Avfettning på obehandlade metaller såsom alu, rostfritt, titan?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Tjena!

Jag har tidigare hört att avfettning på obehandlade metaller såsom alu, rostfritt och titan kan ge fläckar som sedan måste poleras bort istället. Hur är det verkligen?

Inte avfettningen i sig, men tar du bort det lilla som eventuellt stoppade oxidationen så kan det eventuellt bli som du beskriver.

Andra typer av rengöringsmedel är en annan sak....

finns något som heter ädelstål-vård eller nått i den stilen jag brukar använda på jobbet på stora ytor rostfritt, funkar bra.

Biltemas Bio avfettning fläckar obehandlat alu så den kan jag varna för.

Mac124 Prickbort som man kan hitta på bl.a. Statoil och Mekonomen verkar safe.

Annars kan jag rekommendera Abnet. Abnet i 10%-ig lösning och microfiberduk is the shit.

I framtiden så tänker jag bara använda vanligt bilschampo för rengöring och sedan valfritt polermedel (typ autosol). Brukar bli riktigt bra. Ingen mer avfettning på grenrör osv.

Ja. Undvik "naturavfettning" och liknande på alu. Antar att dessa är de som ovan kallas alkaliska..? Ett tips för att få smutsigt alu (växellådor och annat) att se ut som nytt är att använda sig av ungsrengöring, typ Fenom. Finns som skumspray i livsmedelsbutiken. Låt det verka en stund och skölj av. Alla fläckar försvinner. Är dock väldigt aggressivt mot alu så var lite försiktiga.

På alu skall man köra lacknafta eller diesel och sen ta bort fetthinnan med t.ex Yes diskmedel.
Om ytan kall vara opåverkad.

Bioavfettning är ofta alkalisk liksom biltvättkemet, 25l dunken med industriengörning osv.
Det skadar inte alu i utspätt tillstånd men kan fläcka det.
Konc. Alkalisk rengörning äter dock upp alu ganska fort men man kan fortfarande använda
det på delar som inte utseendet är viktigt på.

Späd det 50% me vatten så har man bäst effektivitet generellt vid grovrent.
Biltvättar kör med några procent...

Intressant tråd. Jag har fått märkliga mörka fläckar på min motorkåpa. De är svåra att få bort, har polerat med Autosol men inte lyckats något vidare. Förstår inte varifrån fläckarna kommer, men hade en halv misstanke om saltstänk från någon av vårens tidiga turer (fuktiga vårvägar, inte tillräckligt noggrann tvätt efteråt...).

Kan det vara en "avfettningsskada" i ytskiktet?

EDIT: Hade en plastpåse på styret (dumt, jag vet!) vid ett tillfälle i år. Plastpåsen "värmde sig" :) mot ena avgaskröken och smälte fint... Kan det var stänk från smält plast? *vild gissning*

Fläckar.jpg

Last edited:
Salt angriper många av dom aluminiumlegreringarna som vi har på hojarna väldigt fort.

Du får söka på en polera/fixa alutråd här på forumet.

Generellt så går man på sånt med 1200 våtslipapper och sedan rubbing och autosol för och få tebax det om inte
det räcker bara med autosol.
Är frätskadorna från salt djupare får man börja med kanske 600/800 papper sedan 1200 och vidare med rubbing.

Intressant tråd. Jag har fått märkliga mörka fläckar på min motorkåpa. De är svåra att få bort, har polerat med Autosol men inte lyckats något vidare. Förstår inte varifrån fläckarna kommer, men hade en halv misstanke om saltstänk från någon av vårens tidiga turer (fuktiga vårvägar, inte tillräckligt noggrann tvätt efteråt...).

Kan det vara en "avfettningsskada" i ytskiktet?

EDIT: Hade en plastpåse på styret (dumt, jag vet!) vid ett tillfälle i år. Plastpåsen "värmde sig" :) mot ena avgaskröken och smälte fint... Kan det var stänk från smält plast? *vild gissning*

View attachment 397918

Polerade kåpor är på de flesta köpehojar klarlackade eller överdragna med transparent motorplast. Så då får man börja med att utröna om fläcken är på eller under detta skyddsskikt. Är det under lacken så är det bara att ta bort lacken innan ngn åtgärd kan göras.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...