Att tänka på vid köp av skinnställ?

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
Mattsvart litertwin
Vad är det viktigaste man ska tänka på vid köp av skinnställ? Jag har aldrig ägt något skinnställ så jag behöver hjälp.

Jag var och provade några tvådelade Berikställ idag som såg bra ut, frågan är bara hur tajt det ska sitta? Ryggskena måste man ju prova med men det kanske är bra om det får plats något underställ också? Jag hade ingenting under förutom ryggskena och det var inte mycket plats kvar på överkroppen, dock satt det lösare i byxorna. Hur mycket töjer sig skinnet?

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Du ska få på dig ryggskyddet under och på sin höjd ett underställ.

Men skinnet töjer/formar sig rätt hyfsat efter kroppen.

Dra på dig stället med ryggskyddet i, och sätt dig på den typ av hoj du har i butiken och känn dig för.
Olika ställ töjer sig olika lite.
Mitt Dainese satt som ett ålaskinn när jag köpte det men nu sitter det nästan perfekt efter lite inslitande.

Last edited:

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Vad är det viktigaste man ska tänka på vid köp av skinnställ? Jag har aldrig ägt något skinnställ så jag behöver hjälp.

Jag var och provade några tvådelade Berikställ idag som såg bra ut, frågan är bara hur tajt det ska sitta? Ryggskena måste man ju prova med men det kanske är bra om det får plats något underställ också? Jag hade ingenting under förutom ryggskena och det var inte mycket plats kvar på överkroppen, dock satt det lösare i byxorna. Hur mycket töjer sig skinnet?

köp ej delat ställ. ser så töntigt ut när folk kommer och åker med bara jympadojor och jeans och sen ett skinnställ. ta de två minuterna på dig som det tar att dra på sig allt för det är både mer bekvämt och säkert.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
köp ej delat ställ. ser så töntigt ut när folk kommer och åker med bara jympadojor och jeans och sen ett skinnställ. ta de två minuterna på dig som det tar att dra på sig allt för det är både mer bekvämt och säkert.

Vadå måste man åka med jeans och sneakers bara för att man har ett delbart ställ?? Fattar inte hur du tänker :confused: :va ???

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?

Men hallå?:fatta!
Man skall inte åka så!

Jag har i alla fall köpt ett tvådelat ställ för att det är bekvämt att ta av jackan när det är varmt och man stannar/rastar. Det går även med ett helt ställ (att kränga ned överdelen) och smaken är som baken.

Jag skulle tro det tar mig 38 sekunder att ta på mig stället, ryggskydd och stövlar.

Köp ett ställ som sitter jättetajt, ungefär att det känns som en storlek för litet då töjer det sig på lämpliga ställen till rätt storlek och känsla sedan. Säkert kan ställ töja sig olika mycket.
Ett ställ skall sitta tajt utan för mkt fladdrande skinn, MEN DOCK inte för tajt/stramt så det hindrar dig att förflytta dig lite och manövrera hojen på ett säkert sätt. Skydden skall inte kunna vrida sig förbi sin skyddande kroppsdel, t ex armbågen, då är det för stort.

SMC hade väl tagit fram ett säkerhetspaket med skinnställ m m för en rimlig peng.

Satsa på riktiga stövlar också. Det finns många ben m m att bryta OM olyckan skulle vara framme inte NÄR den kommer.

Henklund

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750
Jag köpte ett skinnställ nu på mässan och det sitter som, ja jag vet inte. Funderar på om det är för litet eller om det kommer att bli bra, Jag kan inte huka mig ner ordentligt men får plats med underställ och ryggskydd, det är kanske precis som det ska vara med andra ord?

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Jag köpte ett skinnställ nu på mässan och det sitter som, ja jag vet inte. Funderar på om det är för litet eller om det kommer att bli bra, Jag kan inte huka mig ner ordentligt men får plats med underställ och ryggskydd, det är kanske precis som det ska vara med andra ord?

det blir perfekt, fetta inte till dig för mycket bara :D
Mitt skinnställ satt som ett korvskinn när jag köpte det, men nu är det nästan för stort. dom töjer sig jättemycket mao.

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
Mattsvart litertwin

Jag köpte också skinnställ på mässan, får prova ordentligt när det kommer hem till dörren, dom tog ju bara upp beställningar där.

Jag handlade på Lelles... blev ett par stövlar också!

Erka

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Snart en GSX-R 750
Jag provade ett ställ igår. Det satt som skuret förutom runt överarmarna och kanske lite vid midjan...där var det för stort, men annars satt det perfekt. Ska man strunta i det stället då eller går det bra ändå?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!