Att köra med sunt förnuft?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
En kille på bike.se forumet dog i helgen och det har redan nämts ett antal mc olyckor såhär i början på säsongen.

Jag vet att när man har en sporthoj så vill man köra snabbt.
Det är ju tjusningen med det hela. Men kan man inte göra det på väl valda platser?
Kan man inte lugna ner sig när man vet att det kan finnas grus i kurvorna?
Det är så fruktansvärt att höra om alla dessa olyckor när någon har dött pga fortkörning.

krama varandra i trafiken o kör med huvudet o sunt förnuft

Glad Påsk på er och tänk på att farbror blå är på hugget denna helg.

:mattias

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kör försiktigt i Landskrona för där verkar de inte ha råd med sopborstar till vägverksbilarna... :mad:

Farligt att köra där ju!

Man kan inte bli påmind förmånga gånger ang. TT. :gråta :gråta

Ska till banken och sätta in lite stålar till hans begravnings present. :gråta

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Det är nog rätt lugnt. Jag kör alltid som en kärring i vilket fall som helst...

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
PutteLiten skrev:
Kör försiktigt i Landskrona för där verkar de inte ha råd med sopborstar till vägverksbilarna... :mad:

Farligt att köra där ju!

Man kan inte bli påmind förmånga gånger ang. TT. :gråta :gråta

Ska till banken och sätta in lite stålar till hans begravnings present. :gråta

Jag fick aldrig träffa TT i verkligheten. Han verkade vara en bra kille.

Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att förlora en nära vän. Så snälla alla vänner ifrån sporthoj. Kör skiten ur hojen på bana! Det finns så många korkade bilister som struntar i att vi finns.
Häromdagen när jag o jP skulle iväg o köra hoj så lade vi oss i vänsterfilen intill älvsjörondellen. Vi stod väl inte helt rakt men vi stod iaf i vänsterfilen. Bakom oss rullar det upp en bil, som att han ville ställa sig i samma fil. Vi gasar iväg och han försöker gasa efter. Idiot. Han var inte långt ifrån bakändan på hojen vill jag lova. Fingret upp och får jag tillägga att det var en turk utan att bli kallad rasist nu? Det är oftast dom och taxichaffisar jag råkar ut för...

Att folk inte kan visa hänsyn gentemot varandra i trafiken är :zpy

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
sagt de förr o säger det igen... det enda som hjälper är SÄNKT hastighet.. sen kan man åka med hur mkt helljus man vill, eller skydd från en hockeymålvakt om man så önskar.. har ingen som helst betydelse .. ok mot skrubbsår , men annars knappt :fakta

lika tragiskt varje gång .... skärpning !!

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Bra talat BB!

Jag kör nog bitvis ganska så fort, men försöker hålla mig på hjulen och borta från hårda bilar genom lite enkla regler/knep jag satt upp för mig själv, kanske inte alltid så roligt, och kanske fel i någon teori, men än så länge, peppar peppar, så har jag klarat mig:

Storstaden är full med läskiga bilar, tokiga budbilar och taxi, bostadsområden fulla med skymda utfarter, bilar som backar ut, gör fula u-svängar och små saker på 2 eller 4 ben, men det går oftast bra bara man tar det lugnt och respekterar hastighetsbegränsningarna. Är ändå inte speciellt upphetsande att köra fort på dom platserna, coolare att bara mullra fram lite sakta... :cool:

Ute på mindre vägar utan kringliggande bebyggelse gaaasar jag gärna på, men slår av i samhällen och byar, samt där det varnas för hästar. Oväntat grus är ett problem, kan finnas på en plats där det var grusfritt dagen innan, och den glada väghållaren kan ju varit ute och lagt oljegrus över hela vägen en timme tidigare, kan bli spännande... Men, man får anpassa tempot så att man kan göra en undanmanöver om grus eller kurvskärande bil oväntat dyker upp. Ett dilemma är att vi alla är olika erfarna och olika vana vid vår hoj, så i vilket tempo man klarar av att göra undanmanövrar skiljer från person till person, vilket förklarar varför det vid gruppkörningar ibland är en hoj mitt i gruppen som åker av i en grussträng medans dom tidigare klarat av undvika gruset. Kör således något långsammare än så fort du kan....

Vid körning på landsväg är det en enkel regel som gäller: Utgå från att ingen, abolut ingen, bilist eller dylikt har sett dig, varken bilen/bilarna du just ska köra om, bilen som står vid en korsning längre fram, cyklisten som vinglar fram längs vägkanten osv. Slå av på tempot och utgå från att dom andra kommer göra fel... väl förbi det eventuella hindret, så går det ju gaaasa på igen! Lita inte på någon annan än dig själv så kommer du klara dig länge!

Hoppas vi får se så få trådar som möjligt om olyckor i år. Vi får hjälpas åt med det genom att hålla oss på hjulen!

/B

jarnkamin

King in my own mind
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Husa EffEss SexFemti -04 - snart iaf
Man får helt enkelt utgå från att varenda person i trafiken är idioter och se till att man är förberedd på nästan vad som helst.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
jarnkamin skrev:
Man får helt enkelt utgå från att varenda person i trafiken är idioter och se till att man är förberedd på nästan vad som helst.

Här har vi en som har hajjat hur man överlever som mc åkare.. :tummenupp

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
ambulans skrev:
Här har vi en som har hajjat hur man överlever som mc åkare.. :tummenupp

Och inte ens har hoj, det börjar iallafall bra :tummenupp

Lita inte på någon! Är ni osäkra på vägen... sänk hastigheten

Tänk före innan...

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Förlorade en dam ur klubben för ett par sesonger sedan, mår fortfarande dåligt när jag tänker på det. Inte hennes fel.
En 18-åring somnade vid ratten och girade över på fel sida vägen med frontalkrock som följd. :gråta RIP.

Ta det lugnt där ute!
Bilisterna glömmer vareviga vinter att det faktiskt finns hojar på vägarna så kör försiktigt.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Det låter som om du har en hojbibel på gång där benkar. :tummenupp

Om alla anammade detta tänkande så skulle nog fler klara sig helskinnade.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Sänk farten, kör försiktigt, ta det lungt, var rädd om dig,,,,

Dessa vänligt menade kommentarer är som bortblåsta när man sitter på en skrevraket och det vet alla. Det går inte att ta det lungt med en sporthoj, that`s it.

Av ren självbevarelsedrift så blir detta sista sommaren med ett krutpaket för mig.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
jarnkamin skrev:

Där tog du orden ur fingertopparna på mig.
Totalt medhåll från min sida.
:tummenupp

(Dessutom visar det sig med jämna mellanrum att den misstänkta idioten verkligen gör sig skyldig till att vara en idiot också!) :5sure

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Mina polare som suttit bakpå min hoj brukar ALLTID kommentera och fråga om jag är rädd för bilar. Kommer en bil snabbt mot en korsning eller jag är det minsta osäker på var en bil ska ta vägen saktar jag ner nåt otroligt. Att jag för flera år sedan dunkade in i taxi (som gjorde en u-sväng på landsväg) och har hela nyllet fullt med titanplattor+ en massa fina ärr på armarna gör ju knappast att man har mindre respekt för bilarna. Bilar är farliga och bör behandlas med respekt.

// Tommy

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Mav skrev:
Kommer en bil snabbt mot en korsning eller jag är det minsta osäker på var en bil ska ta vägen saktar jag ner nåt otroligt.

Det är ju så man ökar sina chanser att inte förolyckas. Dock ligger det något i det som John Holmes säger också. Det är svårt att ta det lugnt på en sporthoj även om man försöker.

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Bra sagt BB , vi kanske har en tendens att glömma eller säga att det händer inte mig, men det kommer en dag i morgon också , så tänk efter före.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...