Arcal vs Atal? (svetsgas)

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
har haft tillgång till en tig-svets på jobbet ett tag men körde slut på svetsgas! på jobbet används Air-liquid:s gaser och vid tillfället var en gastub med Arcal ansluten. bredvid stog en flaska med Atal (mison + Co2) som jag efter lite Googlande konstaterades skulle fungera för tig i alu/rostfritt (trodde jag iaf). bytte tub å allt gick som skit!!!!! slagg och fladdrande ljusbåge som följd. det var nästan omöjligt att tända bågen, fick i princip nudda plåten för att få reaktion..... altså undrar jag om det helt enkelt var fel svetsgas jag testade med, om det går att få så extrema fenomen med endast fel gas. eller har det hänt något skumt med svetsen? testade köra både ac och dc inget fungerade! tacksam för hjälp?

madmagnus skrev:
2080107 har haft tillgång till en tig-svets på jobbet ett tag men körde slut på svetsgas! på jobbet används Air-liquid:s gaser och vid tillfället var en gastub med Arcal ansluten. bredvid stog en flaska med Atal (mison + Co2) som jag efter lite Googlande konstaterades skulle fungera för tig i alu/rostfritt (trodde jag iaf). bytte tub å allt gick som skit!!!!! slagg och fladdrande ljusbåge som följd. det var nästan omöjligt att tända bågen, fick i princip nudda plåten för att få reaktion..... altså undrar jag om det helt enkelt var fel svetsgas jag testade med, om det går att få så extrema fenomen med endast fel gas. eller har det hänt något skumt med svetsen? testade köra både ac och dc inget fungerade! tacksam för hjälp?

För mycke co2 i gasen

Förmodligen gas till migen , det funkar inte alls

kör själv med ren argon

andersson turbo skrev:
2080119 För mycke co2 i gasen

Förmodligen gas till migen , det funkar inte alls

kör själv med ren argon

alrighty! tackar för svaret. men jag skrev fel, kollade igen och Atal är Argon/Nitrogen + Co2 (25%) är det fortfarande gasen som är problemet?

vilket gastryck kör du till tig:en?

madmagnus skrev:
2080145 alrighty! tackar för svaret. men jag skrev fel, kollade igen och Atal är Argon/Nitrogen + Co2 (25%) är det fortfarande gasen som är problemet?

Jag försökte TIG:a med en elsvets för ett tag sedan. Jag använde MISON eftersom det är den enda gas jag har. Gick skitdåligt för mig med. Lyckades bara tända bågen en gång och den slocknade direkt. CO2 verkar inge bra alltså...

Bearing skrev:
2085343 Jag försökte TIG:a med en elsvets för ett tag sedan. Jag använde MISON eftersom det är den enda gas jag har. Gick skitdåligt för mig med. Lyckades bara tända bågen en gång och den slocknade direkt. CO2 verkar inge bra alltså...

fixade en Argon flaska i går så nu är det full funktion igen! :tummenupp

madmagnus skrev:
2080145 alrighty! tackar för svaret. men jag skrev fel, kollade igen och Atal är Argon/Nitrogen + Co2 (25%) är det fortfarande gasen som är problemet?

vilket gastryck kör du till tig:en?

På min klocka är det flödesmätning om det är extremt stillastående luft och det inte är supernoga kör jag 6l/min om det ska bli snyggt 10l/min (lyckas ju inte alltid ändå)

Chirre skrev:
2085735 Finns det inte två olika Mison? En ädelgas för MIG och en icke ädelgas för MAG.

Minst två finns det iallafall, "Mison Ar" - ren argon till TIG och "Mison 25" till MIG.

"Mison 25" som någon hade satt på TIG:en gick då inte bra vid svetsning av svartplåt, tog ett tag innan jag fattade vad som var fel :huvet .
Efter byte till "Mison Ar" fungerade det som vanligt.

CPMS skrev:
2085791 Minst två finns det iallafall, "Mison Ar" - ren argon till TIG och "Mison 25" till MIG.

"Mison 25" som någon hade satt på TIG:en gick då inte bra vid svetsning av svartplåt, tog ett tag innan jag fattade vad som var fel :huvet .
Efter byte till "Mison Ar" fungerade det som vanligt.

Ja just det! Mison 25 till MAG och Mison Ar till tig!

Bearing skrev:
2085849 Nu är jag förvirrad. :) :va

Hehe. Mison 25 till plåt (MAG-svets) och Mison Ar till plåt TIG

Argon till både MIG och tig när det gäller rostfritt/alu

sorry om jag rörde till det. Tänkte inte på att det finns fler Mison-familjer

Du får inte glömma Kolsyra för att svetsa rostfritt med MIG.
(Vet inte om det stämmer men har läst det någonstans)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick