Avgas Suzuki gsx 750 -84

millemeck

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2014
Ort
Lysekil
Hoj
1998 Honda Hornet 600
Ska regga ner en gsx från original till 25kw då jag bara har a2. Beställde hem strypsats, monterade, mailade o frågade vad som behövdes för att regbess: montera strypningen, skriva under de gula pappret, ta kort på strypningen så besiktningsmannen ser att den är monterad och sen så ska de va klart.
Åkte in, nä det där är inte original avgas så det blir underkänt med en gång.
sååååå, någon som har original avgas liggandes till en -84 gsx 750?
annars får jag väl sälja skiten o va utan mc..
Köptes billigt som ett renoveringsobjekt så min budget är rätt begränsad tyvärr.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ska regga ner en gsx från original till 25kw då jag bara har a2. Beställde hem strypsats, monterade, mailade o frågade vad som behövdes för att regbess: montera strypningen, skriva under de gula pappret, ta kort på strypningen så besiktningsmannen ser att den är monterad och sen så ska de va klart.
Åkte in, nä det där är inte original avgas så det blir underkänt med en gång.
sååååå, någon som har original avgas liggandes till en -84 gsx 750?
annars får jag väl sälja skiten o va utan mc..
Köptes billigt som ett renoveringsobjekt så min budget är rätt begränsad tyvärr.
Spinnin wheel MC-skrot?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad spelar det för roll att det inte är original? Den blir strypt oavsett.

De flesta original är antingen bortglömda, upprostade eller söndervurpade.

Vad sitter på? Många byttes mot motad, som är tyst och inget effekthöjande.

Annars är det väl till att ta obegränsat om du har åldern inne!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska regga ner en gsx från original till 25kw då jag bara har a2. Beställde hem strypsats, monterade, mailade o frågade vad som behövdes för att regbess: montera strypningen, skriva under de gula pappret, ta kort på strypningen så besiktningsmannen ser att den är monterad och sen så ska de va klart.
Åkte in, nä det där är inte original avgas så det blir underkänt med en gång.
sååååå, någon som har original avgas liggandes till en -84 gsx 750?
annars får jag väl sälja skiten o va utan mc..
Köptes billigt som ett renoveringsobjekt så min budget är rätt begränsad tyvärr.
Var besiktigade du den ? (Kungälv ?)
Vilket besiktningsföretag besiktigade du hos ?
Det enda skälet att underkänna som jag kan tänka mig är att den bullrade för mycket.
Och buller kan ju åtgärdas också med eftermarknadsdämpare. Och dB-killer.

 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Undvik Kungälv som sagt.

Gällande avgassystem. Ditt fordon är inte helfordonsgodkänt så därmed kan besiktningsman inte kräva att du skall ha original ljuddämpare. Däremot brukar de kunna kräva att det skall vara E-märkt, vilket innebär att det finns intyg på att avgassystemet uppfyller bullerkrav. Har du någon form av slip-on (V&H är ju tidstypiskt korrekt) så är det kört. Är det E-märkt så och tillbaks och be dem läsa på sina egna regler.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Undvik Kungälv som sagt.

Gällande avgassystem. Ditt fordon är inte helfordonsgodkänt så därmed kan besiktningsman inte kräva att du skall ha original ljuddämpare. Däremot brukar de kunna kräva att det skall vara E-märkt, vilket innebär att det finns intyg på att avgassystemet uppfyller bullerkrav. Har du någon form av slip-on (V&H är ju tidstypiskt korrekt) så är det kört. Är det E-märkt så och tillbaks och be dem läsa på sina egna regler.
Men hur mycket är egentligen e-märkt på gamla fordon? Det kan väl inte vara en retroaktiv regel?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men hur mycket är egentligen e-märkt på gamla fordon? Det kan väl inte vara en retroaktiv regel?

Med viss reservation för fel så har jag för mig att E-märkning är från 1985, dess för innan så finns det givetvis regler hur avgassystem, lyse mm ska vara. Men innan 1985 är det nog bara ljudvolymen och möjligtvis var mynningen på ljuddämparen är placerad och möjligen vinkel på ljuddämparen som spelar roll.

Vad jag kan tänka mig är att om man har en strypsats så kan det kanske vara så att strypsatsen är tänkt att ge rätt effekt med originalsystemet så även om man inte får mer effekt med 4-1 så har man inte detta på papper på vad effekten är med annat avgassystem.

Med tanke på hur dyrt det är att hitta avgassystem till GSX750ES så skulle jag bänka hojen och gå intyg även om det kostar några tusenlappar för att hitta ett komplett original system för pengarna för en bänkning tror jag kan vara svårt.

I mitt fall köpte jag rör och svetsade ett eget 4-1 vilket var ett lämpligt projekt för att lära sig svetsa TIG.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Men hur mycket är egentligen e-märkt på gamla fordon? Det kan väl inte vara en retroaktiv regel?
Det här med teori och praktik. Besiktningsmannens svar bygger på regler om helfordonsgodkännande, som kom 20 år senare. Ett e-märkt system brykar vara enkla vägen ut, även om det i praktiken inte är en garant för rätt effekt.

Med viss reservation för fel så har jag för mig att E-märkning är från 1985, dess för innan så finns det givetvis regler hur avgassystem, lyse mm ska vara. Men innan 1985 är det nog bara ljudvolymen och möjligtvis var mynningen på ljuddämparen är placerad och möjligen vinkel på ljuddämparen som spelar roll.

Vad jag kan tänka mig är att om man har en strypsats så kan det kanske vara så att strypsatsen är tänkt att ge rätt effekt med originalsystemet så även om man inte får mer effekt med 4-1 så har man inte detta på papper på vad effekten är med annat avgassystem.

Med tanke på hur dyrt det är att hitta avgassystem till GSX750ES så skulle jag bänka hojen och gå intyg även om det kostar några tusenlappar för att hitta ett komplett original system för pengarna för en bänkning tror jag kan vara svårt.

I mitt fall köpte jag rör och svetsade ett eget 4-1 vilket var ett lämpligt projekt för att lära sig svetsa TIG.
Problemet är att alla bänkar ger olika siffror och hur vet besiktningsmannen att det är en korrekt rapport. Formellt skall det i så fall komma från ett organ ackrediterat av SWEDAC samt med rätt att utfärda prov åt transportstyrelsen, som är godkännande myndighet. Det är en bra idé, men risken är att papperet inte är värt något.

Jag hade ringt tekniska enheten på bilprovningen, de har varit väldigt bra i de frågor jag haft.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Problemet är att alla bänkar ger olika siffror och hur vet besiktningsmannen att det är en korrekt rapport. Formellt skall det i så fall komma från ett organ ackrediterat av SWEDAC samt med rätt att utfärda prov åt transportstyrelsen, som är godkännande myndighet. Det är en bra idé, men risken är att papperet inte är värt något.

Jag hade ringt tekniska enheten på bilprovningen, de har varit väldigt bra i de frågor jag haft.
Jag har bara bänkat en gång och då för att få intyg för att regbesikta kompressor Hondan med just kompressor och det var inga problem.

Man kan givetvis inte ta vilken bänk som nån bondpojk snickrat ihop själv men vissa firmor har godkända bänkar för att få skriva ut intyg som gäller för regbesiktning, sen hur detta funkar och vad som krävs för att få skriva ut intyg som gäller för regbesiktning vet jag inte.

Jag betalade 1500 kr för bänkning och intyg vilket nog är billigare än ett originalsystem till en GSX750 (hittade ena halva utan ena kröken för 150 euro på nätet), sen bor jag ju i Norrbotten så det kanske är lite billigare här är kring storstäderna.

Helt klart är det ett bra tips att ringa Bilprovningen eller Opus för att få reda på va som gäller, jag hade många telefonsamtal med Opus i Luleå på hur man skulle lösa regbesiktningen på smidigast sätt och vilka alternativen var. Där var servicen bra och de var bra på att hjälpa till för att verkligen försöka komma på hur man smidigast skulle kunna regga hojen med kompressor.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gå med i Classic suzuki gruppen på fejan och fråga om nån har ett system att låna ut för en regbesiktning. Eller om nån här har nåt som du kan få låna.
Förmodligen så kan du använda ett system från en 1100'a oxå men de har väl dämpare på två sidor. :va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det här med teori och praktik. Besiktningsmannens svar bygger på regler om helfordonsgodkännande, som kom 20 år senare. Ett e-märkt system brykar vara enkla vägen ut, även om det i praktiken inte är en garant för rätt effekt.
Kan det inte vara så att det måste vara originalgrejer när det är en regbesiktning? Även före helfordonsgodkännandet så hade man väl någon form av typning? Nu killgissar jag bara... :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top