Asus gör nalle ihop med Garmin

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Det finns säkerligen ett gäng nalletrådar redan, även om den jag sett senast, vill jag minnas, mest handlar om vilka Android-appar som man ej kan leva utan. Well, sue me or Sue Ellen!

Iaf, i nuläget har jag en gammal Nokia E65 som jag haft i x antal år och jag är egentligen ganska nöjd, den har det mesta som jag behöver och lite till, men jag börjar faktiskt sakna GPS och en något större skärm vore käckt.

Eftersom skärmen inte är tokstor vare sig surfar jag, kollar på youtube eller mailen etc på den så ofta i nuläget, även om jag alltså kan det på den.

Primärt har jag nallen till:

* ringa
* sms:a
* kalenderfunktion med påminnelse
* tidsalarmfunktion

Men, med GPS-funktion och större skärm så blir ju så klart "alla nymodigheter"/appar intressanta helt plötsligt. GPS-funktionen skulle vara intressant såväl i bilen, till fots som när jag cyklar MTB.

Jag har inte direkt läst på än, då jag egentligen inte varit köpsugen tidigare. Men, när jag såg denna telefon idag:

Garmin-Asus Nuvifone A10
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=622143

...väcktes helt plötsligt köpsuget och tanken på att eventuellt byta telefon.

Ska jag köpa denna eller ska jag istället köpa något från HTC, Samsung, Nokia eller SE? Är det något kul som snart kommer släppas eller läge att köpa redan nu?

Viktigt är:

* Bra standby- samt taltid
* Bra och stor skärm (pekskärm)
* GPS
* Bra mottagning i telefonen samt dito ljudkvalitet
* Bluetooth samt WLAN
* Android
* Prisklass 3 000 till 6 000:-.

...har säkert glömt masssor...

For the record, jag kommer INTE köpa en iPhone, aldrig!

Förslag mottages tacksamt.

Edit:

Hmmm, eller kanske Google Nexus One kan vara något, vassare skärm, bl a:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=538960

Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Läste om den här telefonen i Bike faktiskt (tror jag det var).
Tryckkänsligheten var väl inte den bästa. Speciellt inte i kanterna utav skärmen.

Alltså asus-garminen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Viktigt är:

* Bra standby- samt taltid
* Bra och stor skärm (pekskärm)
* GPS
* Bra mottagning i telefonen samt dito ljudkvalitet
* Bluetooth samt WLAN
* Android
* Prisklass 3 000 till 6 000:-.

Bra passningstid går stick i stäv med allt det andra.
En modern telefon med jättebildskärm räcker i två tre dagar, slår du på GPS en stund så krymper det drastiskt.

Antingen köper du en separat frilufts-GPS och en telefon, eller så lever du med begränsningarna som vi andra...

Jag trodde aldrig att jag skulle börja gå omkring med laddaren i jackfickan igen, men nu är det presis som i GSM telefonens barndom igen.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En modern telefon med jättebildskärm räcker i två tre dagar, slår du på GPS en stund så krymper det drastiskt.

Antingen köper du en separat frilufts-GPS och en telefon, eller så lever du med begränsningarna som vi andra...

När jag är i bilen är det inget problem, då har man ju billaddaren inkopplad.

Men, hur länge kan man använda GPS:en ute i det fria, utan laddare? Tänker på när man tar längre cykelturer? (Förstår att det skiljer från fabrikat och modell till modell, men om vi generaliserar?)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag är i bilen är det inget problem, då har man ju billaddaren inkopplad.

Men, hur länge kan man använda GPS:en ute i det fria, utan laddare? Tänker på när man tar längre cykelturer? (Förstår att det skiljer från fabrikat och modell till modell, men om vi generaliserar?)

Skulle tippa på (om du har skärmen på) 3-4 timmar, det dubbla om du bara kör GPS i bakgrunden utan att skärmen lyser...

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skulle tippa på (om du har skärmen på) 3-4 timmar, det dubbla om du bara kör GPS i bakgrunden utan att skärmen lyser...

Är ju inte lysande batteritid, men kommer räcka för de flesta turer, antar jag.

