Arbeta på sjön?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Eftersom jag inte hittade min gamla tråd om "udda" jobb så får jag starta en ny :gnissla

Jag har (länge) ogillat tanken att jobba på ett fartyg. Men nu börjar det bli tvärtom. Jag börjar bli galet sugen på att jobba på ett fartyg.

Så jag har lite frågor:

1: Finns det överhuvudtaget några jobb kvar på fartyg som inte kräver (lång) utbildning?
2: Vart hittar man dessa jobb?

Personligen tror jag det skulle vara intressantast att jobba på ett fraktfartyg som går till några gudsförjätna platser med kallgrader, eftersom jag gillar kallgrader :hihi Men det är nog fel läge att vara kräsen. Så frågan är egentligen:

Finns det några jobb på sjön för en "outbildad" men motiverad nybliven student?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Min granne har jobbat på sjönn hela livet. Han är en jäkligt bra kille men säger att man blir väldigt ensam av att jobba på havet. Man jobbar med folk i 4-6 veckor sen skiljs man och så är det nya nästa gång. Ett liv fullt av avsked men han har mycket polare runt om i världen å andra sidan men bara som han känner lite lätt. Han har å andra sidan en otömlig källa av stories att berätta.

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Aldrig jobbat på fraktbåtar men har nu jobbat på sjön i 5 år. Jobbar 14 dagar och sen ledig 14.
Det är en pass. båt mellan Cph - Oslo och det kanske var en bra idé att testa på så du får känna på om det är något för dig.
Plus att du får säkerhetskurser som du kan hjälpa dig att lättare få jobb på fraktbåtar framöver.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ring rederierna och fråga efter matrosjobb. Frågan är väl egentligen vilken typ av båt du vill jobba på. Containerbåt, Kem, finlandsfärja osv.

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Jag är också rätt taggad på att jobba på en båt. Men isf skulle det väll vara på en typ kryssning eller något liknande, frågan är ju som sagt bara med vad?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag är också rätt taggad på att jobba på en båt. Men isf skulle det väll vara på en typ kryssning eller något liknande, frågan är ju som sagt bara med vad?
Hyttstädare? Smörgåsnisse?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Du som musicerar kan ju bli en sån där hallåvärd som han på "färjan" och sen trubadura lite för skökorna så får du skåpligga som ren bonus.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Min granne har jobbat på sjönn hela livet. Han är en jäkligt bra kille men säger att man blir väldigt ensam av att jobba på havet. Man jobbar med folk i 4-6 veckor sen skiljs man och så är det nya nästa gång. Ett liv fullt av avsked men han har mycket polare runt om i världen å andra sidan men bara som han känner lite lätt. Han har å andra sidan en otömlig källa av stories att berätta.

Bra att veta, men jag hoppas och tror jag skulle klara det :)

Aldrig jobbat på fraktbåtar men har nu jobbat på sjön i 5 år. Jobbar 14 dagar och sen ledig 14.
Det är en pass. båt mellan Cph - Oslo och det kanske var en bra idé att testa på så du får känna på om det är något för dig.
Plus att du får säkerhetskurser som du kan hjälpa dig att lättare få jobb på fraktbåtar framöver.
Bra tänkt, lär ju finnas betydligt fler jobb på en pass. båt dessutom.

Kolla länken...

http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=30213

Tror att det kan va tungt om du inte har någon utbildning...jag jobbade på jordenruntfart som motorman på åttiotalet. Hade gått 2-årig sjömanskola i gymnasiet och då var det mycket lättare att få jobb men som sagt det var ju längesen nu...

Mjo, går för tillfället en teknisk linje med biltest-inriktning. Jag har insett att jag är jävligt fel ute :gnissla
Den där länken far inte helt fel tackar :tummenupp

Jag går fortfarande i gymnasiet fram till sommaren. Men sen var planen att jobba ett år och då börjar jag fundera på om jag inte hör hemma på sjön. Därför vore det ett bra tillfället att testa "skitjobb" på sjön för att se om det är värt att läsa vidare på universitet med sjön mål.

Edit:

"I dag kan i princip ingen få jobb i en
driftbemanning till sjöss utan grundläggande sjöinriktad utbildning."

Det var mindre glädjande besked kanske...

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hyttstäd på lyxkryssare brukar inte vara så svårt att bli... frun har jobbat som det och enligt henne så byts den sortens personal ganska ofta (typ 6mån) då de flesta inte pallar med. Men bara man jobbar på och visar framfötterna så kan man gå vidare snabbt... frun t.ex. jobbade i baren en del av sin tid ombord... och då var det bara 8 månader eller nåt sånt.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ring rederierna och fråga efter matrosjobb. Frågan är väl egentligen vilken typ av båt du vill jobba på. Containerbåt, Kem, finlandsfärja osv.

Som obefaren får man knappast ett matrosjobb. Man kan få mönstra jungman men jag betvivlar starkt att det fortfarande finns jungmän kvar i svenska handelsflottan.

Sjöingenjörs/sjökaptensutbildningarna som går i Kalmar och Göteborg börjar utbildningen med säkerhetskurs innan eleverna tämligen direkt åker ut på fartygsförlagd utbildning. Då kommer man ut och kan känna om man verkligen vill syssla med det.

Att gå på kajen i Singapore utan en dollar på fickan och ta hyra på första bästa styckegodsare tillhör tyvärr förra seklets romantiserade sjömansliv. :gnissla

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Som obefaren får man knappast ett matrosjobb. Man kan få mönstra jungman men jag betvivlar starkt att det fortfarande finns jungmän kvar i svenska handelsflottan.

Sjöingenjörs/sjökaptensutbildningarna som går i Kalmar och Göteborg börjar utbildningen med säkerhetskurs innan eleverna tämligen direkt åker ut på fartygsförlagd utbildning. Då kommer man ut och kan känna om man verkligen vill syssla med det.

Att gå på kajen i Singapore utan en dollar på fickan och ta hyra på första bästa styckegodsare tillhör tyvärr förra seklets romantiserade sjömansliv. :gnissla

Ja så är det förmodligen. Men finns det ens någon matrosutbildning? Matroser existerar ju till fullo även de som inte jobbar i maskin, knackar rost, målar, hanterar rep osv.

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Har faktiskt en kompis som jobbade som jungman för 2-3 år sedan på en fraktbåt som gick lite överallt i världen där han fick göra allt skitjobb.
Vet ej hur han fick jobbet dock. Tror det var genom en bekant..:va

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Du som musicerar kan ju bli en sån där hallåvärd som han på "färjan" och sen trubadura lite för skökorna så får du skåpligga som ren bonus.

haha mja, får göra lite bättre show än något halvtaskigt som bara skåpen glor på, dem klarar jag mig utan, men annars, när det kommer till att spela, få pengar och ligga med söta tjejer som tycker jag sjunger fint som bonus låter inte helt fel!:brynad

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ja så är det förmodligen. Men finns det ens någon matrosutbildning? Matroser existerar ju till fullo även de som inte jobbar i maskin, knackar rost, målar, hanterar rep osv.

Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar, utveckla gärna!

Lite information om behörigheter och certifikat;

http://www.transportstyrelsen.se/sv...n-information-om-behorigheter-och-certifikat/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Ombordanstallda/Behorighet/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Ombordanstallda/Monstring/

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Har funderat flera år på att prova på sjön, vintertid hellst... Låg på isbrytare som matros i lumpen, och fick ett papper på att man har erfarenhet av "stor sjöfart". Hoppas att det kan vara till nytta. Men det är nog främst kryssningsfartyg som lockar.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Har funderat flera år på att prova på sjön, vintertid hellst... Låg på isbrytare som matros i lumpen, och fick ett papper på att man har erfarenhet av "stor sjöfart". Hoppas att det kan vara till nytta. Men det är nog främst kryssningsfartyg som lockar.
Ett papper från kungens båtar som säger att du har erfarenhet av stor sjöfart är ungefär lika mycket värt som monopolpengar.

Det som gäller är utbildning och certifikat. :fakta

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ett papper från kungens båtar som säger att du har erfarenhet av stor sjöfart är ungefär lika mycket värt som monopolpengar.

Det som gäller är utbildning och certifikat. :fakta

Sjöfartsverkets båtar menar du... Vad skulle vara skillnaden på den civila besättningen som jobbar på isbrytarna nu och vi som gjorde lumpen på dom... Känns som att vi skötte samma arbeten... men jag förstår vad du menar med utbildning och certifikat. Det är ju samma lika överallt. Mina år som jag la på hantverkslinjen hade jag kunnat lära mig 10 ggr mer ute i verkliga livet på arbetsplatsen..

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...