As green as they come

Taxweiler

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Ort
Kalix
Hoj
82, suzuki gs550
Tja, Rickard här, sitter o nöter mc-teori för fullt. För det är i sommar det ska ske, MC i samma årgång som mig, 82, är redan införskaffad o riskettan bokad. Vissa skulle nog se mig som ett resultat av dålig uppfostran eller uppstudsighet, för farsan drev Bröderna Brum MC tills för några år sedan, som inte var helt okänt i britthojskretsar. Men det har inte blivit mc-kort för någon av sönerna förrän nu.

Nybörjartips inte minst inför uppkörningen mottages tacksamt! Kul att va här.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Tog kortet i höstas och har väl egentligen inte några tips utan ville bara säga att det är värt det. Varje jävla timme jag tragglade med konbanan i regnet, varje timme jag satt på helspänn när vi tränade trafikkörning i Sundbyberg, all skit är som bortblåst nu när jag får sätta mig på hojen, möta upp polaren och glida iväg utan mål...
 

Smagatusk

Guest
Fan... Trodde det var en Kawa-tråd.

Tips inför uppkörningen? Jag körde upp privat och blev kuggad för att jag körde för sakta på grusväg och aldrig använde bakbromsen. Så gör inte det, och gör det.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ett tips är att din GS550 inte är godkänd för uppkörning för tungt kort. Minst 595 kubik och 40 kW om du inte ska ta begränsat kort vilket det ju inte finns någon större ide att göra om du är över 30.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tog gatukortet för över 20 år sedan fast då som nu har jag förstått att de gärna kuggar för att Du inte vrider på huvudet! Alltså, Du har såklart koll, men vrider Du inte överdrivet mycket på uppkörningen så finns risk att uppkörningsläraren tolkar att Du har dålig uppsikt vid korsningar, övergångsställen parkeringsutfarter ja, kort sagt allt! Så vrid på skallen och verkligen markera för han/hon/hen att Du inte sitter och sover! Jag fick tipset själv och jag vred på skallen så det kändes löjligt, men uppkörningskillen påpeka att han tyckte jag haft mycket god uppsikt under uppkörningen:) Lycka till ..
 

Taxweiler

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Ort
Kalix
Hoj
82, suzuki gs550
Ett tips är att din GS550 inte är godkänd för uppkörning för tungt kort. Minst 595 kubik och 40 kW om du inte ska ta begränsat kort vilket det ju inte finns någon större ide att göra om du är över 30.

Jag vet. Och visst kommer det bli lite avigt att först övningsköra på denna, o sen snabbt vänja sig vid en lånehoj när det börjar dras ihop sig till uppkörning. Men... ett problem i taget. Först måste jag samla glass-askar att ha som koner att öva med :crash

Mycket bra andra tips, tackar! Hittade denna förnämliga länk från en annan tråd här, svmc förklarar mkt passionerat motstyrning, bromsteknik m. m.http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Många verkar köpa en hoj och sedan ta reda på vilka regler som gäller, bra för dig att du gjort hemläxan! Jag nötte också hemma på ett gammalt as från mitt födelseår, gissa om manöverproven var lätta när jag körde dem med körskolans hoj sen!
 

Taxweiler

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Ort
Kalix
Hoj
82, suzuki gs550
Haha, ja det är nog det jag hoppas på, `oj kunde man manövrera så här smidigt`. Vi har stuga i norrländska inlandet en halvtimme hemifrån, gott om grusplaner att träna lågfart. :) Och ja... gott om andra öde vägar också. Helt enkelt gott om ödslighet, that's us!

Bra tips med billigkonerna också
 

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Kuggade på första uppkörning, var allt för nervös. Ramlade, fick in fel växel och fick in neutralt läge och var nära på att ramla igen =)

Klarade på andra och det gick hur bra som helst, jag var då självsäker och visste att jag skulle ta hem det här.

Noteringar är väl placering osv, de nämner alltid placering.
 

Taxweiler

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Ort
Kalix
Hoj
82, suzuki gs550
Måste bara reflektera över dagens i-landsproblem.

Har jobbat som optiker i sex år. Men sitter sen några månader utomlands, läser teori som en tok, mc-n väntar på mig när jag kommer hem om en dryg vecka men jag måste vänta tills jag kommer hem för att ansöka om övningskörningstillstånd. För jag behöver en stämpel. Av en optikerrrr!! :huvet
Och först sen jag blivit godkänd kan papsen ansöka om att bli handledare. Allt under sommartidshandläggning... Sjukt bra planerat av mig känner jag.
 

Dogy

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2013
Ort
Oslo
Hoj
R108
Hej tax...

Har bara ett tips till dig

SLAPPNA AV.

Lita på dig själv och det du kan. Gör du något lite fel glöm det direCt och tvinga tankarna vidare. Ett misstag betyder inte att man kuggar.

Lycka till
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top