Jag tog förarbevis nu i år för snöskoter. Och man kan fortfarande köra upp på 4-hjuling om det inte finns möjlighet till att köra skoter. Då vi haft mkt snö så fick vi köra skoter och i den praktiska utbildningen körde vi slalom på 4-hjuling och gjorde ett bromstest (mkt okomplicerat) Sen fick vi även pröva på skoter och körde bara "runt" en bana 2 varv och sen var vi klara. De skriftliga provet bestod av ca 20-25 frågor som vi gått igenom på en slags mini föreläsning innan. Priser var 2100kr har jag för mig och ville man samtidigt ta för terränghjuling så fick man lägga till 900kr och backa slalom banan. Och behörighets kåt som man är tog man givetvis båda!
Det är såna stolpskott till utbildare som 15-åringarna kan tacka för att de numera måste ta ett körkort (vilket blir dyrare) istället för att klara sig med förarbevis för moped klass I. Hoppas att de blir granskade.
Föreskrifterna (Transportstyrelsens föreskrifter om förarbevis för moped klass II, snöskoter och terränghjuling,
TSFS 2009:14) säger:
* Uppfyllde ni den här punkten?
3 kap. 5§ 2. "
antalet elever per lärare är högst fyra vid övningskörning som inte sker i gatutrafik och på landsväg"
* Och den här?
3 kap. 5§ 5. "
undervisningstiden är minst 10 timmar varav minst 3 timmar omfattar praktiska moment"
*
3 kap. 6§ "
6 § Utbildningen ska genomföras på fordon av det slag som utbildningen avser och som är lämpligt för utbildningen." Med andra ord så får man inte köra fyrhjuling om man ska ta förarbevis för snöskoter.
* I
3 kap. 9§ tredje stycket står det: "
Vid övningsplats för terränghjuling ska fasta och naturliga hinder finnas." Alltså ska det t.ex. vara i skogen, eller åtminstone på en gräsmatta med ett par träd eller stubbar nära till. Mitt på en grusplan med några konor utplacerade är alltså inte tillräckligt. Hur såg det ut när du backade i slalom?
I samma föreskrifter i 5 kap. 5§ och 6 kap. 5§ så finns det en kursplan med vad som ska ingå i den praktiska utbildningen för snöskoter respektive terränghjuling. De ser ut så här:
Utbildningen ska omfatta manöverträning och praktisk tillämpning och ge:
1. kunskaper i säkerhetskontroll,
2. kunskaper om bärgning av fastkörd snöskoter,
3. grundläggande färdigheter i att praktiskt hantera fordonet,
4. förmåga att välja lämplig väg, och
5. förmåga att välja lämplig hastighet.
och
Utbildningen ska omfatta manöverträning och praktisk tillämpning och ge:
1. kunskaper i säkerhetskontroll,
2. grundläggande färdigheter i att praktiskt hantera fordonet,
3. förmåga att välja lämplig väg, och
4. förmåga att välja lämplig hastighet.
Bara för att nämna några saker. Hur står sig den utbildning du fick mot det här?