Av med kortet, när får man köra??

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
monark
Träffade Tommy Hamrén a.k.a "polisens svar på Adolf Hitler" och blev av med körkortet och nu ska jag få tillbaka det från o med imorgon.

När får man köra egentligen??!! Alla säger olika saker...
Vissa säger att man får köra från den dagen som anges av länsstyrelsen.
I pappret som skickades ut står det bla bla bla.. Transportstyrelsen lägger in i vägtrafikregistret från vilken dag - tidigast dagen efter återkallelsetiden löpt ut - som du får köra igen. Från den dagen kan du köra även om du inte hunnit få det nya körkortet från Transportstyrelsen.

Andra säger att man får köra först när man har kortet i handen.
Och dom känner ju alltid nån som åkt på olovlig för den saken...

Vad fan gäller???????

Ring Hamren o fråga:D Han e go:brinnerup Sorry ingen aning när du får gasa igen..Rappe

"När får man köra egentligen??!! Alla säger olika saker...
Vissa säger att man får köra från den dagen som anges av länsstyrelsen.
I pappret som skickades ut står det bla bla bla.. Transportstyrelsen lägger in i vägtrafikregistret från vilken dag - tidigast dagen efter återkallelsetiden löpt ut - som du får köra igen. Från den dagen kan du köra även om du inte hunnit få det nya körkortet från Transportstyrelsen.

Andra säger att man får köra först när man har kortet i handen.
Och dom känner ju alltid nån som åkt på olovlig för den saken.."

Svarade du inte själv på den frågan?

Man behöver ju numera inte ens ha kortet med sig när man är ute och kör så länge ens identitet kan fastställas. Har för mig att Thomas Möller (forne HA-presidenten) vrukade tillämpa detta. När han blev stoppad visade han aldrig körkortet utan sa istället till polisen: "vet du inte vem jag är?". När polisen då svarade jakande, kontrade han med att hans identitet då är fastställd, och inte behöver visa sitt körkort.
När man klarar en uppkörning tar det ca 1-2 veckor innan man får sitt riktiga körkort. Under den tiden går det bra att köra bil så länge man har uppkörningsprotokollet med sig samt legitimation.

Mitt svar är alltså att du får kolla med länsstyrelsen/transportstyrelsen vilket datum som gäller.

Ring Hamren o fråga:D Han e go:brinnerup Sorry ingen aning när du får gasa igen..Rappe

kan ju skriva en lapp på brevbomben jag ska skicka...

"

Svarade du inte själv på den frågan?

Man behöver ju numera inte ens ha kortet med sig när man är ute och kör så länge ens identitet kan fastställas. Har för mig att Thomas Möller (forne HA-presidenten) vrukade tillämpa detta. När han blev stoppad visade han aldrig körkortet utan sa istället till polisen: "vet du inte vem jag är?". När polisen då svarade jakande, kontrade han med att hans identitet då är fastställd, och inte behöver visa sitt körkort.
När man klarar en uppkörning tar det ca 1-2 veckor innan man får sitt riktiga körkort. Under den tiden går det bra att köra bil så länge man har uppkörningsprotokollet med sig samt legitimation.

Mitt svar är alltså att du får kolla med länsstyrelsen/transportstyrelsen vilket datum som gäller.

Länsstyrelsen har ju skrivit att jag tidigast kan få börja köra 8:e februari så då borde det va lugnt..?

Last edited:
Ja, så hade jag tolkat det. Ta även med dig det pappret vid färd ifall att du skulle bli stoppad. Då har du ryggen fri.

Eftersom det är lagkrav på att man skall ha KK med sig under färd så borde det väl inte finnas några otydligheter!? Det stog ju som du själv skrev "TIDIGAST" 8 Februari.

:D :D Gjorde lumpen med en kille som bär det namnet (tommy hammren) kan det var ahan tro? :D :D

Last edited:
Tämligen säker på att du inte får köra utan att nytt kort utfärdats. Alltså skulle det inte vara ok att kröa på dagen då spärrtiden gå ut, om inte nytt utfärdats.

Läs här!

Tämligen säker på att du inte får köra utan att nytt kort utfärdats. Alltså skulle det inte vara ok att kröa på dagen då spärrtiden gå ut, om inte nytt utfärdats.

Läs här!

hur säker är du på det??? min spärrtid pågick fr o m 070513 t o m 070913, fick således börja köra den 14:e, ett par veckor innan jag skulle börja få köra igen ringde jag upp vv för att höra mig för om mitt kk måste finnas i min hand innan jag får börja köra men det sa hon på vv att det inte behövdes, jag kunde således börja köra den 14:e, vv tillverkar inte körkortet innan spärrtiden har "suttits" av, inte fan kunde jag sitta å vänta på att kk skulle bli utfärdat och postats till mig innan jag kunde får börja köra, nejdå sa hon inga problem, ta bara med dig ett giltigt leg i form av ett pass etc så är det inga problem, ringde dock en kompis som är polis och han bekräftade att det räcker med ett giltigt leg, dom gör bara en sökning så det är inga problem, så till ts, det e bara å åk:tummenupp

hur säker är du på det??? min spärrtid pågick fr o m 070513 t o m 070913, fick således börja köra den 14:e, ett par veckor innan jag skulle börja få köra igen ringde jag upp vv för att höra mig för om mitt kk måste finnas i min hand innan jag får börja köra men det sa hon på vv att det inte behövdes, jag kunde således börja köra den 14:e, vv tillverkar inte körkortet innan spärrtiden har "suttits" av, inte fan kunde jag sitta å vänta på att kk skulle bli utfärdat och postats till mig innan jag kunde får börja köra, nejdå sa hon inga problem, ta bara med dig ett giltigt leg i form av ett pass etc så är det inga problem, ringde dock en kompis som är polis och han bekräftade att det räcker med ett giltigt leg, dom gör bara en sökning så det är inga problem, så till ts, det e bara å åk:tummenupp

Men då måste jag ju kunna köra med gott samvete, kör gör jag ju hur som helst, pallar fan inte en dag till på tunnelbanan bland fattig-jonen....

Ja, nu kanske du ska börja med att läsa och förstå vad jag skrev. Jag är tillräckligt säker för att länsstyrelsen ska hålla med mig.

Saxat från www.lansstyrelsen.se

För den som tvekar citerar jag även länsstyrelsen:
"För att du ska få rätt att köra igen efter en återkallelse måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra om inte ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut. Vad som gäller för att få ett nytt körkort när det har varit återkallat beror bland annat på hur lång tiden för återkallelsen är (spärrtiden) och på orsaken till att körkortet återkallats. Se exempel av fall nedan."

För att körkort ska utfärdas:
"Om återkallelsen av ditt körkort beror på att du har smitit från en trafikolycka, gjort dig skyldig till en mindre trafikförseelse eller brutit mot en viktig trafikregel ska du skicka en ansökan om utfärdande av körkort (grundhandling) till Transportstyrelsen. Ett nytt körkort kan därefter utfärdas utan någon speciell prövning hos länsstyrelsen. Ansökan ska ske på en särskild ansökningsblankett (grundhandling) som du får av Transportstyrelsen."

Last edited:
Har för mig att det här är rätt så skumt.

Länsstyrelsen kan väl av "säkerhetsskäl" neka ett utfärdande av kk med anledning av paragrafen körkortslagen 5 kapitlet, §3 punkt 6:
om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon

Då blir det ett återkallande, vilket om jag förstår detta rätt är en tjänsteärende, inte ett myndighetsbeslut. Kan då inte överklagas, men du får möjlighet att yttra dig i ärendet innan dom fattar sitt beslut.

Spärrtid är dock ett tjänsteärende och kan överklagas, som jag har läst mig fram i en utredning.

Länsstyrelsen har väldigt fria händer när det gäller att besluta om vem som skall ha körkort eller ej. Det är ju bara att läsa texten så inser man hur fritt den kan tolkas.

Innan ni flippar och börjar basha på mig, så vill jag bara säga att en kompis råkade ut för detta förra veckan...

Ja, nu kanske du ska börja med att läsa och förstå vad jag skrev. Jag är tillräckligt säker för att länsstyrelsen ska hålla med mig.

Saxat från www.lansstyrelsen.se

För den som tvekar citerar jag även länsstyrelsen:
"För att du ska få rätt att köra igen efter en återkallelse måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra om inte ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut. Vad som gäller för att få ett nytt körkort när det har varit återkallat beror bland annat på hur lång tiden för återkallelsen är (spärrtiden) och på orsaken till att körkortet återkallats. Se exempel av fall nedan."

För att körkort ska utfärdas:
"Om återkallelsen av ditt körkort beror på att du har smitit från en trafikolycka, gjort dig skyldig till en mindre trafikförseelse eller brutit mot en viktig trafikregel ska du skicka en ansökan om utfärdande av körkort (grundhandling) till Transportstyrelsen. Ett nytt körkort kan därefter utfärdas utan någon speciell prövning hos länsstyrelsen. Ansökan ska ske på en särskild ansökningsblankett (grundhandling) som du får av Transportstyrelsen."

du verkar tämligen säker på din sak, ring ts istället å kolla, vart ju av med kk för inte så länge sedan så jag vet la vad jag pratar om vet du?

du verkar tämligen säker på din sak, ring ts istället å kolla, vart ju av med kk för inte så länge sedan så jag vet la vad jag pratar om vet du?

Tror det är en viss begreppsförvirring kring spärrtid kontra återkallelse.

Dessa saker är inte samma sak, normalt sett efter en kortare spärrtid så utfärdas kk när spärrtiden är över. Såvida inte Länsstyrelsen, idag kanske det är transportstyrelsen funderar på beslut om återkallande. Men detta måste väl länsstyrelsen meddela kk-innehavaren via brev?

Tycker det är uppenbart att du inte har en aning när förordnad myndighet beskriver förfarandet och det inte stämmer överens med din version.

När du blivit av med ditt körkort (och du automatiskt ska få tillbaka det) skickas det ut handlingar till dig då spärrtiden löper ut där du ska bifoga foto och skriva namnteckning. Du återfår din behörighet när dessa handlingar är transportstyrelsen tillhanda eller länsstyrelsen utfärdat ett nytt körkort.

100-poängs-frågan: Att köra innan detta är alltså ... ?

Tycker det är uppenbart att du inte har en aning när förordnad myndighet beskriver förfarandet och det inte stämmer överens med din version.

När du blivit av med ditt körkort (och du automatiskt ska få tillbaka det) skickas det ut handlingar till dig då spärrtiden löper ut där du ska bifoga foto och skriva namnteckning. Du återfår din behörighet när dessa handlingar är transportstyrelsen tillhanda eller länsstyrelsen utfärdat ett nytt körkort.

100-poängs-frågan: Att köra innan detta är alltså ... ?

handlingarna skickas ut i god tid innan spärrtiden upphör ja!!!men du får köra dagen efter spärrtiden har löpt ut, länsstyrelsen utfärdar inga kk vad är det du inte fattar

Har läst tråden nu, det är som abethebabe skriver. Körkortet måste vara utfärdat innan man får ge sig ut och köra, men eftersom alla får ut ansökningshandlingar i god tid innan spärrtiden löper ut, och att körkorten utfärdas av Transportstyrelsen dagen efter spärrtiden löpt ut så är det alltså ok att köra dagen efter. Länsstyrelsen gör ingen speciell prövning utan det är ett rent rutinförfarande.

Enda gången det inte är så är om körkortet återkallats och spärrtiden överstigit ett år eller att du har prövotid kvar eller att körkortet återkallats pga att du bedöms som olämplig pga alkoholproblem/allvarliga brott, då måste du avlägga nytt förarprov med allt vad det innebär.

Bra sida:
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____213.aspx

Last edited:
handlingarna skickas ut i god tid innan spärrtiden upphör ja!!!men du får köra dagen efter spärrtiden har löpt ut, länsstyrelsen utfärdar inga kk vad är det du inte fattar

Jag ringde till länsstyrelsen och frågade
Du har både rätt och fel.
Man får inte med automatik köra när spärrtiden gått ut. Du får göra det först när betalningen för tillverkningen av det nya körkortet är länsstyrelsen tillhanda. Du behöver inte ha fått körkortet utfärdat, men tillverkningen måste vara betalad. Kör du direkt efter spärrtiden och har missat betalningen så är det olovlig körning.
Låter väldigt typiskt myndigheter, men enkelt iaf att tolka.

Du skall ha fått underlag för kk-tillverkning och inbetalningskort med posten

*/ ?>
Back