Artikel: Mikael Nilsson (Veidec Trophy)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Saxat ur VF, 2004-04-19:

Nytt stall.
Och en ny självsäker attityd.
Roadracingförare Mikael Nilsson hymlar inte med målsättningen den här säsongen:
Det är bara guld som gäller.

Slottsbrosonen Mikael Nilsson slogs i toppen av Veidec Trophy redan förra säsongen.
Han vann finalen på Mantorp * men det hjälpte föga i den totala sammanställningen eftersom han råkade ut för diverse hinder på vägen.
Bland annat kraschade han svårt i början av säsongen och fick en kraftig hjärnskakning.
Det var en jäkla smäll, men den var långt ifrån den enda jag åkte på. Jag nollade i ytterligare tre race och det håller inte om man ska slåss om guldet.
* Vad minns du av smällen?
Nästan ingenting. Och jag tänker nästan aldrig på den. Men jag hade tur i oturen, kraschen skedde när jag skulle ut ur en kurva och då var farten lite lägre än vanligt.
Till sist slutade Mikael Nilsson femma totalt.
Jag får skylla på högerhanden, säger han.
* Högerhanden?
Jag blir lätt för ivrig och gasar på för mycket.
Den här säsongen är revanschens säsong för Mikael Nilsson.
HAN HAR BYTT stall från Yamaha till Suzuki och när VF-sporten träffar honom under testkörningen på Gelleråsen är målsättningen glasklar.
Det är bara guld som gäller. Jag vet att jag har kapacitet att vinna, det visade jag när jag tog hem nordiska mästerskapet förra säsongen.
* Vilka är huvudkonkurrenter?
Det är väl samma killar som förra säsongen; Christer "Cralle" Lindholm, Jimmy Lindström och självklart Fredrik Jansson.
* Du och Fredrik Jansson var stallkamrater förra säsongen. Har ni nån kontakt i dag?
Nej, jag vet inte alls hur det går för honom. Men jag kan ju hälsa genom Värmland Folkblad att han kommer att få det svårt mot mig (skratt).
FÖRUTOM KONKURRENTERNA finns det ytterligare ett orosmoment för Mikael Nilsson.
Jag gjorde inte klart med Suzuki förrän i januari och satsningen kom därför igång väldigt sent. Visst, det är fortfarande två hjul och styre, men inställningarna på cyklarna skiljer sig markant, med allt från fjädring till utväxling. Det tar tid att köra in grejerna.
Roadracing är sedan några säsonger med i STCC-cirkusen och utvecklingen går stadigt framåt.
Men utövarna tjänar fortfarande långt ifrån så bra att de kan livnära sig på sporten.
Mikael Nilsson jobbar som ventilationsmontör.
Det är ett hårt jobb för att få det att gå runt, men den här sporten är så förbannat rolig att det är värt det.

PROFIL | Mikael Nilsson
Namn: Mikael Börje Nilsson.
Ålder: 27 (fyller 28 den 21 december).
Familj: Frun Jessica och dottern Cassandra, 4.
Bostad: Radhus i Karlskoga.
Yrke: Ventilationsmontör och roadracingförare.
Tjänar: Alldeles för lite.
Aktuell: Värmländskt roadracinghopp i Veidec Trophy.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa