Att göra en MC-resa?

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Hej, är ganska ny på hojresor i allmänhet. Har varit runt i Danmark två gånger och lite kortare turer runt om i Sverige. (Utgår från GBG) Aldrig mer än två-tre nätter på hotell.

Har planer på en något längre tur i Augusti, men vill försöka hålla ner kostnaderna så mycket det går, så funderar på att ta med ett tält.

Skulle behöva lite tips på fina turer på ca3 dagar som inte kräver allt för mycket planering, och där kostnaderna kan hållas ner.. Alperna känns inte aktuellt på 3dagar exempelvis.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Norge? Jag o två polare ska troligtvis dit i slutet av veckan. Det är dessutom perfekt avstånd för dig som bor i västra delarna av landet.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man behöver inte bege sig långt bort för att få köra på fina (nya) vägar. För dig som bor i Gbg kan jag varmt rekommendera Dalsland. Där kan du säkert snurra runt i 2-3 dagar till en billig peng dessutom.

Vandrarhem kostar 3-400/natt, så på att tälta (och släpa med dig allt vad det innebär) skulle du tjäna en tusing kanske. Värt det? Upp til dig :)

Var iväg på en minitur upp ide trakterna (Värmland och lite Dalsland) för några år sedan. Här hittar du lite bilder:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?164932-Grushajk-i-Torsbyskogarna

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Är det bara jag som tycker Dalarna är fint? Kan inte säga att jag vet vart jag kört då jag kört igenom en mängd gånger från lite olika håll (för några år sedan).
Men det området har verkligen satt ett intryck på mig. Många fina småvägar med rabiat höga hastighetesgränser på flera ställen:va
Borde vara rätt ok att tuffa runt med tvåhjuling där och det är ju inte så långt bort.

roadrunnervbg

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
Truimph Speed Triple 08
Österlen, skåne
Löderups naturcampig 110kr dygnet med tält.
Mycket fina vägar o närhet till fina ställen o bada o äta.

mvh Johan:tummenupp

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Jag tycker absolut Norge...

Förra sommaren gjorde jag "en långhelg" i Norge på ungefär 200mil. Jag valde Geilo som utgångspunkt och jag bodde i tält vilket funkade fint men så hade jag också tur med vädret.

Min resplan såg ut så här:

Dag 1 Gbg-Geilo (ca 55 mil).
Dag 2 Geilo-Odda-Norrheimsund-Geilo (E13 dit, RV7 tillbaka= ca 25mil).
Dag 3 Geilo-Aurland-FV243= gamla vägen över fjället till Laerdalsöyri-Hemsedal-Geilo (ca 30mil).
Dag 4 Geilo-Kongsvinger-Koppom-Bengtsfors-Udevalla-Gbg... (ca 70mil).

Bildsök Aurland på google så förstår du varför jag valde just detta område!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Österlen, skåne
Löderups naturcampig 110kr dygnet med tält.
Mycket fina vägar o närhet till fina ställen o bada o äta.

mvh Johan:tummenupp

Kom hem från Löderup igår faktiskt. Visst är det fint därnere, men det är ju ganska platt.... och vägarna svänger inte så mycket?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kom hem från Löderup igår faktiskt. Visst är det fint därnere, men det är ju ganska platt.... och vägarna svänger inte så mycket?

Håller med.

Jag var där nere för 7-8 år sen, och minns att det fanns mycket att stanna och titta på. Ale stenar vid Kåseberga tycker jag var en höjdare, med stupet rakt ner i havet som bakgrund, maffigt!
Finns en hyfsad camping på Falsterbonäset, drog till Köpenhamn över dan.

Men kurvigt, njäe...

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Skulle absolut ta Norge finns så mycket trevliga vägar och att tälta är enligt mig både trevligt och billigt :tummenupp
stavanger området verkar härligt och är inte så långt bort för dig

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Skulle absolut ta Norge finns så mycket trevliga vägar och att tälta är enligt mig både trevligt och billigt :tummenupp
stavanger området verkar härligt och är inte så långt bort för dig

Stavanger tar sån jävulsk tid att ta sej till från Sverige bara.

Men fint, ja det är det :)

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Håller budgeten så skulle jag från Göteborg ta färjan till Kiel. Efter en dagsetapp på 60 mil är du framme i trakterna kring Nürburgring och Mosel, vilket ger dig sköna vägar och vyer. Prisvärda hotell från några hundralappar. Per dag brukar det gå cirka en tusenlapp inkl boende, mat och bränsle.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Ett mindre tält kan du ju slå upp och ha med dig. Sen så kör du hotell var 3:e dag för dusch och lite "lyx" komfort när du behöver återhämta dig från att sova på marken. Fungerar utan problem, jag säger nurburgring ;)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...