Arn-tempelriddaren

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det har varit världspremiär på filmen i skara, har varit full aktivitet omkring Skara-skövdetraken i och med filminspelningen och i sommar lär väl det bli ännu mer turister hitåt. Men :hördu alla fjollträskbor ledsen att göra "er" besvikna men ARN har inte funnits irl (har varit en del folk som har åkt långt och blev besvikna när de inte fick se arns grav).http://www.gt.se/nyheter/1.970009/har-har-du-ditt-rike-arn

Diskutera filmen här, era förväntingar före och vad ni tyckte om filmen.

Äventyrschangern gillar jag verkligen och det ska bli kul att se den här filmen när jag får möjlighet.

:mad: de har klippt bort scener för att den var för blodig och för att man ska kunna ha en 11-årsgräns.

/lena, döpt efter ett slag :rolleyes: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Lena

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
"de har klippt bort scener för att den var för blodig och för att man ska kunna ha en 11-årsgräns. "

vad du är blodtörstig :D :rolleyes:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ska se den på torsdag, men jag är skeptisk.
Skulle inte förvånas om produktionen såväl som skådespelarna är av samma usla klass som i Snapphanar vilken var en katastrof.

Återkommer.

Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Väntar med spänning!
Arn serien är bland de mest spännande böcker jag har läst.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Arn-böckerna var ok men de lider av samma syndrom som alla andra Guillou-böcker... nämligen Chuck Norris-syndromet där huvudpersonen alltid är mer eller mindre superhjälte som kan allt, slår alla i bästa Norris-McGyver-anda..

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Arn-böckerna var ok men de lider av samma syndrom som alla andra Guillou-böcker... nämligen Chuck Norris-syndromet där huvudpersonen alltid är mer eller mindre superhjälte som kan allt, slår alla i bästa Norris-McGyver-anda..

Glöm inte att alla Guillous böcker sjunger arabens lov också! Araber är best, ingen protest, tycker Guillou!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Men näe lite sanning finns ju i berättelsen, slagkämpar från västgötaslätten vet hur man ska slås och erövra :hihi

"Hur kunde västgötarna slå den överlägsna danska armén? Enligt Guillou har hans romanhjälte Arn Magnusson troligen haft en förebild i verkligheten. En eller flera tempelriddare som återvänt från den tidens hårdaste slagfält med kunskap om den senaste militära taktiken och strategin kan vara förklaringen till västgötarnas mirakulösa segrar vid Lena och några år senare även vid Gestilren"

"Det näst intill ofattbara intresse som Guillou skapat kring Skaraborg och Västergötland är något som inte finns motsvarighet till i landets historia, om ens i hela världe. Han har med böckerna om Arn gjort mer än någon annan lyckats med för traktens turism och uppmärksamhet och verkligen placerat Skaraborg på den historiska kartan. Få tvivlar väl i dag på att det var här riket Sverige bildades under dramatiska omständigheter i början på 1200-talet":yoparty

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Instämmer, Guillous ondskan är så pinsam. Han målar ut sig själv ungefär som Hasselhof gör sig själv i Baywatch.

sandstream

Guest
Du är nog inte döpt efter slaget utan efter platsen där slaget utspelade sig. Lena finns för övrigt på flera ställen i Sverige.

Arvet efter Arn var rätt bra men samma sak där, hjälten kan allt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ska se den på torsdag, men jag är skeptisk.
Skulle inte förvånas om produktionen såväl som skådespelarna är av samma usla klass som i Snapphanar vilken var en katastrof.

Återkommer.

Du menar "pillertrillaren"! Svenk skvalitetsfilm!

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
kom nyss hem från en förhandsvisning och vågar påstå att Arn definitivt inte lever upp till sin hajp. Håller med SvD om beskrivningen "en lång... 'jaha-upplevelse'". Tråkiga, en-dimensionella karaktärer som bara går omkring och ser korkade ut (horribel rollsättning av titelkaraktären) engagerar knappast. Hade förmodligen varit roligare att kolla på när färg torkar. Inte alls så mycket svärdfajter som utlovades utan mest kvasi-politik som inte heller den väcker något engagemang hos publiken.

Stellan Skarsgård gör sitt bästa och är för övrigt filmens enda behållning. Tyvär uppväger inte hans få sekunder i rampljuset de övriga 136 minuterna av dynga. Den enda gången jag på något sätt blev berörd av Sveriges dyraste film var när (OBS! Spoiler) Arn trillade ner från ett vakttorn, varpå jag naivt hoppades att filmen skulle få ett snabbt slut. (Slut: spoiler)

Ursäkta om ovanstående text är något osammanhängande, jag är helt enkelt jävligt förbannad på den svenska filmindustrin som supit bort 220 miljoner kronor - och då betalade jag inte ens för att se denna dynga.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Sååå, är det värt att kolla på "vi e frå skarabôrjj å vi e uuueeeidgt skarpe på å gö fffiieeelm" då?

Någon måste ju sett spektaklet?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...