Att ta förarbevis till snöskoter?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Börjar bli hög tid för snöskoterkort. Hur mycket kostar ett och vart vänder jag mig för att ta det? Måste jag avlägga ett praktiskt prov? Vintern börjar ta slut och jag vill gärna inte vänta till nästa år. :)

Hur är det sen med märken? Både Lynx och Ski Doo är ju från BRP. :tungan
Vem vänder sig de olika märkena till? Vilka maskiner är bäst?
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Den här tråden ska jag hålla koll på. :)

Har reggat mig på ett svenskt snöskoterforum men det var ju ljusår värre än zandlåda.com. Alla diskussioner spårade ur och inga vettiga svar gick att få.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Har du/ni ett körkort utfärdat före 2000, så slipper ni att ta något förarbevis.
 

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Starta snöskoterdel om man inte kan posta i MC-relaterat. :mattias

Tjörkort utfärdade efter 1999-12-31 giva icke rätt att framföra snöskoter. Har läst på nån skotersida om vad som gäller. Varken där eller på Korkortsportalen står något om praktiskt prov eller hur utbildningen går till. :)
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Tog mitt förarbevis för några månader sedan. Var uppe i Sälen i helgen och åkte lite skoter. Helt klart värt det.
Ja, man måste göra ett praktiskt prov. Tidigare räckte det med att man körde upp på fyrhjuling.
Tror jag betalade ~1500:-. Inkl. pizza och litteratur.

Här står allt:
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/Snoskoter/
Om du klickar dig vidare hittar du även ställen att göra det på.

Gällande märke så kan det bli svårt på forum, som du vet är ju alltid sitt eget det bästa :rolleyes:

Men har du fastnat för någon modell kan det vara bra att kolla här:
http://www.snowmobile.se/servlet/se.medialeden.snowmobileinfo.ShowServlet

Varken där eller på Korkortsportalen står något om praktiskt prov eller hur utbildningen går till. :)

1. Får ut litteratur från Snofed som man kan läsa igenom.
2. En utbildare sitter och läser högt ur boken. Samtidigt som han säger vilka frågor som kommer.
edit: 2½. Tittar på två filmer om skoteråkning.
3. Man kör en konbana och visar att man kan bromsa.
4. Skriver ett prov där man redan fått frågorna, mer eller mindre.

= Skoterkortet i handen
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Angående märken:
Alla dom stora (skidoo, arctic cat, polaris, lynx, yamaha) gör bra skit. Köp den du tycker är snyggast.
Finkör du kommer den hålla en livslängd (finns folk som fortfarande kör gamla 60-talare).
Brassar du helvet får du räkna med en hel del underhåll.

E-tec är bra skit!
4-takt är också bra skit!
 

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Jag tog förarbevis nu i år för snöskoter. Och man kan fortfarande köra upp på 4-hjuling om det inte finns möjlighet till att köra skoter. Då vi haft mkt snö så fick vi köra skoter och i den praktiska utbildningen körde vi slalom på 4-hjuling och gjorde ett bromstest (mkt okomplicerat) Sen fick vi även pröva på skoter och körde bara "runt" en bana 2 varv och sen var vi klara. De skriftliga provet bestod av ca 20-25 frågor som vi gått igenom på en slags mini föreläsning innan. Priser var 2100kr har jag för mig och ville man samtidigt ta för terränghjuling så fick man lägga till 900kr och backa slalom banan. Och behörighets kåt som man är tog man givetvis båda! :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tog förarbevis nu i år för snöskoter. Och man kan fortfarande köra upp på 4-hjuling om det inte finns möjlighet till att köra skoter. Då vi haft mkt snö så fick vi köra skoter och i den praktiska utbildningen körde vi slalom på 4-hjuling och gjorde ett bromstest (mkt okomplicerat) Sen fick vi även pröva på skoter och körde bara "runt" en bana 2 varv och sen var vi klara. De skriftliga provet bestod av ca 20-25 frågor som vi gått igenom på en slags mini föreläsning innan. Priser var 2100kr har jag för mig och ville man samtidigt ta för terränghjuling så fick man lägga till 900kr och backa slalom banan. Och behörighets kåt som man är tog man givetvis båda! :D
Det är såna stolpskott till utbildare som 15-åringarna kan tacka för att de numera måste ta ett körkort (vilket blir dyrare) istället för att klara sig med förarbevis för moped klass I. Hoppas att de blir granskade.

Föreskrifterna (Transportstyrelsens föreskrifter om förarbevis för moped klass II, snöskoter och terränghjuling, TSFS 2009:14) säger:
* Uppfyllde ni den här punkten? 3 kap. 5§ 2. "antalet elever per lärare är högst fyra vid övningskörning som inte sker i gatutrafik och på landsväg"
* Och den här? 3 kap. 5§ 5. "undervisningstiden är minst 10 timmar varav minst 3 timmar omfattar praktiska moment"
* 3 kap. 6§ "6 § Utbildningen ska genomföras på fordon av det slag som utbildningen avser och som är lämpligt för utbildningen." Med andra ord så får man inte köra fyrhjuling om man ska ta förarbevis för snöskoter.
* I 3 kap. 9§ tredje stycket står det: "Vid övningsplats för terränghjuling ska fasta och naturliga hinder finnas." Alltså ska det t.ex. vara i skogen, eller åtminstone på en gräsmatta med ett par träd eller stubbar nära till. Mitt på en grusplan med några konor utplacerade är alltså inte tillräckligt. Hur såg det ut när du backade i slalom?

I samma föreskrifter i 5 kap. 5§ och 6 kap. 5§ så finns det en kursplan med vad som ska ingå i den praktiska utbildningen för snöskoter respektive terränghjuling. De ser ut så här:
Utbildningen ska omfatta manöverträning och praktisk tillämpning och ge:
1. kunskaper i säkerhetskontroll,
2. kunskaper om bärgning av fastkörd snöskoter,
3. grundläggande färdigheter i att praktiskt hantera fordonet,
4. förmåga att välja lämplig väg, och
5. förmåga att välja lämplig hastighet.

och
Utbildningen ska omfatta manöverträning och praktisk tillämpning och ge:
1. kunskaper i säkerhetskontroll,
2. grundläggande färdigheter i att praktiskt hantera fordonet,
3. förmåga att välja lämplig väg, och
4. förmåga att välja lämplig hastighet.


Bara för att nämna några saker. Hur står sig den utbildning du fick mot det här?
 
  • Gilla
Reaktioner: ft

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Uhm, jag betalade några 100 för mitt kort; Fick köra en bana med fyrhjuling (lol) genomgå lite tekniska detaljer på en skoter och göra ett skriftligt test med frågor som "vilken årstid är bäst anpassat för skoterföre" typ. Det var allt, kan ha ändrat sig på 5 år dock.

EDIT: Inga förkunskaper krävdes för varken "uppkörningen" eller det teoretiska provet.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Ja när det gäller märken så kan jag bara tala från egen erfarenhet och den säger mig att Polaris nyare 800:eek:r bör man undvika (CFI) dom har det vart mkt reklamationer på, en bekants har t.ex skurit 3ggr på 170 mil.

Jag åker en 06:as arctic F6 och den har varit helt problemfri för mig.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Angående märken:
Alla dom stora (skidoo, arctic cat, polaris, lynx, yamaha) gör bra skit. Köp den du tycker är snyggast.
Finkör du kommer den hålla en livslängd (finns folk som fortfarande kör gamla 60-talare).
Brassar du helvet får du räkna med en hel del underhåll.

E-tec är bra skit!
4-takt är också bra skit!

Jo tjena... Skulle nog säga att kör du fyrtakt så är det begränsat underhåll. Tvåtakt - vilka är roligare, får man helt enkelt räkna med dyra delar och en hel del mek oavsett hur man kör.

Att 60-70-80-talarna fortfarande går beror nog mest på att man inte kör 10-mila turer med dom utan är nöjd att köra runt husknuten.

PS, köp inte någonting med en serie3 ROTAX800 motor
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Att 60-70-80-talarna fortfarande går beror nog mest på att man inte kör 10-mila turer med dom utan är nöjd att köra runt husknuten.
Dessutom så brukar äldre grejer ha ett lägre effektuttag i förhållande till motorstorleken. Plus att gamla snöskotrar för det mesta var tillverkade för att gå vinter efter vinter i skogen som arbetsfordon, då prioriterar man hållbarhet framför toppfart.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Dessutom så brukar äldre grejer ha ett lägre effektuttag i förhållande till motorstorleken. Plus att gamla snöskotrar för det mesta var tillverkade för att gå vinter efter vinter i skogen som arbetsfordon, då prioriterar man hållbarhet framför toppfart.

Jepp, håller med.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top