ATV/fyrhjuling för skogsbruk

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har bestämt att jag villhöver en fyrhjuling.
Har 15 hektar skog som behöver gallras så främsta syftet för maskinen blir att vara behjälplig till det. De vintrarna som södra Sverige bjuds på snö kommer jag även använda den för att skotta.

Funderingarna gåe kring antingen en ny maskin av de något billigare märkena typ Segway / CF Moto eller en begagnad maskin av premiummärkena typ Honda, Kawasaki eller liknande.

Priset är i det närmaste lika för en ny Segway mot en 20 år gammal Honda.

Köper man en ny får man just en ny maskin. Man får en maskin med styrservo och man får en maskin med 3 års garanti.

Jag kommer använda den på hobbybasis för lättare skogsarbete. Jag har en lada att ställa in den i då den inte används och jag har möjligheten att spola av den efter varje smutsig skogstur.

Provkörde en Segway snarler AT5 premium. Den var trevlig, i alla fall på handlarens parkeringsplats.

Tankar, fördelar, nackdelar och erfarenheter?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med risk för att låta tjatig så är svaret oftast Yamaha. Finns inga fel på dem.

Med det sagt så är det många idag som kör med Big Boss sexhjuling. Du får flak, bättre framkomlighet särskilt på lösa underlag och helt OK konstruktion.

 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Honda TRX. Ta gärna en beggad till samma pris som en ny kines. Kvalitet hela vägen. Även Yamma och Suka fungerar.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
När jag gick kurs för förarbevis på terränghjuling var nog hondorna de trevligaste att köra.
Det var Honda, Polaris och någon mer, alla helt OK, men Honda kändes bäst.
Och vi var verkligen inte snälla med maskinerna.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är inne på min andra TRX - den första hade fotväxel/automatkoppling och var kanske lite otymplig i växlingarna. Aldrig några problem, oljebyte o filter var allt som behövde göras
Har nu en nyare 500cc TRX sedan tre år tillbaka med elektrisk tryckknappsväxling - smidigare att växla, har inkopplingsbar 4wd, inkopplingsbar diff fram och servostyrning. Funkar utmärkt. Vad som inte funkar är att låna ut ATV till ungdomar som skall sladda o hoppa - styrningen tar för mycket stryk ( ingen egen erfarenhet, men lärt av grannen)
De Honda som hade växellådsproblem tror jag var varianten med hydrostatdrift.
Av annan kompis har jag blivit avrådd från Polaris - han har en som strulat mycket (köpt ny)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är inne på min andra TRX - den första hade fotväxel/automatkoppling och var kanske lite otymplig i växlingarna. Aldrig några problem, oljebyte o filter var allt som behövde göras
Har nu en nyare 500cc TRX sedan tre år tillbaka med elektrisk tryckknappsväxling - smidigare att växla, har inkopplingsbar 4wd, inkopplingsbar diff fram och servostyrning. Funkar utmärkt. Vad som inte funkar är att låna ut ATV till ungdomar som skall sladda o hoppa - styrningen tar för mycket stryk ( ingen egen erfarenhet, men lärt av grannen)
De Honda som hade växellådsproblem tror jag var varianten med hydrostatdrift.
Av annan kompis har jag blivit avrådd från Polaris - han har en som strulat mycket (köpt ny)
Ja det var hydrostatdriften. Många inom renskötseln hade problem med dessa växellådor, överraskande eftersom Honda ju har extremt tillförlitlighetsrykte sedan tidigare.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Har en Yamaha YFM Kodiak 700 EPS för liknande ändamål som du skall ha din till. Tar sig fram överallt. Är helnöjd med den!

Viktigt att tänka efter innan köp vad fyrhjulingen skall användas till, traktorer har vanligen inte blinkers som standard och inget hjälmkrav även om det är smart att ha iaf, samt att du inte får ha passagerare på en traktor, även om de får plats på sadeln.

En fyrhjuling kan registreras på olika sätt, traktor, motorcykel, terrängskoter eller moped vilket bestäms när du köper den, kan ändras senare men kan vara krångligt.

Jag valde traktor och betalar ingen vägskatt och behöver inte besöka bilprovningen, en regskylt fram eller på karossen måste man ha även på traktorer.
Begränsningar för körning på allmän väg, bara korsa och till och från "arbetsplatser" är det som gäller.

Rekommenderar värmesits, värmehandtag och vinsch både fram och bak.

Du bör kunna "gömma" fyrhjulingen i någon byggnad samt kedja fast den när den inte används, enligt Svedea är de väldigt stöldbegärliga.
 

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag har en Yamaha Kodiak 700 EPS 2019 som jag köpte ny då. Bästa investeringen jag gjort tror jag. Aldrig haft nåt problem eller nåt strul med den. Den har visserligen bara använts till plogning, men det har den funkat bättre till än alla andra alternativ jag testat.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tack för bra synpunkter.

Jag har gjort lite nya sökningar på blocket och ändrat lite sökkriterier.
Hur vill man ha sin fyrhjuling reggad? Terräng? Traktor A eller B?
Som Terräng får man som jag förstått det bara köra på egen mark och kort färd på allmän väg i arbetssyfte.
Traktoreggningarna kommer det besiktning och annat onödigt med i bilden.

Det kan vara najs att kunna dra båten bort till sjön med fyrhjulingen vilket man inte får om den är Terrängreggad. Å andra sidan är poliskontrollerna ganska sällsynta på de vägarna som går från min mark till sjön...


Yamaha. Bra på alla sätt och vis. Ont om begagnade maskiner i mitt närområde.

Honda. Vilka ska man undvika? Hur mycket skall man undvika dem?

Polaris?

Can Am?

Kawasaki?

Vill inte lägga allt för mycket pengar på maskinen men vill inte heller vara dumsnål.

Hur mycket motor behöver man egentligen? 500cc verkar vara måttstocken för skogsmaskin. Jag kommer som sagt att använda den för lättare arbeten, ingen slutavverkning. Kan en maskin med 400cc motor vara värt att ta med i sökningen eller är den allt för svag?

Länkar med tips på rekomenderande maskiner tas tacksamt emot.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tack för bra synpunkter.

Jag har gjort lite nya sökningar på blocket och ändrat lite sökkriterier.
Hur vill man ha sin fyrhjuling reggad? Terräng? Traktor A eller B?
Som Terräng får man som jag förstått det bara köra på egen mark och kort färd på allmän väg i arbetssyfte.
Traktoreggningarna kommer det besiktning och annat onödigt med i bilden.

Det kan vara najs att kunna dra båten bort till sjön med fyrhjulingen vilket man inte får om den är Terrängreggad. Å andra sidan är poliskontrollerna ganska sällsynta på de vägarna som går från min mark till sjön...


Yamaha. Bra på alla sätt och vis. Ont om begagnade maskiner i mitt närområde.

Honda. Vilka ska man undvika? Hur mycket skall man undvika dem?

Polaris?

Can Am?

Kawasaki?

Vill inte lägga allt för mycket pengar på maskinen men vill inte heller vara dumsnål.

Hur mycket motor behöver man egentligen? 500cc verkar vara måttstocken för skogsmaskin. Jag kommer som sagt att använda den för lättare arbeten, ingen slutavverkning. Kan en maskin med 400cc motor vara värt att ta med i sökningen eller är den allt för svag?

Länkar med tips på rekomenderande maskiner tas tacksamt emot.
Kör terrängreggat själv. Inga nackdelar jag tänkt på under de 25 år jag ägt ATV.
Undvik (mycket) - som tidigare sagts - Honda hydrostatmaskinerna. Undvik (lite) fotväxlade just för att de är lite jobbigare att växla jämfört med elväxlat (oftast kör man med grövre kängor)
Första maskinen var 400 TRX - orkade ganska mycket. Nackdelen med den var att hjulen var lite små så markfrigången var inte så bra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur vill man ha sin fyrhjuling reggad? Terräng? Traktor A eller B?
Som Terräng får man som jag förstått det bara köra på egen mark och kort färd på allmän väg i arbetssyfte.
Traktoreggningarna kommer det besiktning och annat onödigt med i bilden.

Hur mycket motor behöver man egentligen? 500cc verkar vara måttstocken för skogsmaskin. Jag kommer som sagt att använda den för lättare arbeten, ingen slutavverkning. Kan en maskin med 400cc motor vara värt att ta med i sökningen eller är den allt för svag?

Länkar med tips på rekomenderande maskiner tas tacksamt emot.

Farsan har haft två Polaris 500 som han har varit nöjd med, den ena fick gå rätt hårt med plog i många år, den andra (tror jag det var) användes till att dra timmer och ploga litegranna med.

Grannen som hade sett min far ploga med Polarisen köpte en ny kina maskin för att ploga samma väg, men gav ganska snart upp, jag vet inte om det enbart var klenare motor, eller om det var den generellt klenare kvaliteten som gjorde att han tröttnade på den, men den lät fruktansvärt ansträngd när han plogade.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ska du jobba med den så köp en variant med stel bakaxel. För ren rekreationsåka så sikta på delad. Nackdelen med endast tumväxling är att man då inte kan hålla i saker med vänster hand. Då är automatväxellåda ett alternativ så man kan välja auto eller man.
Ang reg. skulle jag ta terrängreggat.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Är inne på min andra TRX - den första hade fotväxel/automatkoppling och var kanske lite otymplig i växlingarna. Aldrig några problem, oljebyte o filter var allt som behövde göras
Har nu en nyare 500cc TRX sedan tre år tillbaka med elektrisk tryckknappsväxling - smidigare att växla, har inkopplingsbar 4wd, inkopplingsbar diff fram och servostyrning. Funkar utmärkt. Vad som inte funkar är att låna ut ATV till ungdomar som skall sladda o hoppa - styrningen tar för mycket stryk ( ingen egen erfarenhet, men lärt av grannen)
De Honda som hade växellådsproblem tror jag var varianten med hydrostatdrift.
Av annan kompis har jag blivit avrådd från Polaris - han har en som strulat mycket (köpt ny)
Vad är det som strulat på Polaris?
I min bok står Polaris ganska högt men jag kan ha fel.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad är det som strulat på Polaris?
I min bok står Polaris ganska högt men jag kan ha fel.
Har inte satt mig in i hans problem, men han var ganska anti-Polaris. Det kan lika gärna ha varit mindre problem men strulig återförsäljare som gjorde honom pissed-off. Kan passa på att fråga när vi träffas framöver
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag hade samma fundering som dig för några år sen. Men utan skog, den skulle klara av att skotta snö och flytta runt jordmassor på vagn och enstaka träd som tas ner på gården.
Vi hade en gammal CF som vi fick med när vi köpte stället. Punktering på 4 hjul men gummina var så stel så det märktes inte. All plast var trasig och den hade nog aldrig blivit servad.
Jag bestämde mig för att den skulle få leva så länge den inte kostade pengar att laga.
Kylaren sprack en varm dag och där drog jag gränsen för vad den var värd.
Jag sålde liket för 8k tror jag det var.

I alla fall. Jag stod och vägde mellan en begagnad typ Honda eller en ny Segway.
När jag var 8 år gammal så köpte pappa en ny Suzuki 250 som vi gjorde allt med. Avverkning, plantsättning, fiske, nöjeskörning in i träd, försökte korsa myrar (försökte). Den lever än idag, 34 år senare. Den går på livsupphållande åtgärder, men den lever. Helt fantastisk maskin.
Men risken är ju ändå med att köpa begagnat att man köper nåt som nån annan har fullagat och sålt för att bli av med. Så jag var inte beredd att ta den risken. Med en ny maskin så är man åtminstone medveten om vilka fulgrejer man gjort på maskinen.

Can-am var på tok för dyra och jag har en kompis som säljer Seg-way.
Så jag fick låna hem en. Den har runt 20hk mer än CF:en om jag kommer ihåg rätt. Det känns. Mycket starkare motor som drar betydligt bättre.
Det blev en Seg-way. Vid första servicen så åtgärdade dom nåt med variatorn som gjorde att tillslaget blev mjukare.
Men, det är fortfarande en variator.
Av nån anledning så är styrutslaget mindre åt höger än åt vänster.
Växlingen sker via vajrar vilket ger ett mer diffust läge och lådan känns billig.

Skillnaden mellan vår gamla 250 och Seg-wayen är enorm.

Skulle jag köpa en Segway igen?
Näpp, jag hade vägt mina pengar noga och sett vad jag hade råd med från nån av dom stora som har grejer byggda för jobb och inte för att åka ut i skogen och grilla korv.
Livsstilsmaskiner eller jobbmaskiner. Där ligger skillnaden.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top