Hmmm, borde lagt mig för länge sedan då man snart ska upp och jobba, men har fastnat på Swedroid.se där jag läser recensioner just nu.

Samsungs Galaxy S verkar ju onekligen intressant också... :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är ju inte lysande batteritid, men kommer räcka för de flesta turer, antar jag.

Hmmm, borde lagt mig för länge sedan då man snart ska upp och jobba, men har fastnat på Swedroid.se där jag läser recensioner just nu.

Jag har en Desire, en allt igenom trevlig telefon, förutom dålig batteritid då...

Har lite kompisar som har olika Androider, dom är alla ganska lika, förutom att ingen är lika snabb när man bläddrar som Desiren.
(vilket inte är så konstigt, när dom andra har hälften så snabba processorer)

Huaweien som Expert sålde för under tusenlappen gör det den ska den med.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har en Desire, en allt igenom trevlig telefon, förutom dålig batteritid då...

Har lite kompisar som har olika Androider, dom är alla ganska lika, förutom att ingen är lika snabb när man bläddrar som Desiren.
(vilket inte är så konstigt, när dom andra har hälften så snabba processorer)

Har kikat på Desire och den verkar trevlig, helt klart. Verkar dock som Galaxy S är aningen vassare, dels genom snabbare hårdvara och bättre batteritid. Dock har ju en del haft problem med GPS:en, frågan är om detta är ett hårdvarufel eller om det är mjukvarurelaterat och sedermera kan fixas med en mjukvaru-patch.

http://www.swedroid.se/samsung-galaxy-s/

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=563575,609185

Vad tycker du mer är bra respektive dåligt med Desire:n, frånsett batteritiden?

Måste man skaffa utländskt SIM-kort för att kunna köpa "köp-appar" eller är det på gång att lösas på smidigare sätt snart?

Någon på SH som har en Galaxy, pros, cons?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Den är grym! :fakta
Jag hade valt Galaxy S alla dagar i veckan om jag tvingades välja mellan de två.

Nu valde jag iofs en Galaxy S utan att välja mellan den och någon specifik konkurrent men jag är riktigt nöjd.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.

Jag har en Galaxy... Gps.en har jag inte använt så mycke men det lilla jag använt den så har det funkat... En anledning till att jag valde den var just för att den skulle ha bra batterikapacitet. kanske är det bra jämfört med andra androider. dubbla batterikapaciteten så kanske jag varit nöjd. spelar du eller surfar så tömmer du batteriet lika fort som du laddar den... Men annars är den toppen...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

+ Grym
+ Finfin
+ Jäkligt grym
+ Bästa androiden
+ "Bra" videokamera

- GPS:en kan tappa mottagning ibland.
- Samma batteritider som övriga smart-fåner
- Ingen blixt/lampa till kameran
- Foto-kameran är sådär

GPS:en är det en del som har synpunkter på. Själv har jag inte haft problem med den. Jag använder den som "träningskamrat" och låter CardioTrainer logga mina cykelturer medelst GPS. Har även slängt in Navigon med kompletta kartor över Sverige och FInland och med telefonen i hållare vid framrutan har jag navigerat mig fram i Sverige och på Åland utan problem.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
+ Grym
+ Finfin
+ Jäkligt grym
+ Bästa androiden
+ "Bra" videokamera

- GPS:en kan tappa mottagning ibland.

Tack för info.

Det lutar faktiskt åt att jag sticker och köper en idag efter jobbet. Frågan är bara om man ska köpa den på Media Markt som renköp för 5790:-, om man ska köpa den på webben eller om man ska förlänga sitt Telia-abb och köpa den i Telia-butik och sålunda betala av den månatligt via abbet? Någon som har förslag? Var är den billigast?

(Å andra sidan, jag vill ha den helst igår, några hundralappar hit eller dit är skitsamma, jag vill ha den idag eller imorgon by latest. Ska till Uppsala och jobba ons/tors denna vecka, vill ha den att leka med på hotellrummet då...) :gnissla

Enligt något forum kommer en GPS-fix i september, så GPS-problemet tycks vara mjukvarumässigt.

Är det Samsung original-hållare eller är det något haschi-baschi? Hur fäster du den i/på bilen? Jag vill ju slippa skruva hål och/eller klistra dit ski*ten. Man har ju sett mer eller mindre bra lösningar genom åren.

Tusan, det lutar åt köp idag direkt efter jobbet. Det är ju sällan nu för tiden man får den där känslan man som liten hade på julafton, men idag känns som det kan vara dags igen... :banana

Ok, ge mig sista sparken för att få mig över kanten och falla fritt ner i köphysterins avgrund alternativt dissa den totalt för att mig att avstå till förmån för något bättre (nej, Ifån är inget alternativ)...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tack för info.

Det lutar faktiskt åt att jag sticker och köper en idag efter jobbet. Frågan är bara om man ska köpa den på Media Markt som renköp för 5790:-, om man ska köpa den på webben eller om man ska förlänga sitt Telia-abb och köpa den i Telia-butik och sålunda betala av den månatligt via abbet? Någon som har förslag? Var är den billigast?

(Å andra sidan, jag vill ha den helst igår, några hundralappar hit eller dit är skitsamma, jag vill ha den idag eller imorgon by latest. Ska till Uppsala och jobba ons/tors denna vecka, vill ha den att leka med på hotellrummet då...) :gnissla

Enligt något forum kommer en GPS-fix i september, så GPS-problemet tycks vara mjukvarumässigt.

Är det Samsung original-hållare eller är det något haschi-baschi? Hur fäster du den i/på bilen? Jag vill ju slippa skruva hål och/eller klistra dit ski*ten. Man har ju sett mer eller mindre bra lösningar genom åren.

Tusan, det lutar åt köp idag direkt efter jobbet. Det är ju sällan nu för tiden man får den där känslan man som liten hade på julafton, men idag känns som det kan vara dags igen... :banana

Ok, ge mig sista sparken för att få mig över kanten och falla fritt ner i köphysterins avgrund alternativt dissa den totalt för att mig att avstå till förmån för något bättre (nej, Ifån är inget alternativ)...

Det är bara att åka o handla Desire eller Galaxyn direkt, spelar ingen roll vilken av dem två du tar så blir du nöjd.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Garmin-telefonen är askass.

Du skriver att ett måste är bra batteritid. Tyvärr är touchmobiler med stor skärm totalt värdelösa på just den punkten.

Jag har en HTC Desire. Den eller Samsung Galaxy S med tillhörande Google Navigate (gratis) är super. Men batteritiden suger. En dag vid normalt användande, 2 vid lätt användande..

/ Jens

Tack för info.

Känn ordentligt på båda. Jag gjorde samma "resa" för ett tag sedan och valde inte Galaxy S pga:

Touchknappar till "hem", "back" osv. Helt förkastligt jämfört med "riktiga" knappar
Ingen fotolampa. Jag förbannade mig själv när jag hade Heron förra vintern när man skulle pilla i en frusen bil eller vad som i mörkret....
Den är väldigt plastig och ännu mer "Iphonekopia". Ikonerna ser ut som på en Iphone, glansigheten är som en Iphone. HTC går iallafall lite sin egen väg..

Desiren har (förutom batteriet) bara ett problem, det är internminnet till att installera program, men det ordnar 2.2 med att man kan installera appar på minneskortet...

Sen så hade ju jag väntat på nästa lur innan jag hade köpt. Desiren kom i Februari och Desire HD är runt hörnet.. Det du!

/ Jens

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Garmin-telefonen är askass.

Du skriver att ett måste är bra batteritid. Tyvärr är touchmobiler med stor skärm totalt värdelösa på just den punkten.

Jag har en HTC Desire. Den eller Samsung Galaxy S med tillhörande Google Navigate (gratis) är super. Men batteritiden suger. En dag vid normalt användande, 2 vid lätt användande..

/ Jens

Det lutar åt Galaxy:n. Jag antar det är dags att ta ett steg bakåt vad gäller batteritiden, å andra sidan pendlar jag till jobbet, så den kommer få sig en dos kräm minst två gånger om dagen.

Om man köper den, exempelvis, via Telia på abbet, har man låst den på något vis då som kan vara till nackdel? Jag har för kännedom inte för avsikt att byta leverantör utan kör vidare med Telia.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det lutar åt Galaxy:n. Jag antar det är dags att ta ett steg bakåt vad gäller batteritiden, å andra sidan pendlar jag till jobbet, så den kommer få sig en dos kräm minst två gånger om dagen.

Om man köper den, exempelvis, via Telia på abbet, har man låst den på något vis då som kan vara till nackdel? Jag har för kännedom inte för avsikt att byta leverantör utan kör vidare med Telia.

Nej, Androidlurar är sällan operatörslåsta.

Jag råder dig att känna ordentligt på lurarna innan, jag var lika säker som du på att jag skulle ha en Galaxy, men telefonerna själva övertygade mig på plats. Då fanns ju ingen desire i halva sverige att hitta :huvet

/ Jens

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det galaxyn är bättre på är grafik, eftersom den har vassare grafikprocessor, i övrigt är dom jämbördig, men GPSen har dåligt rykte och uppdateringar har förr alltid kommit mycket senare till Samsung.

Jag kör 2.2 på min desire och det lösgör ju en massa internminne när man kan köra appar från minneskort

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, Androidlurar är sällan operatörslåsta.

Jag råder dig att känna ordentligt på lurarna innan, jag var lika säker som du på att jag skulle ha en Galaxy, men telefonerna själva övertygade mig på plats. Då fanns ju ingen desire i halva sverige att hitta :huvet

/ Jens

Jag hör vad du säger. Vad som klingar negativt är ju att du säger att den känns plastig, det är ju inte så kul. Men, positivt är ju att den på specarna samt i benchmarks är tekniskt överlägsen sina android-bröder och snabbare i det mesta.

Det får definitivt bli ett klämma-och-känna-session före köp.

Sedan är det ju alltid så att man kan vänta ihjäl sig. Köper jag inte den här utan väntar på nya Desiren:n, som du föreslår, ja då kan man ju lika gärna vänta ett kvartal till efter den, då finns det något ännu bättre. Därefter upprepar storyn sig igen och man får aldrig köpt någon telefon.

Kvittar ju när man köper en elektronisk pryttel, så fort du lämnat affären så släpps en bättre produkt till en billigare peng, ligger i sakens natur... :gnissla

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Fick en sån däringa förra fredagen.:) Korvgubbe "lurade" mig till köp. Förlängde mitt Telenorabonnemang med två år, vilet medförde 120 :-/mån extra för luren. Total kostnad 660 :-/mån för 80 timmar telefoni och fri surf. Kollegan skall ta Telia på samma villkor, så nånstans där borde du kunna få till det prismässigt. Om det finns bättre har jag ingen aning om, dock.

Häpnadsväckande dåliga battriprestanda för övrigt. Fast det gäller ju inte bara Galaxy S...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag hör vad du säger. Vad som klingar negativt är ju att du säger att den känns plastig, det är ju inte så kul. Men, positivt är ju att den på specarna samt i benchmarks är tekniskt överlägsen sina android-bröder och snabbare i det mesta.

Det får definitivt bli ett klämma-och-känna-session före köp.

Sedan är det ju alltid så att man kan vänta ihjäl sig. Köper jag inte den här utan väntar på nya Desiren:n, som du föreslår, ja då kan man ju lika gärna vänta ett kvartal till efter den, då finns det något ännu bättre. Därefter upprepar storyn sig igen och man får aldrig köpt någon telefon.

Kvittar ju när man köper en elektronisk pryttel, så fort du lämnat affären så släpps en bättre produkt till en billigare peng, ligger i sakens natur... :gnissla

Just i Benchmark så piskar ju Galaxy bara Desire och N1 i en sak, grafik. Spelar du mycket, fine, men då är Iphone mycket bättre än Galaxyn med.

I hastighetsberäkningar är operativet mycket viktigare. N1/desire (samma lur inuti) är riktigt supersnabb med 2.2

galaxy-s-lg-gt540-benchmarkpi1.png

galaxy-s-lg-gt540-linpack.png

galaxy-s-lg-gt540-softweg-cpu.png

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...