Avbryta omkörning, stå på eller ner i diket !?.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Var med om en lite lustig incident idag när jag kom ifatt två mc och efter att en stund ha studerat eländet på den sista hojen där den kvinliga passageraren uppenbart färdades i jeans och gympaskor beslöt mig för att köra om.Passerar den första hojen närmast mig och ska fortsätta med omkörningen av den andra och sista hojen (den som ligger först) när han plötsligt slår på vänster blinkers och drar sig snabbt mot mitten.Fick rena skrämselhickan om han inte hade sett mig vilket verkade tveksamt.Drar mig snabbt ut så långt jag kan mot vänster sidmarkering när jag nu är i jämnhöjd med den mc som blinkar och tänkt svänga.Hjärnan gick nu snabbt och jag insåg att han förmodligen måste sänka farten för att kunna genomföra svängen när farten var relativt hög där jag nu tar mig förbi.

Scenariet jag också skulle kunna ha gjort är att jag efter omkörningen av den första hojen bromsat ner rejält och klämt mig mellan dessa två mc med full broms när jag såg att denna första mc började blinka vilket garanterat orsakat problem för den mc jag körde förbi när avståndet mellan de två var liten.Eller ställt mig på full broms och låtit denna mc som jag precis kört om låtit mig passera igen till höger om mig.Så frågan är, vad f_n gör man. :va :crash

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Något av det du skriver brukar funka.

Eller kör om mer lägligt

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Något av det du skriver brukar funka.

Eller kör om mer lägligt

Japp, bara köra om om där inte finns av eller påfarter.Insidan hade kanske varit bättre.Nåja, denna gång gick det bra men om den där tjejen blivit inblandad i en olycka pga detta hade hon slagit sig duktigt med tanke på hennes kläder.Lite ledsamt på något sätt ... :kryckor

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Hade kört på sista alternativet om det ej gått att klämma sig förbi med hyfsad marginal, känns bättre att lämna plats för hojen bakom att passera i "fritt" spår än tvinga fram en bromsning hos den hojen också.

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
ELLLLEEEEERR så kör man om fortare :tummenupp om du hade laddat fullt förbi båda hojarna så hade detta scenariot aldrig uppstått :fakta

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Såg igår på min tur när jag låg bakom en glidare, när vi kommer från Landvetter mot sjön vidare mot Mölnlycke så fick glidaren för sig att köra om bilen som låg framför han, han börjar omkörningen men en mötande bil kommer, bilen han nyss körde om såg att han kommer inte hinna så denna bil bromsade in så glidaren kom om, man kan undra hur hård han va för såg tidigare 2 incidenter hur han bara mata på utan att ens blinka kändes det som, hård snubbe.

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
men om den där tjejen blivit inblandad i en olycka pga detta hade hon slagit sig duktigt med tanke på hennes kläder.Lite ledsamt på något sätt ... :kryckor

Inte riktigt ditt problem -
väljer man att färdas på hoj utan korrekt klädsel,ja så.............. :dummer

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Kör inte om där det finns korsningar eller avfarter, det finns många som svänger vänster UTAN att blinka.
Om någon börjar blinka för vänstersväng så ska man givetvis bromsa och avbryta omkörningen.

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
säger samma som andra man kör inte om där det är korsningar och avfarter just för att en del svänger bara eller blinkar försent.
och fruntimmret får ju bara lära sig den hårda vägen :arsele

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Anta alltid att de du kommer ifatt kör med huvudet under armen. De kommer att svänga utan blink, tvärbromsa eller på annat sätt göra så det uppstår en situation.....

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
frågan är ju lite var det skedde.
Ligger man på en landsväg o kör är ju inte alltid som vägen/kostigen den svängande ska inpå syns.
Och som du beskriver det så skulle det mest säkra nog varit att om man inte har trafik mötande så kan man ju svänga ut i vänster körfält och där tokbromsa.
Det borde ju inte riskera nån.

Men fick av körskoleläraren veta att oftast är det bäst med MC att gasa sig ur situationer. Vet inte om det stämmer men nog verkar det så iallafall.
Så ditt alternativ att mata på lite till för att ta sig förbi medan de bromsar in fungerar nog oftast det med

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kör alltid om på tvåan så blir det aldrig problem!

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Inte riktigt ditt problem -
väljer man att färdas på hoj utan korrekt klädsel,ja så.............. :dummer
Lite som när en bil behöver tvärnita framför en hojförare och inte ger plats i sidled för motorcyklisten, inte hans problem att motorcyklisten kommer slå ihjäl sig på bagageluckan, väljer man att färdas på en skrevraket så förtjänar man att dö...

Suck, vilken djävla inställning det är på vissa människor.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Herregud! Om inte ens hojar ser oss hojar, hur faen ska de gå då? :3freak :crash

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Var med om en lite lustig incident idag när jag kom ifatt två mc och efter att en stund ha studerat eländet på den sista hojen där den kvinliga passageraren uppenbart färdades i jeans och gympaskor beslöt mig för att köra om.Passerar den första hojen närmast mig och ska fortsätta med omkörningen av den andra och sista hojen (den som ligger först) när han plötsligt slår på vänster blinkers och drar sig snabbt mot mitten.Fick rena skrämselhickan om han inte hade sett mig vilket verkade tveksamt.Drar mig snabbt ut så långt jag kan mot vänster sidmarkering när jag nu är i jämnhöjd med den mc som blinkar och tänkt svänga.Hjärnan gick nu snabbt och jag insåg att han förmodligen måste sänka farten för att kunna genomföra svängen när farten var relativt hög där jag nu tar mig förbi.

Scenariet jag också skulle kunna ha gjort är att jag efter omkörningen av den första hojen bromsat ner rejält och klämt mig mellan dessa två mc med full broms när jag såg att denna första mc började blinka vilket garanterat orsakat problem för den mc jag körde förbi när avståndet mellan de två var liten.Eller ställt mig på full broms och låtit denna mc som jag precis kört om låtit mig passera igen till höger om mig.Så frågan är, vad f_n gör man. :va :crash

"Passerar den första hojen närmast mig och ska fortsätta med omkörningen av den andra och sista hojen (den som ligger först) när han plötsligt slår på vänster blinkers och drar sig snabbt mot mitten."
Ta ögon kontakt med hojen bakom, sätt på höger blinkers sänk långsamt farten & dra dig åt höger, så att den sista hojen kan köra om dig & följa efter den första hojen mot mittlinjen & vänstersväng medan du tuffar förbi dem långt till höger. Alt. är att tuta när du ligger mellan hojarna den främre är kan du utgå ifrån blind snett bakåt men hojen bakom ser dig & efter att via tutan markerat din närvaro för båda bör de kunna ge dig manöverutrymme.

A Piece of cake

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Du skulle såklart kört om honom och gett honom ett ordentligt slag på axeln, så har jag sett att proffsen i Moto GP gör.:crash:crash

Skulle gissat att en själv reagerat på så vis att man bromsat som bara fan och hoppas att man inte blir plockad av killen bakom, alternativt haft sån fart när man kör om så man aldrig fattat vad som hänt. #hoppaspådetbästa #Avd.reptilhjärna:brinnerup

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO