Arbeta i skogen fråga

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Just nu så jobbar jag med parkförvaltning men de är bara ett säsongsjobb så jag blir arbetslös igen sista oktober om jag inte lyckas hitta något nytt. Så då har tanken slagit mig att man kanske kan jobba i skogen med manuell röjning utav sly med röjsåg.

Men vad gäller igentligen? Får man använda röjsåg utan någon utbildning eller måste man ha gått någon kurs för att få använda röjsåg inom jobbet? Jag har frågat runt bland både gamla och nya kollegor, jag har även frågat en kompis pappa som är skogshuggare. Men jag har fått olika svar överallt om vilka regler som gäller.

Så nu känner jag mig allmänt förvirrad, så finns de någon på SH som vet mera om de här får gärna upplysa mig.

Ring skogssällskapet. De har svar. Har jobbat en hel del i skogen både med röjsåg och motorsåg. Har gått skogssällskapets "säker motorsågning"-kursen men inget på röjsågsfrånten. De e bar å kör!

Det beror nog på hur petig man är, ska man följa alla regler ska man säkert ha någon slags utbildning, går du till närmsta bonde lär det bara vara att gasa satan!
Har du tur får du ha som arbete att köra Husqvarna :banana

Det är samma sak som Jonsered numera. Stihl ska det vara! Tunga men starka och är inte så fjolligt avfjädrade som de andra vilket garanterat ger vita machoknogar efter ett par år.

:yoparty

Nej, tvärtom, Jonsered är samma som Husqvarna :fakta
På jobbet har vi en Stihl 480 samt en säkert tio år äldre Husqvarna 250, tar Qvarnan varje gång, stihl är för mesar. :rullandeu

Har du tur får du ha som arbete att köra Husqvarna :banana

Jag kör Husqvarna både på jobbet och på fritiden. :yoparty På jobbet blir de alla former utav Husqvarna grässklippare och på fritiden blir de Husqvarna motorcykel.

Tack för alla svar, då finns de hopp till vintern på jobbfronten :)

Bara att börja ringa runt antar jag...

Arbeta i skogen med röjsåg...är inte det ungefär det yrke med flest (eller var det kanske "bara" de allvarligaste) arbetsskador som finns i hela sverige?

Inte ett svar på din fråga men gillar du dina armar och ben kan det vara värt att kolla upp :)

Det är nog fortfarande byggbranschen som leder den ligan.

Sen är det faktiskt snudd på omöjligt att såga av sig något med ett röjsåg,då du har den hängande i sele med klingan ca 1,5m bort hela tiden.

Det är nog fortfarande byggbranschen som leder den ligan.

Sen är det faktiskt snudd på omöjligt att såga av sig något med ett röjsåg,då du har den hängande i sele med klingan ca 1,5m bort hela tiden.

Du har alltid risken med grenar och småträd som faller över dig. Men värst är det för rygg och axlar. Det är inte bra för ryggen i längden med detta arbete. Riskerna med avgaserna ska nog inte förringa heller.

Du har alltid risken med grenar och småträd som faller över dig. Men värst är det för rygg och axlar. Det är inte bra för ryggen i längden med detta arbete. Riskerna med avgaserna ska nog inte förringa heller.

Helt sant,men är man normalt begåvad med fullgod syn så är det ju ingen konst att se åt vilket håll det kommer trilla,sen kan man ju välja vilken sida man lägger sitt snitt på ,vill man lyxa till det så vinklar man snittet lite så får du en halvcirkel ditt det inte faller.

Aspensoppa och förlängt avgasrör hjälper nog en hel del,sen går jag hellre med ett röjsåg där du fördelar vikten över hela kroppen med hjälp av en sele än att springa med ett motorsåg i händerna,eller tex jobbar som snickare,målare,elektriker där du har mycket statiskt jobb och arbete över axelhöjd.

Och vibrationerna.

Jord- och skogsbruk tillhör de mest skadedrabbade branscherna. Framförallt bland egenföretagarna. De tullar ofta på sin egen säkerhet för att tjäna någon krona samtidigt som de inte direkt begränsas av några fasta arbetstider.

Kommer inte ihåg vart jag läst att det är så. Men det har stått en del i tidningarna om det den senaste tiden.

Edit: Källa: http://ltz.se/nyheter/inrikes/1.1181920

Last edited:
Okej nu har jag hittat den här broschyren från arbetsmiljöverket.

http://www.sakerskog.se/images/säkert jobb röjsåg sav.pdf

Det står följande högst upp i den:

Vem får jobba med röjsåg?
Du som har fyllt 18 år får jobba med röjsåg om du har lärt dig ordentligt hur den skall skötas och användas. Under visa förutsättningar får yngre jobba med röjsåg. Fråga arbetsmiljöverket vad som gäller.

Så arbetsmiljöverket säger i mot sig själv? :huvet I broschyren så står de bara att man skall få en genomgång hur den funkar, de står inget om någon speciel kurs. I länken från arbetsmiljöverket så står det att man behöver en kurs. :confused:

Nå ja ska ringa runt till skogsstyrelsen och liknande i morgon, dom ville inte svara i dag.

Last edited:
Kan medela för alla undrande att nu har jag ringt skogsstyrelsen och pratat med någon gamal kursledare och fåt svar på min fråga.

Man behöver inte ha någon form utav körkort för att arbeta med röjsåg, men man ska ha en ordentlig genomgång på hur den funkar. DVS allt från hur man fäller trädet, säkerhetsavstånd, tankning, slippning utav klinga etc etc. Helst ska nog båda parterna (arbesgivaren och anstäld) skriva under att nu har jag fått en ordentlig genomgång på röjsågen så att om olyckan skulle vara frame så blir de inga rättsliga tvister.

Nästa uppdrag blir att hitta jobb i skogen :)

Okej jag får inte riktigt till de här med att söka jobb.

Jag ringde en kompis pappa som är skogshuggare och han kunde inte ge mig några klara besked, bara de att de är mest polaker som går i skogarna med röjsåg :död Kanske skulle jag få jobba med honom i vinter när han vet hur han har de med jobb.

Så ska man behöva gå ned till polaklön? Vad innebär de? Att sänka lönen från den jag har nu i stället för att bli arbetslös gör iförsig ingenting...

Det är härligt med en oviss framtid :huvet Jag vill ha mera global uppvärmining så att grässet växer även på vintern!

Det är ju regeringens önskedröm, att kunna dumpa lönenivåerna på enkla jobb till polacknivå. Men det finns mininivåver som man som svensk ska hålla sig till.

Du får tjata lite på aventuella arbetsgivare och berätta hur bra just du är och kanske bredda ditt sökande till andra jobb också.

Se till att du får några bra referenspersoner på parkförvaltningen som kan tala väl om dig också.

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick