Att köpa Lght i Uppsala

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Var är absolut skit och vad är billigt men bra?
Letar 1,5-2a

Salabacke verkar hyffsat billigt.
Några andra tips än Hemnet?

Antar att några av er har gått igenom det här med bostadsköp ;)

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Många uppsalabor som kör mc har av någon anledning hamnat i salabacke.
Dåligt med garage men trevligt område! Fålhagen/salabacke är de ställen där jag vill bo, men det finns såklart flera trevliga ställen. :)
Välkommen iaf, När hänger du med på en bärs då?

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
En fråga från mig, hur länge är det tänkt att du ska bo i den?
På Ulleråker kan du få en tvåa i Skanskas eller HSB:s byggen från början 90 - talet för 3 -400 tusen. Tyvärr högre månadskostnad, men om räntan fortsätter upp är det ju ett alternativ.

Vi trivs bra i vår tvåa där ( vi är inte intagna:D )

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Ulleråker är ett väldigt trevligt område som jag glömde nämna : )
Dock en aningen längre bit ut från city!

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Många uppsalabor som kör mc har av någon anledning hamnat i salabacke.
Dåligt med garage men trevligt område! Fålhagen/salabacke är de ställen där jag vill bo, men det finns såklart flera trevliga ställen. :)
Välkommen iaf, När hänger du med på en bärs då?

Jag tog ju en bärs eller 3 med hela gänget senaste AW, var inte du där?
Jag har guldfiskminne o minns därför bara att jag själv var där :)

Ang boendet då.
Problemet är att det kanske bara bli 2 år, sen är tjejen färdig jurist och då vet vi inte vad som händer, men vi kan nog tänka oss att bo kvar i staden. Jag har ett hyffsat bra jobb också.
Vi är båda överens om att hellre bo 5km från stan i en fin 2a, än att bo centralt som fan i en sleten 1a.

Men frågan är om det spelar nån roll vart man bor egentligen? Har bara hört att man skall undvika Gottsunda ;) Men resterande områden är ju ganska lika varandra.

Om vi tar ett ex, som för oss är mycket intressant:
http://www.blocket.se/vi/13120636.htm?ca=10_s

Vad händer här om 3-5år? kollar ni kartan så ligger stället längst ut på stan, nära e4an, som är bra för min del. Men kommer det att byggas ut däråt?
Isf kanske det blir attraktivt senare. Vad som känns nu är att denna säljaren kanske har svårt att sälja lägenheten för detta pris, och om man köper det, vill man ju inte förslora om 5 år.

Men, hade det varit mer centralt hade det såklart varit ett säkrare köp, men nu vet jag inte...

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Jag tog ju en bärs eller 3 med hela gänget senaste AW, var inte du där?
Jag har guldfiskminne o minns därför bara att jag själv var där :)

Ang boendet då.
Problemet är att det kanske bara bli 2 år, sen är tjejen färdig jurist och då vet vi inte vad som händer, men vi kan nog tänka oss att bo kvar i staden. Jag har ett hyffsat bra jobb också.
Vi är båda överens om att hellre bo 5km från stan i en fin 2a, än att bo centralt som fan i en sleten 1a.

Men frågan är om det spelar nån roll vart man bor egentligen? Har bara hört att man skall undvika Gottsunda ;) Men resterande områden är ju ganska lika varandra.

Vad händer här om 3-5år? kollar ni kartan så ligger stället längst ut på stan, nära e4an, som är bra för min del. Men kommer det att byggas ut däråt?
Isf kanske det blir attraktivt senare. Vad som känns nu är att denna säljaren kanske har svårt att sälja lägenheten för detta pris, och om man köper det, vill man ju inte förslora om 5 år.

Men, hade det varit mer centralt hade det såklart varit ett säkrare köp, men nu vet jag inte...
Har en polare som bor på just Ritargatan, helt okej lägenheter och de ligger ett stenkast från Gränby Centrum, http://www.graenbycentrum.se/ som har lite av varje i buktiksväg.

"En bit" från centrala Uppsala, men det går bussar straxt utanför och så finns det väldigt många stora grönområden och så omkring. Schysst på sommaren framförallt.

Tycker priset ser schysst ut. Priserna på lägenheter verkar bara stiga.
Det kommer så vitt jag vet inte byggas något åt de hållet den närmaste tiden.

Skulle rekomendera en lägenhet kring det nya Resecentrumet (Fålhagen) som håller på att byggas vid tågstationen. Lite dyrare nu, men tror man sen tjänar rätt bra på "pendlare" som vill flytta från Sthlm och dyligt för att få ned boendekostnaden.

Tanken med Resecentrumet som jag förstår är att det ska komma in tåg/bussar från fler städer så pendlingsmässigt öppnas de ju möjligheter för folk att flytta till Uppsala. Resecentrumet ska stå klart 2011.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen

Jag tror du kommer att få betala närmare millen för den lägenheten.
Gränby köpcentrum som ligger på krypavstånd därifrån kommer att expandera ordentligt om något år samt att en ny hockeyarena kommer att byggas i närheten, så jag är säker på att värdet kommer att stiga på lägenheten.
Jag är en av de som bor i Salabacke och är mycket nöjd över mitt val av område.

Där du kanske inte vill bo är Gottsunda, Stenhagen eller Flogsta. Det finns undanskymda hörn i alla dessa områden som är Ok att bo i, men som helhet bör man undvika dem.

