av med oskulden....

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Nu har jag lyckats att få upp min retta på slangen med 2:an med av/på metoden :D
Det var inte så lätt som alla tror att det är med en retta. Jag fick sitta lååååååååångt bak dra upp den till 7000rpm slå av slå på framhjulet lättade lite så jag slog av och på igen och då eureka :eek: den kom upp lungt och kontrollerad.
Problemet är att vid det laget så kör man på 2:an och 8000rpm ja ni kan säkert räkna ut själva hastigheten :skrämd :skrämd Jag vet att det inte är så fort för alla super sunters men lilla jag sket i byxan :D
Frågan är:
1. kan man få upp den på 2:an med av/på metoden på lägre varv?
2: Hur gör ni när ni drar upp den med kop. på 2:an?
För mig så lyfter hjulet lite eller så blir det ett jävla ryck framåt
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Det kommer med övning.
Jag brukar ligga mellan 4 000 och 5 000 varv på 2:an när jag gasar upp den.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
MrGooFy skrev:
Det kommer med övning.
Jag brukar ligga mellan 4 000 och 5 000 varv på 2:an när jag gasar upp den.
Det låter lovande har inget emot att träna :D
Kan det ha med mina fjädrings inställningarna att gör???
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
capoeira-R1 skrev:
Det låter lovande har inget emot att träna :D
Kan det ha med mina fjädrings inställningarna att gör???

Hmm vet ej jag har inte pillat någonting med fjädringsinställningarna på min hoj, jag vågar inte jag är rädd att skruva bort mig.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
MrGooFy skrev:
Hmm vet ej jag har inte pillat någonting med fjädringsinställningarna på min hoj, jag vågar inte jag är rädd att skruva bort mig.
Känner som du men du vet hur det är med fab. intällningarna dom kan skilja sig från hoj till hoj.
Jag tänkte på det eftersom att jag fick vrida på och av så många gånger
 

Gurre

Radical Riders
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Snart mini moto :)
MrGooFy skrev:
Det kommer med övning.
Jag brukar ligga mellan 4 000 och 5 000 varv på 2:an när jag gasar upp den.

Gör likadant ligger runt 5000 varv på 2:an får du inte upp den så knyck till i styret så kommer den garanterat upp :tummenupp
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
jag testade idag att stå upp när jag rycker på 2an....gick ganska bra..lite övning bara.ska testa det magiska 5000varvet ni snackar om i morrn.på ettan går det ganska bra nu kommer iväg typ 70 m sen varvar det MUcho.är det bara jag som har svårt att hitta bra läge på ettan utan att slå över?? för det känns ju som man ska göra det ibland!! släpper av o slår pungen i tanken. :squid
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
r1666 skrev:
jag testade idag att stå upp när jag rycker på 2an....gick ganska bra..lite övning bara.ska testa det magiska 5000varvet ni snackar om i morrn.på ettan går det ganska bra nu kommer iväg typ 70 m sen varvar det MUcho.är det bara jag som har svårt att hitta bra läge på ettan utan att slå över?? för det känns ju som man ska göra det ibland!! släpper av o slår pungen i tanken. :squid
Pungen fick sin del av tankslap :whip idag :D
Har fortfarande inte lyckats med att dra upp den vid 5000 varv men som tur är så ska det vara sol imorgon med och jag e ledigt :tummenupp
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
fick upp den i dag på 2an men fan va det går snabbt.börjar hitta guldlägen på weelisarna
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
capoeira-R1 skrev:
Pungen fick sin del av tankslap :whip idag :D
Har fortfarande inte lyckats med att dra upp den vid 5000 varv men som tur är så ska det vara sol imorgon med och jag e ledigt :tummenupp

Gasa, slå av gas/gunga framåt så framgaffeln komprimeras, gasa o ryck igen så borde den komma.
 

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Doha, Qatar
Hoj
Letar
r1666 ser att du har gjort samma smärsamma erfarenhet som jag,
slog familjelycka ordentligt när jag tog ner rettan för bryskt.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Varför vill ni inte använda kopplingen???
Om ni har problem med att få upp den... (hojjen alltså), testa kopplingen. Jag tycker själv att det är svårt med gasen, så jag har slutat anstränga mig... En liten snärt bara vid 4000 så kommer den lungt och fint. :) och då har man bra med tid att hitta den berömda balanspunkten innan varvet blir för högt, om man inte vill peta i 3:an då...


Fast det är klart, jag kanse bara är kass som inte får upp den med gasen... :gråta :gråta :gråta
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Båda metoder (kopling och gas på/av) handlar väl om träning antar jag. För mig funkar som sagt kopplingen bäst och för andra på/av. Läser att Capoiera-R1 får ett jävla ryck framåt eller så lyfter hjulet lite... testa lite mer gas så kanske hjulet kommer upp lättare ( läs No Shit)...
Träning ger färdighet!!! :fakta
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Ace of spades skrev:
r1666 ser att du har gjort samma smärsamma erfarenhet som jag,
slog familjelycka ordentligt när jag tog ner rettan för bryskt.


jodu esset!! kan man lungt säga,blir nog så för alla i början när man slår av för snabbt....men det är lungt för mig då jag redan fixat familjelyckan.kommer i oktober.. :tummenupp :tummenupp
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Demon skrev:
Båda metoder (kopling och gas på/av) handlar väl om träning antar jag. För mig funkar som sagt kopplingen bäst och för andra på/av. Läser att Capoiera-R1 får ett jävla ryck framåt eller så lyfter hjulet lite... testa lite mer gas så kanske hjulet kommer upp lättare ( läs No Shit)...
Träning ger färdighet!!! :fakta
Ska testa det så fort hojjen kommer hem från verkstan.
Hur mycket revar du upp den till innan du släpper koplingen?
Jag lyckades 1 gång med koplingen men jag fick dra in koplingen vid 4-5K varv och reva upp hojjen till 8-9k varv och släppa koplingen då lyfte hjulet några dec.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
åk i jämn fart på 5000 varv ungefär, vrid på mycket gas och håll den still, när den börjar dra ordentligt (vilket jag antar är direkt på en R1) så snärtar du på kopplingen lite så far hjulet upp.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
capoeira-R1 skrev:
Ska testa det så fort hojjen kommer hem från verkstan.
Hur mycket revar du upp den till innan du släpper koplingen?
Jag lyckades 1 gång med koplingen men jag fick dra in koplingen vid 4-5K varv och reva upp hojjen till 8-9k varv och släppa koplingen då lyfte hjulet några dec.

tycker nog det är mer kontrollerat att ligga vid 5000rpm och snärtat till kopplingen samtidigt som man gasar, inte fullgas på en gång, utamn känn dig fram o kolla hur hojen reagerar på det du gör....
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Fan Rejvis, sa du att du fick upp den på trean med gasen???

Kom och lär mig i så fall... :)

Jag har fan problem med att gasa upp den på tvåan. Min teori till problemet är att jag bara är en tvärhand hög, och inte kan jobba med kroppen så mycket uppåt/bakåt när man rycker i styret.

Eller ja va fan inte vet jag, problem har jag i alla fall!!! :D
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Rigge skrev:
åk i jämn fart på 5000 varv ungefär, vrid på mycket gas och håll den still, när den börjar dra ordentligt (vilket jag antar är direkt på en R1) så snärtar du på kopplingen lite så far hjulet upp.
Rigge kan du definera "snärta till" ?? :)
Du kanske får visa mig nästa gång jag e hemma i Gävle :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top