Asusdator, ok eller ej?

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Min dator ligger på dödsbädden så jag tvingas köpa en ny å det snaraste. Vill inte ge mer än 6000 som det är nu, så jag har kikat lite på en asus. Inte en minibook utan en 14" eller större.
Jag undrar hur de är i kvalité osv. Är det värt att köpa en?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Gå in på www.notebookreview.com och läs. Finns recensioner på dom flesta datorer där.

Min Asus har funkat perfekt i 2.5 år. Dock är det en lite "finare" modell.

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Gå in på www.notebookreview.com och läs. Finns recensioner på dom flesta datorer där.

Min Asus har funkat perfekt i 2.5 år. Dock är det en lite "finare" modell.

Tack för snabbt svar! :tummenupp Måste antagligen köpa en ny redan imorgon... Har fått råd & tips på "minmikrav för en "bruksdator" av en mkt datakunnig kille men han har en mac själv så...

Asus e sketabra, men du skulle frågat detta i Datorcentralen. :mattias

Förlåt... har inte lärt mig hitta allt här än & dessutom är jag lite trött. :wiggle

Last edited:

s9d8as0vjk

Guest
Jag har tyvärr hört en del kritik mot Asus. Då speciellt problem med överhettning och glapp i kontakten för strömsladden. Men säg det datormärket som är perfekt.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Varför måste du ha en bärbar?
Enda fördelen är just att den är mobil, pris/prestanda är iregel usel på bärbara.

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Varför måste du ha en bärbar?
Enda fördelen är just att den är mobil, pris/prestanda är iregel usel på bärbara.

För jag bor i en liiten lgh så jag vill kunna "gömma undan" den samt att jag studerar så ibland måste den med till skolan..

flyttad till datorcentralen :)

Tack, tur att ni moderatorer håller ordning på torpet. :wiggle

Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Personligen har jag inte mycket gott att säga om Asus (som laptop) värmeproblem, glapp i gångjärnen extremt plastiga, dålig musplatta/knappar osv osv, själv tipsade jag polaren om Asus då den på papperet låg före några andra märken i samma prisklass (ca 10000kr) men idag är jag mindre nöjd med mitt tips...

Själv ska jag snart sälja min Clevo-laptop (inte så känd i sverige än, men clevo säljer under många namn som exempelvis alienware) en jäkligt snabb burk med grym prestanda, men dålig yttre kvalitet, blir en aningen slöare Mac-book istället, är så trött på lågbudget-skal på laptoppar nu.

Tycker annars att PackardBell visat tecken på god kvalitet på sina senare burkar dock!

För jag bor i en liiten lgh så jag vill kunna "gömma undan" den samt att jag studerar så ibland måste den med till skolan..

Tack, tur att ni moderatorer håller ordning på torpet. :wiggle

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Är det någon billig dator i 12"-15" klassen som håller ihop betydligt bättre än andra? Ska ha den i lastbilen och se film och surfa, inget som kräver en värsting alltså.

Något märke jag ska undvika?

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Personligen har jag inte mycket gott att säga om Asus (som laptop) värmeproblem, glapp i gångjärnen extremt plastiga, dålig musplatta/knappar osv osv, själv tipsade jag polaren om Asus då den på papperet låg före några andra märken i samma prisklass (ca 10000kr) men idag är jag mindre nöjd med mitt tips...

Själv ska jag snart sälja min Clevo-laptop (inte så känd i sverige än, men clevo säljer under många namn som exempelvis alienware) en jäkligt snabb burk med grym prestanda, men dålig yttre kvalitet, blir en aningen slöare Mac-book istället, är så trött på lågbudget-skal på laptoppar nu.

Tycker annars att PackardBell visat tecken på god kvalitet på sina senare burkar dock!

tack för tipset. :tummenupp Lustigt att du nämner packard... för jag har kollat en del på en sån också.. får ta mig en extra funderare innan jag bestämmer mig.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...Dell...alla gånger...

Jobbar en del med bärbart, föredrar Dell - även om jag har en fet Lenovo i tjänsten som används privat hemma med.

/J

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Sitter med en asus nu, då min vanliga har pajjat. Den här datorn suger stenhårt! Som några skrivit så överhettar den och stänger av sig då och då. SKIT.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Ibm hade jag tidigare, den var jag sjukt nöjd med faktiskt, tyst, ordentligt byggd men väldigt dyr, och med äldre teknik än andra i den prisklassen, hur Lenovo (som de heter nu) är nu vet jag inte.
Hade jag inte dränkt datorn i öl för lite mer än ett årsedan hade jag antagligen haft den fortfarande.

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hem...aspx?refid=laptop-inspiron-17&s=dhs&cs=sedhs1

Dells påplats-service är inte att förringa...det finns inget annat märke som klår dem på det (det kommer hem en lirare, reparerar och ser till att det fungerar, inget inskick, inget väntande)..

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Hmmm, vad göra? :va
Blir ju mer förvirrad/osäker ju mer datorer jag kollar på. En fujitsu amilo för 6000:- är ngt annat jag kikar på. Större hårddisk än amilon, har fujitsu nu (nöjd som tusan), fujitsun har bättre processor. Så är det värt tusingen upp för en sån ist kanske? :confused: Enligt kompisen ska processorn vara en dual core (?) på minst ca 2Ghz annars e det "inget å ha".
Vill ju inte köpa sämsta skiten precis då jag ändå tänkt ha datorn i ngr år...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hmmm, vad göra? :va
Blir ju mer förvirrad/osäker ju mer datorer jag kollar på. En fujitsu amilo för 6000:- är ngt annat jag kikar på. Större hårddisk än amilon, har fujitsu nu (nöjd som tusan), fujitsun har bättre processor. Så är det värt tusingen upp för en sån ist kanske? :confused: Enligt kompisen ska processorn vara en dual core (?) på minst ca 2Ghz annars e det "inget å ha".
Vill ju inte köpa sämsta skiten precis då jag ändå tänkt ha datorn i ngr år...

Har Fujitsu löst sina problem med att fläkten går konstant? Alla FujitsuSiemens laptops jag springer på har det problemet. Frugan har en Amilo som aldrig går ner i varv.

Smäck.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Läste först "Anusdoktor", sen "Anusdator" och SIST "Asusdator"... borde kanske sova en stund.

OnT: du kommer hitta för och nackdelar för alla märken, alla har någon gång fått måndagsexemplar som fungerat skit eller så har alla hört en kompis som har ett märke som fungerar skit.

Mitt råd till dig är att använda prisjakt för att kolla på omdömen, och även ställa din fråga i tex Sweclockers.com, där får du betydligt fler och bättre svar av naturliga skäl.

Själv har jag ingen erfarenhet av ASUS datorer, men däremot deras datorkomponenter och service och den sistnämnda är vl sådär på sin höjd...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år