörkt visir från uk, så de är inte intressant.
har haft en Astro r innan och vill minst ha likv.
 
Last edited:

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Ja chaser har jag också hittat men, den har inta alla fineser jag vill ha..
Chaser kan man deställa för typ 4500 inkl mörkt visir från uk, så de är e intressant.
har haft en Astro r innan och vill minst ha likv.

Chasern är ju inte likvärdig med Astro/R. Annan skaluppbyggnad, annan inredning, annan ventilation och ingen hakspoiler. Viper GT är i princip en exakt kopia av Astro/R skaluppbyggnads- och inredningsmässigt. Skillnaden ligger i att Vipern har en en ventilationsspoiler bak för mindre turbolens, samt lite annorlunda skalform. Dessutom tycker jag 5000 för Chasern är dyrt när man kan få Vipern för 5600 på yamahacenter i Götet (i alla fall fick jag den dealen). Jag körde med Astro/R innan och var helt övertygad om att jag ville ha en Viper GT när jag skulle byta, men skalformen passade inte mitt huvud exakt lika bra som Astron, så det blev en RX7 Corsair för mig istället (svart). Fick en shysst deal med i princip samma pris som för en Viper.

EDIT: Demolitiondave; Chasern skiljer sig mot Astron i skaluppbyggnad, ventialtion, inredning, hakspoiler och med största sannolikhet även vikt. Med andra ord är det två helt olika hjälmar. Inte sagt att Chasern är dålig, men inte lika vass som Astron.
 
Last edited:

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Lelles har väl den "gamla" i vitt kvar? Dom är väl Iofs. rätt dyra i förhållande till utlandet men minst 15% prut är väl standard hos dom.
Men annars har ju Racevisors den nya RX7 GP i Diamond White, jag köpte en för några veckor sen för £475, nästan halva priset mot här i butik. Blev grymt förvånad hur snygg den var i pearl-lack :tummenupp

Ja jag har kollat på den också.
Den ser riktigt schysst ut!:tummenupp
Så de står och väger mellan haga red eller vit.??
Dagens ilands problem!!( min beslutsånghest )

Sen letar jag efter en cosair pga att den är lite billigare än GP.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Kör med en Viper GT införskaffad från helmetcity.co.uk
En dyrar modell med fränare lack, solvisir, underhållskit och hjälmväska drygt 5000 ink frakt.

Ang formen så är Vipern smalare än Chasern i formen, inte en massa men märkbart.
Passade min äggskalle utmärkt.
De hundratals ventilerna hade jag kunnat vara utan, antingen är alla öppna eller alla stängda, däremellan märker jag inte någon skillnad (undantaget hakventilen då).
Pinlock är standard så ventlieringen för imma känns lite överarbetad.
Men snygg och bekväm är den.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top