Att låna ut mobilen kan sluta värre än låna ut Bankkortet !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lånar du ut mobilen kan den som får mobilen göra ett nytt Mobilt Bank-ID i ditt namn på sin egen mobil ....
och har sedan full tillgång till dina konton, kan låna pengar i ditt namn osv.
Läste det här
och sedan det här

Fakta

Så är bluffen möjlig – taxichaufförerna berättar​

1. För att skaffa ett nytt bankid i en separat mobil krävs antingen inlogg på din banks hemsida på nätet, eller genom din befintliga mobil där ditt bankid fortfarande fungerar.
2. Bedragarna har beställt taxi från samma chaufför vid två tillfällen. Första gången har de fått taxichauffören att öppna sin swish och filmat koden.
3. Genom att bedragarna kommit över taxichaufförernas personliga bankid-kod under första körningen kan de, genom att låna taxichaufförernas mobiler vid den andra körningen, logga in i banken på deras telefoner och aktivera ett nytt bankid på en annan telefon.
4. De scannar den QR-ruta som dyker upp i chaufförens mobil, med sin egen.
5. Bankid är då aktiverat i den nya mobilen, och kapningen är igång.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, det finns inget system som är säkert nog att överleva sina användare om dom gör fel. Eller, ja, du kan ju ha andra typer av MFA, engångskoder mm, men det är också ganska tungrott och skulle inte bli populärt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Lånar du ut mobilen kan den som får mobilen göra ett nytt Mobilt Bank-ID i ditt namn på sin egen mobil ....
och har sedan full tillgång till dina konton, kan låna pengar i ditt namn osv.
Läste det här
och sedan det här

Fakta

Så är bluffen möjlig – taxichaufförerna berättar​

1. För att skaffa ett nytt bankid i en separat mobil krävs antingen inlogg på din banks hemsida på nätet, eller genom din befintliga mobil där ditt bankid fortfarande fungerar.
2. Bedragarna har beställt taxi från samma chaufför vid två tillfällen. Första gången har de fått taxichauffören att öppna sin swish och filmat koden.
3. Genom att bedragarna kommit över taxichaufförernas personliga bankid-kod under första körningen kan de, genom att låna taxichaufförernas mobiler vid den andra körningen, logga in i banken på deras telefoner och aktivera ett nytt bankid på en annan telefon.
4. De scannar den QR-ruta som dyker upp i chaufförens mobil, med sin egen.
5. Bankid är då aktiverat i den nya mobilen, och kapningen är igång.
Exemplet med taxichaffisen är ju helt galet. Först att taxigubben inte använder face-id eller finger. Sen att man lyckas se koden, minst sex siffror, och memorera den. Efter det lyckas boka en åktur med samma chaffis där man lyckas få denne att låna ut sin mobil till en under 2-3 minuter samtidigt som man sitter med en andra mobil för att installera det nya bankid’t. Lyckas man med det förtjänar man chaffisens sparpengar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Exemplet med taxichaffisen är ju helt galet. Först att taxigubben inte använder face-id eller finger. Sen att man lyckas se koden, minst sex siffror, och memorera den. Efter det lyckas boka en åktur med samma chaffis där man lyckas få denne att låna ut sin mobil till en under 2-3 minuter samtidigt som man sitter med en andra mobil för att installera det nya bankid’t. Lyckas man med det förtjänar man chaffisens sparpengar.

Det där med att se koden kan ju handla om att dom filmat.
Eller mer troligt laddat in ett spionprogram på telefonen första gången. Finns ju diverse sådana och då är det dessutom ganska lätt att hitta chauffören ifråga och be om skjuts lagom långt bort.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det där med att se koden kan ju handla om att dom filmat.
Eller mer troligt laddat in ett spionprogram på telefonen första gången. Finns ju diverse sådana och då är det dessutom ganska lätt att hitta chauffören ifråga och be om skjuts lagom långt bort.
Hur lägger man in ett spionprogram på en iphone eller android? Lär ju behöva side-loadas med en laptop. Jailbreak för full funktionalitet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Exemplet med taxichaffisen är ju helt galet. Först att taxigubben inte använder face-id eller finger. Sen att man lyckas se koden, minst sex siffror, och memorera den. Efter det lyckas boka en åktur med samma chaffis där man lyckas få denne att låna ut sin mobil till en under 2-3 minuter samtidigt som man sitter med en andra mobil för att installera det nya bankid’t. Lyckas man med det förtjänar man chaffisens sparpengar.
Ja det är inget snack om hög fingerfärdighet. Dom skriver att chaffisens kod filmades men det finns människor med sådant minne att de inte har några problem med komma ihåg vad de ser.
Hur lägger man in ett spionprogram på en iphone eller android? Lär ju behöva side-loadas med en laptop. Jailbreak för full funktionalitet.
Det räcker väl med Google Family Link ? För att veta var chaffisen är ?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
BankID använder ett eget tangentbord just för att spionprogram inte ska kunna lyssna på det.
Det räcker gott och väl med att filma när någon knappar in sin kod. Det här ju folk gjort för att få pinkoder sedan nittiotalet minst.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Varför skulle en taxislusk logga in på Swish när en "kund" stirrar? Varför skulle en taxislusk ge sin mobil till en kund?
Hur kan detta sättas i system?

Känns mest som ett upplägg för att tvätta pengar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför skulle en taxislusk logga in på Swish när en "kund" stirrar? Varför skulle en taxislusk ge sin mobil till en kund?
Hur kan detta sättas i system?

Känns mest som ett upplägg för att tvätta pengar.
För att kolla om betalningen via swish kom in?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
The fool and his money.... Alltså jag gillar inte att beskylla offer. men lånar man ut sin mobil till någon på detta vis, ja då får man ju skylla sig själv åtminstone lite (mycket!) grann.

Kan inte komma på många scenario där jag lånar ut min mobil till en vilt främmande människa, speciellt inte i en situation som ovan. Skillnad om det är fråga om liv och död, det var nog faktiskt sist jag lånade ut min mobil, när jag var första person som agerade vid en allvarlig trafikolycka. Jag ringde 112, och ropade sedan ut om det var någon där som visste var vi var, för jag visste inte så noga - en dam räckte upp handen och fick prata med 112.

På mobilen finns ju väldigt mycket personlig privat information som jag absolut inte riskerar att någon annan får tag i. Bank, bilder på mig, frugan, barn, misstag i garaget - kort och gott sådant som inte ska i händerna på någon annan, någonsin. Undantaget var väl ovan, om någon är kall nog att vittja min telefon samtidigt som de står och glor på en olycka - då är du nästan värd bytet.

Låna ut mobilen, det är som att låna ut plånboken, fotoalbumen, all korrespondens både privat och i tjänsten, bankuppgifter, tränings/hälsodata etc etc. Kort och gott som att låna ut nycklarna till mitt hem till någon okänd och låta personen få vara själv därinne en stund.

Naivt.
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Herregu, läs artikeln.

Kunderna, 2 st, ringer taxi. Av nån anledning swishar de betalningen till chauffören (svartkörning?) men ”råkar” swisha 100:- för mycket. Ber chauförrn swisha tillbaka 100:- och filmar då koden.

Nån dag senare ringer de chauffören direkt och ber om en åktur. När chauffören kommer så vill de låna dennes mobil för att slå in på kartan/googlemaps var de ska åka (de själva har både slut batteri och ingen täckning). Istället för att pillra på kartan så har de gått in på internetbanken och godkänt det nya BankID som installerats på kumpanens telefon.

Från länken:

Så är bluffen möjlig – taxichaufförerna berättar​

1. ………

Redigering: Tog bort en herrans massa text som redan lagts upp i trådstarten. :näsblod
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Herregu, läs artikeln.

Kunderna, 2 st, ringer taxi. Av nån anledning swishar de betalningen till chauffören (svartkörning?) men ”råkar” swisha 100:- för mycket. Ber chauförrn swisha tillbaka 100:- och filmar då koden.

Nån dag senare ringer de chauffören direkt och ber om en åktur. När chauffören kommer så vill de låna dennes mobil för att slå in på kartan/googlemaps var de ska åka (de själva har både slut batteri och ingen täckning). Istället för att pillra på kartan så har de gått in på internetbanken och godkänt det nya BankID som installerats på kumpanens telefon.

Från länken:

Så är bluffen möjlig – taxichaufförerna berättar​

1. För att skaffa ett nytt bankid i en separat mobil krävs antingen inlogg på din banks hemsida på nätet, eller genom din befintliga mobil där ditt bankid fortfarande fungerar.

2. Bedragarna har beställt taxi från samma chaufför vid två tillfällen. Första gången har de fått taxichauffören att öppna sin swish och filmat koden.

3. Genom att bedragarna kommit över taxichaufförernas personliga bankid-kod under första körningen kan de, genom att låna taxichaufförernas mobiler vid den andra körningen, logga in i banken på deras telefoner och aktivera ett nytt bankid på en annan telefon.

4. De scannar den QR-ruta som dyker upp i chaufförens mobil, med sin egen.

5. Bankid är då aktiverat i den nya mobilen, och kapningen är igång.
Herregud, läs tråden. Det du citerar finns i första inlägget.

Någon journalist har fantiserat ihop det perfekta swishbedrägeriet och gör en artikel om det. Move along.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ringer det ingen varningsklocka när kunderna "råkat" swisha 100 spänn för mycket? Så pass stor varningsklocka att man ser till att vara extra noga med att dölja koden man har på bank-id? Sån här katastrof-journalistik är inget annat än löjlig, det enda man kan hoppas på är att det hjälper äldre (som oftast råkar ut för dylika bedrägerier) att vara på sin vakt så snart nåt känns konstigt.

Ungefär som att man får ett sms från en okänd som skriver "Jag räkade swisha dig 100 spänn av misstag, kan du swisha tillbaka?". Mitt svar skulle alla dagar i veckan vara "Nej, de 100 kronorna får du ta som läropeng att du alltid dubbelkollar mottagaren av dina swish, skyll dig själv, tyvärr. Nu ska jag beställa pizza. Tack.".
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top