Att ta bort tanken!!!

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Cbr 929 -00
Är det någon som vet hur man gör enklast för att ta bort tanken på en Cbr 929. Tänkte jag skulle byta stift. Är det lättast att tömma tanken innan eller är det bara att rycka väck slangarna under och plugga dom så fort som möjligt???

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har man ingen bensinkran på såna nya maskiner? :va

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
1999, Honda Blackbird
Duttis skrev:
Nä....så lätt är det inte

Jag har en bensinkran mitt under tanken på min Blackbird. Måste lätta tanken lite i bakkant först för att kunna få in en hand och stänga av kranen. Sedan är det bara att plocka bort tanken.

Säker att du inte har en bensinkran? :confused:

//daniel

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
På min gsxr är det bara att dra loss slangen från pumpen, kommer ju inte en droppe så länge inte pumpen går

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
danielg skrev:
Jag har en bensinkran mitt under tanken på min Blackbird. Måste lätta tanken lite i bakkant först för att kunna få in en hand och stänga av kranen. Sedan är det bara att plocka bort tanken.

Säker att du inte har en bensinkran? :confused:

//daniel

Det finns ingen kran på vår hoj. Lättast är att tömma...det går ju snabbt med hävertprincipen. Annars kan du använda en låsbar tång o klämma åt slangen. Lättast är oxå att vara 2 eftersom slangen sitter pressad på en mässingskoppling... 8 mm insexnyckel behöver du för att ta bort den o det är lätt man viftar till med tanken när bulten släpper. Retfulla skavsår på tanken vill man ju inte ha....

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hmmm...En sak till. Har du kollat priset på stiften till cbr:en ??...Bered dig på en mindre rolig överraskning... :kocko .

O vår pump sitter inte i tanken utan en bit ifrån...därför sprutar det soppa om du bara lossar slangen...

Här är allt du behöver : http://www.r1budha.com/servicemanuals/Honda/

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Cbr 929 -00
Folkezx9r skrev:
Hmmm...En sak till. Har du kollat priset på stiften till cbr:en ??...Bered dig på en mindre rolig överraskning... :kocko .

O vår pump sitter inte i tanken utan en bit ifrån...därför sprutar det soppa om du bara lossar slangen...

Här är allt du behöver : http://www.r1budha.com/servicemanuals/Honda/

tack ska du ha för dina svar!

Jo, jag har hört rykten om att stiften ska vara jävligt dyra. Men vad gör man.....måste ju ha dom.

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo...tyvärr är det ju så. I Svedala kostar de ca 270:- / st !!!!... Helt vansinnigt.... Beställde från Tyskland för EUR 25/st o tyckte det var skamligt , men ändå några sketöre billigare än här hemma....

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kanske kan vara ide att sätta dit en soppakran på slangen om det får plats. Bara en tanke. :)

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
PacMan skrev:
Kanske kan vara ide att sätta dit en soppakran på slangen om det får plats. Bara en tanke. :)

äch.. sånt bromsar ju... :)

fresten, det där med dyra stift? okej 250pix är jävulskt.. men varför? går dom längre än vanliga stift??

till min hoj gick de lös på 110kr ungefär har ja för mig...å ja tyckte det va dyrt.. :arsele

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln