Att tänka på vid påställning?

Dr mc

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
99, Suzuki sv650su
Tja,
E nybliven mc-ägare och kan tyvärr inget rent tekniskt ännu. Jag köpte bågen i somras och tyvärr inte kunnat ha den i garage men under tak vintern som varit.
Vad ska man tänka på nu när man plockar fram den? Byta olika, luft osv?
Tacksam för tips samt websidor

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Byta luft i däcken är viktigt.. Jag brukar köra med en 78%-ig kväveblandning. Borde gå att få tag på hos välsorterade bensinmackar.

I övrigt; har du en instruktionsbok?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Oljan borde du ha bytt i höstas, annars är det väl bara att kolla igenom så att allt verkar fräscht. Har den stått fuktigt och i icke konstant temperatur så skulle jag nog byta bromsvätska när jag ändå höll på.

Dr mc

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
99, Suzuki sv650su
Tyvärr, ingen instruktionsbok. Men kan söka fram det som behövs, bara jag vet vad.
Tack :rolleyes:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag vred nyckeln till tändningsläget, startade och sen körde jag. Det har gått bra alla 8 vårar jag har haft premiär iallafall.

Hellhound

OverLoad MC
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
R1200GSA -14
Byta luft i däcken är viktigt.. Jag brukar köra med en 78%-ig kväveblandning. Borde gå att få tag på hos välsorterade bensinmackar.

I övrigt; har du en instruktionsbok?

Jag har ju turen att ha tillgång till en gasstation, fyller Trimix i mina däck, dvs oxygen, nitrogen och helium :gnissla

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är bra att ställa på hojen via Transportstyrelsen och skriva ut ett påställningsbevis (om det finns fortfarande) och sedan teckna en försäkring :tummenupp

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Normal service och säkerhetscheck räcker långt. Dvs, kolla oljan, byt om det är dags. Kolla lufttryck i däcken och att all belysning samt instrumentering fungerar. Testa bromsarna så inget rostat eller kärvar. Kylarvätskan bör väl egentligen kollas innan vintern om den ska stå ute så att inget fryser sönder.

Det är väl det faktumet att den stått ute i värmeväxlingar och luftfuktighet som gör att det blir lite extra att kolla, men det brukar inte vara några problem. Beroende på hur mycket bensin du hade i tanken så kan kondens bildas och då kan det vara värt att fylla i ny och fräsch bensin för att förenkla starten.

Har man hojen i varmgarage räcker det ofta med att bara koppla bort batteripolerna och låta den stå.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En annan viktig sak, från påställningsdatumet att du har försäkring:fakta
Annars kommer trafikförsäkringsföreningens avgifter som är bra mycket dyrare med ett brev...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...