Gabor

Guest
Hur lätt är det att få tag på garage i Uppsala? Någon som har koll?

Brutalt hopplöst om du vill hyra. 1000:- per månad för en bilplats i ett garage inte ovanligt. Har man tur, lite kontakter, kan man hitta en hyresgarageplats. De mesta finns i områden med bostadsrätter.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Plan A blir att hitta något att hyra 1-2år. Hoppas på att tjejej kan gå ut skolan, fixa ett jobb och SEN kkunna köpa ett lite fräschare boende...

Ska på ett par visningar i helgen. Det ringde en dam (har nämligen satt ut en önskas-hyra annons i UNT) som hade en stuga i gamla uppsala. Det kan vara intressant om den är fräsch nog. Alltid skönt att ha egen tvättmaskin och sådant. Och det bästa: (jag hatar p-böter, måtte det få ett slut nu) Egen trädgård med plats för både bil o mc! Utan p-lisor

Hoppas fler hör av sig.

Å är det nån-som-känner-nån som vill hyra ut lägenhetn i 1-2år så hör av er :tummenupp
Wish us luck!

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
KTM
Väntetiden på en garageplats i vårat hus i främre luthagen är ca 15 år...! Så länge hade iaf den förra som fått garage stått i kö. Ganska kul att ordförande kom en dag och frågade om jag inte ville ha hojjen i garaget där de har gräsklipparen gratis. Perfekt för mig låst garage där det inte är något springl

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Hur långt från stan känns valsätra? har nog aldrig varit där...
EDIT: ajdå det ligger ju precis vid gottsunda :va

Last edited:

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
(jag hatar p-böter, måtte det få ett slut nu) Egen trädgård med plats för både bil o mc! Utan p-lisor
I salabackar finns inga betalautomater. :tungan

Jag lider faktist med dig. Det är ett helvete att få tag på ett garage om inte huset du bor i har ett. Även då kan det vara svårt att få en plats.
Det har under årens lott varit många som frågat om garage, men svaren är tyvärr få.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Jag bor i gottsunda, på valthornsvägen PÅ DEN SIDAN där det BARA finn köpes och där bor BARA massa äldre, HUR LUNGT SOM HELST! Var själv jätte eomt att köpa där innan pga av gottsundas rykte men nu när jag bott där drygt ett år och trivs hur bra som helst! Billigt är det oxå! Köpte en orenoverad (gjort allt själv) 2:a på 68kvm för 375000:- med en hyra på 3000 och då ingår elen (all el) och vatten samt kabelteve och en pakeringsplats och så hur jag en garageplats jätte billigt!!!! Området heter fiolbacken och hittar du nån ledig lägenhet där så kolla på den för att det är inte ofta dom är till salu! Det finns några 1:eek:r och några 3:eek:r oxå men flest 2:eek:r! Jag bor högst upp i ett tvåvåningshus! TRIVS jätte bra! Föreningen är hur bra som helst oxå! Kom hem till mig så bjuder jag på ett glas så får du se hur jag bor oxå!

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag bor i gottsunda, på valthornsvägen PÅ DEN SIDAN där det BARA finn köpes och där bor BARA massa äldre, HUR LUNGT SOM HELST! Var själv jätte eomt att köpa där innan pga av gottsundas rykte men nu när jag bott där drygt ett år och trivs hur bra som helst! Billigt är det oxå! Köpte en orenoverad (gjort allt själv) 2:a på 68kvm för 375000:- med en hyra på 3000 och då ingår elen (all el) och vatten samt kabelteve och en pakeringsplats och så hur jag en garageplats jätte billigt!!!! Området heter fiolbacken och hittar du nån ledig lägenhet där så kolla på den för att det är inte ofta dom är till salu! Det finns några 1:eek:r och några 3:eek:r oxå men flest 2:eek:r! Jag bor högst upp i ett tvåvåningshus! TRIVS jätte bra! Föreningen är hur bra som helst oxå! Kom hem till mig så bjuder jag på ett glas så får du se hur jag bor oxå!

Det där lät ju rätt spännande. Hur långt ifrån centrala UA ligger det?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Nä, det måste vara hyffsat centralt.
Stugan vi kollade låg hyffsat, men den var kass. inte omgjord nått sen 1987-typ...

Tillbaks till uthyres annonserna. Tänkte starta lite lätt med att gå på visning på bostadsrätter, men hoppas att vi slipper köpa.
Köpa bostad = mc-sommaren åt h-e

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Hör gud/allah/budda mfl min bön?
Jag tror det. :banana

Ringde en herre som skall hyra ut sin lya på Stabby Allé! Det är ju hyffsat centralt!
Det verkar som om vi står först i kö, hoppas man gör ett gott intryck. Isf haffar vi den!

Och därmed kanske hojsäsongen blir räddad.

(Sen har vi ett annat alternativ, ska på visning i Salabacke på en lägenhet. Men han hade ganska många intresserade och ska ha flera visningar. Så det kan ju dröja nån vecka innan man får reda på om man får den...)

Så vi hoppas på den första!
Det här börjar ju likna en blogg om vårt boende :hihi

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Det där lät ju rätt spännande. Hur långt ifrån centrala UA ligger det?

ligger ca 6 km från centrum.... Men du har ju allt du behöver i gotsunda centrum 150 meter bort, systemet, apoteket och massa andra affärer... Bussen går ca 50 m från mig oxå så det är inga problem att ta sig till stan!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning