Att adoptera barn med hiv...

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Tendensen att spela martyr på att ta hand om "utsatta" är densamma, oavsett om det är barn eller djur.

Dom får sin bekräftelse från omgivningen att dom är "Duktiga"

Är det ett barn dom vill adoptera så finns det friska barn.

Är det att bekämpa HIV dom vill göra så löser det ju knappast problemet att HIV barn bara försvinner ut ur landet.

Det kan ju rent av vara så att "friska barn" får svälta ihjäl hemma medans HIV barn går på export, vilket ju i slutänden kan göra att barn smittas med HIV för att få en biljett ut?

Men varför ska du snevrida det hela för?
Vad är det som säger dej att det måste finnas något egoistiskt och ondskefullt bakom att två vuxna människor vill hjälpa ett barn som är mer utsatt än andra friska barn?? Vad är det negativa i det?!!

Tror inte skit på din teori om att nån skulle göra det för att enkom känna sig "lite duktig".
Vet du egentligen hur svårt det är att adopetera? Hur lång tid det tar? Hur mycket pengar det kostar?
Nä, trodde inte det. För då hade du inte skrivit det du skrivit nämligen...
Jag tycker inte det är så konstigt när man faktiskt tänker efter att man vill hjälpa det lilla barnet som kan få mest hjälp och väljer det barn som kanske är mest utsatt, till ett drägligare och mysigare liv här hos två föräldrar som faktiskt älskar och vill uppfostra det.
Det är deras val som föräldrar, och sluta vara så misstänksam för att någon våga bry sig om även om sjuka barn.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men varför ska du snevrida det hela för?
Vad är det som säger dej att det måste finnas något egoistiskt och ondskefullt bakom att två vuxna människor vill hjälpa ett barn som är mer utsatt än andra friska barn?? Vad är det negativa i det?!!

Näääe, dom är såååå duttiga sååå, med ett "speciellt" barn med speciella behov....

Se där, nu fick dom lite extra medlidande från både dig och mig, men det var dom ju inte ute efter....

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Är det isåfall inte klokare att adoptera ett barn som riskerar att dö i svält, diabetes eller annat som inte drabbar vår egen befolkning?

Rädslan för att andra barn ska smittas är obefogad. En behandlad hiv-infektion är inte smittsam. Största faran för övriga barn på dagis är förmodligen resan till dagis i pappas bil.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Näääe, dom är såååå duttiga sååå, med ett "speciellt" barn med speciella behov....

Se där, nu fick dom lite extra medlidande från både dig och mig, men det var dom ju inte ute efter....

Får nog säga att det faktum att de skapar en tråd på familjeliv.se där de skriver att man kan ställa frågor till dem osv stöder din tes.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Först och främst anser jag att du har rätt.

Men har du aldrig funderat på hur det kommer sig att du har såpass många "udda" personligheter i din bekanskapskrets.:D

Först hon men "hen" och nu en med vårdbehov.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Först och främst anser jag att du har rätt.

Men har du aldrig funderat på hur det kommer sig att du har såpass många "udda" personligheter i din bekanskapskrets.:D

Först hon men "hen" och nu en med vårdbehov.

Stort socialt nätverk?

Vi (jag och mina barns mor) umgicks en del med henne en period då vi hade gemensamma intressen med han som blev far till hennes barn....

Hon som har en "hen" var jag tillsammans med i 17 års åldern och har på fejjan nu, därav var jag införstådd med "hen" projektet.
Det är inte enda barnet i den familjen, men tydligen den första "hen", jag misstänker att det är ett så kallat projektarbete i genusneutrum....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fan GuW, tog dig för en ganska vettig person, men din parallell här ovan är fan bland det värsta jag läst här.....

För nåt år sedan skulle jag ha blivit lika förvånad som dig men idag blir jag inte förvånad för jag tycker GuW har förändrats den senaste tiden. Från en liberal människa med sunda värderingar till en mer intollerant person om än fortfarande ofta sunda åsikter. Jag tror GuW nätsurfar för mycket och läser för mycket korkade åsikter på sporthoj, flashback mm Eller så har nån invandrare snott hans brud... vad vet jag? :va

Ledsen för anklagelsen GuW men du behöver nog fundera på detta själv också.

Kan du inte, det har Bonny och Korvis gjort.

Aha! Det är därför dom jobbar så hårt med att uppfostra honom.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag funderar på att adoptera en 42'årig missbrukare med hepatit. Kan man söka bidrag för det?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För nåt år sedan skulle jag ha blivit lika förvånad som dig men idag blir jag inte förvånad för jag tycker GuW har förändrats den senaste tiden. Från en liberal människa med sunda värderingar till en mer intollerant person om än fortfarande ofta sunda åsikter. Jag tror GuW nätsurfar för mycket och läser för mycket korkade åsikter på sporthoj, flashback mm Eller så har nån invandrare snott hans brud... vad vet jag? :va

Ledsen för anklagelsen GuW men du behöver nog fundera på detta själv också.

Du har helt rätt, jag vet att jag har förändrats, jag har varit überhumanistisk i mina värderingar, jag har trott gott om allt och alla, och inte velat tro att någon skulle "utnyttja systemmet".
Jag har tamejfan varit på rödkanten med mina åsikter ibland.

Jag vet dock inte själv vart det började gå fel, var jag började inse att folk är dumma i huvet nå jävulskt.

Det är ingen enskild stor traumatisk händelse typ "invandrare har snott bruden" , snarare åratals av sönderskurna bussäten, uppeldade papperskorgar, snorloskor på fönster, kastade lattemuggar på torget jiddrande i hamburgerkön, småbrottslighet och allmänt jävla slackerbeteende som har nött ner mina tolernasnivåer på noll.

Jag börjar inse att själv kommer man inte att få medalj som folkets hjälte trots att jag har jobbat mig igen flera lågkonjunkturer, betalat in massor i skatt, räddat bankerna gång på gång och ändå kommer det inte finnas pengar att ge mig mjölk till maten på äldreboendet eller personal nog att rulla mig på andra sidan innan likmasken börjar äta i liggsåren.....

DÄR någonstans gick det fel.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo, den är obehaglig, men förmodligen till en viss del sann..

Jag hade när mina barn var små en tjej i bekanskapskretsen som allvarligt önskade sig ett utvecklingsstört barn för att "dom är så söööta och så är dom ju barn hel livet"

Hon lyckades dock bra, hon fick ett (lätt)kroniskt sjukt barn, lät inte pappan vara delaktig efter befruktningen och har vid ett flertal tilllfällen hållits fram som såååå duktig som har uppfostrat sitt kroniskt sjuka barn heeelt själv utan stöd från något håll trots att hon minsann jobbar deltid....
Det handlar nog i just det fallet om utstötta, ensamma människor som har ett extremt stort behov av att bli bekräftade och behövda. Antingen skaffar dom en hund, eller så blir deras lycka total när dom får ett barn som kräver 24/7-uppmärksamhet. Skulle barnet plötsligt bli friskt och inte längre behöva deras vård, stöd och hjälp för att klara sig skulle det antagligen bli ganska ointressant. Tragiskt...

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ni menar, på fullaste allvar, att en familj som adopterar ett HIV smittat barn, gör så för att få uppmärksamhet?
Wow.....

Nej jag tror inte heller att alla som gör det, gör det på grund av det.

Men det finns säkerligen ett par stycken som gör det av den anledningen.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Du har helt rätt, jag vet att jag har förändrats, jag har varit überhumanistisk i mina värderingar, jag har trott gott om allt och alla, och inte velat tro att någon skulle "utnyttja systemmet".
Jag har tamejfan varit på rödkanten med mina åsikter ibland.

Jag vet dock inte själv vart det började gå fel, var jag började inse att folk är dumma i huvet nå jävulskt.

Det är ingen enskild stor traumatisk händelse typ "invandrare har snott bruden" , snarare åratals av sönderskurna bussäten, uppeldade papperskorgar, snorloskor på fönster, kastade lattemuggar på torget jiddrande i hamburgerkön, småbrottslighet och allmänt jävla slackerbeteende som har nött ner mina tolernasnivåer på noll.

Jag börjar inse att själv kommer man inte att få medalj som folkets hjälte trots att jag har jobbat mig igen flera lågkonjunkturer, betalat in massor i skatt, räddat bankerna gång på gång och ändå kommer det inte finnas pengar att ge mig mjölk till maten på äldreboendet eller personal nog att rulla mig på andra sidan innan likmasken börjar äta i liggsåren.....

DÄR någonstans gick det fel.

Det där kunde jag ha skrivit, från ung och entusiastisk till medelålders och cynisk på 20 år.

Eloge till paret som tar hand om ungen dock, hoppas kan man ju att det beror på en genuint humanitär inställning och inte en önskan om 15 minuter i rampljuset.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Du tror att det finns människor som gör en sån välgärning för att få en klapp på axeln & höjas upp?
Måste finnas enklare sätt då eller?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...