Avgasbandage nackdel?

tonfisk1337

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Hoj
Aprilia SMV 750
Hejhej funderar på att dra på ett avgasbandage på min hoj, mestadels för att skydda för småsten etc då det sitter precis i linje med framhjulets sprätt. Men också för att det ser lite snabbt ut :brynad

De som jag har läst om det är att de snabbar på avgaserna pga ökat värme. Så vad finns det då för nackdelar med att dra på ett bandage? Borde inte ljuddämparpackningen bli sliten snabbare?
Andra nackdelar?

Och tips och trix när man monterar? Läste något om citronsyra?

Ös på med info

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Citronsyran motverkar rostbildning.Doppa rullen i en lagom stor skål med blandningen och låt det värsta rinna av innan du rullar på avgasbandaget.Kan stänka lite under pårullning beroende på hur vått det är.Har provat Biltemas svarta variant som blivit missfärgat och mer grått på sina ställen.Klarar uppenbart inte den höga värmen.Fäst det i början och slutet med några snygga kromade låsband så ser det snyggare ut.Var noga med att rulla på bandaget så att de överlappande skarvarna leder från fartvinden och inte emot.Varmkör hojen efteråt så fukten försvinner från bandaget.Har dragit detta bandage på blåsen under hojens sump.Blir lite svalare och ser lite ballare ut. :crash

Last edited:

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Du kanske skyddar det mot stenskott, men byter förmodligen ut det mot rost.

Innan du monterar blöter du bandaget så att det stramar åt lite sen när det torkar, linda hårt och najtråd för att fästa.

tonfisk1337

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Hoj
Aprilia SMV 750
Okej, ang det där med rosten. Så om man kör iaf 2 ggr veckan och har den i garaget så borde det väl inte rosta?
Tänkte linda av det när jag ställer in mc:n för året..

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Blir fult när man väl tar bort det,tunn hinna av ytrost,svartaktigt inbränt skit av avgasbandaget,blir ett litet h-v att få till snyggt när man har tröttnat.:huvet
Rosten kommer du inte undan,kör du i regn så ryker det satan också,var klart irriterande.

Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
"De som jag har läst om det är att de snabbar på avgaserna pga ökat värme."

Har hört att man vill ha varma(re) avgaser om man ska montera turbo. Med ett par bars laddtryck så blir du kung i byn. :D

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Istället för att fördela värmen så kommer den delen av avgasrören där du inte lindat bli betydligt varmare än vad det hade blivit utan bandage. Därför bör du montera bandaget inte bara på kröken utan även på hela den delen av röret som går i magkåpan (om du har en sån). Har HÖRT om folk som fått diverse kåpor/plast söndersmält, trasiga katalysatorer och sprickor i metallen.

Har dock kört med en R1 banhoj som jag lindat själv och tyckte bara att det fungerade fint. Tänker man igenom saker och ting före montering så blir det nog bra.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Snabbar på avgaserna skulle jag väl inte säga. Snarare ökar det temperaturen på avgaserna så att tryckpulserna färdas snabbare, vilket ger ett avgasrör som är avstämt till högre varvtal :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Snabbar på avgaserna skulle jag väl inte säga. Snarare ökar det temperaturen på avgaserna så att tryckpulserna färdas snabbare, vilket ger ett avgasrör som är avstämt till högre varvtal :)

Om du nu ska hålla på med petimetrar så ökar inget bandage temperaturen, då det är fysiskt omöjligt. Däremot upprätthåller de en högre temperatur, då avkylning minskar. Skulle den ökat temperaturen hade energi behövt tillföras av bandaget. Föga sannolikt.... Högre gastemp ger ökat gastryck, vilket kommer påverka gashastigheten.Vad nu skillnaden blir är åt någon annan att beskriva, men sett till den mängd olika rör som finns till hojar så är avgasbandagets inverkan det minsta bekymret.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om du nu ska hålla på med petimetrar så ökar inget bandage temperaturen, då det är fysiskt omöjligt. Däremot upprätthåller de en högre temperatur, då avkylning minskar. Skulle den ökat temperaturen hade energi behövt tillföras av bandaget. Föga sannolikt.... Högre gastemp ger ökat gastryck, vilket kommer påverka gashastigheten.Vad nu skillnaden blir är åt någon annan att beskriva, men sett till den mängd olika rör som finns till hojar så är avgasbandagets inverkan det minsta bekymret.

Tycker inte det är någon petimeter. Stor skillnad på gasflöde och pulser..
Jag menade att avgastemperaturen blir högre än om man kör utan bandage, men det förstod du nog.

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Lyfter denna tråd lite. Har tagit bort mitt avgassystem pga 2 små sprickor som ska svetsas (Rostfritt avgassystem). Tänker race-konvertera hojen till våren och det medför krav på tät båt som ska samla upp ev vätske och oljespill. Då båten kommer ligga nära rören på några ställen så tänker jag att det är säkrare att linda systemet än att fästa värmeskydd inne i båten. Kommer isf linda ända upp till slutburkarna, då det inte rekommenderas att man kör med delvis lindat. Finns det några nackdelar med att göra såhär? Hojen är en KTM Superduke 990.

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Tror det finns olika kvalité på det där. En i vår box på Mantorp hade lindat med sånt, förmodligen billigt skit, så vi andra höll på att storkna när han rullade in hojen och det rök om bandaget. Det luktade bäver, allt annat än hälsosamt...

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-07 Honda CBR
Ursäkta trådlånet!
Har en motor som går varmt (kör långsamt) är det möjligt att jag får ner motortempen med ett avgasbandage?
Hojen i fråga går mycket på bakhjulet men långsamt och hinner inte kyla tillräckligt. (fläkten går hela tiden) Ute tempen är spansk medeltemp (18-38 grader)
Tack på förhand!:tungan

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ursäkta trådlånet!
Har en motor som går varmt (kör långsamt) är det möjligt att jag får ner motortempen med ett avgasbandage?
Hojen i fråga går mycket på bakhjulet men långsamt och hinner inte kyla tillräckligt. (fläkten går hela tiden) Ute tempen är spansk medeltemp (18-38 grader)
Finns bara en lösning på ditt dilemma - kör snabbare!
En motor som varvas på lågfart går varm, om inte du har grymma fläktar till kylet/en.

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Tror det finns olika kvalité på det där. En i vår box på Mantorp hade lindat med sånt, förmodligen billigt skit, så vi andra höll på att storkna när han rullade in hojen och det rök om bandaget. Det luktade bäver, allt annat än hälsosamt...

:crash usch då! Har kört Biltemas variant på lillhojen (SR250) mest för att jag fulbyggt en övergång till minizoom med biltemas avgasdelar och den luktade bara liiite bäver vid första uppstarten sån har det inte varit några probelm. Var det i blöt väderlek eller torrt ? Vad hade han för anledning att köra bandagerat?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag tycker att avgasbandage är fult. Skulle aldrig linda på det på någon av mina hojar.
Hur klarade sig folk innan detta mode?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tycker inte det är någon petimeter. Stor skillnad på gasflöde och pulser..
Jag menade att avgastemperaturen blir högre än om man kör utan bandage, men det förstod du nog.
Eller så kan man säga att man håller uppe en hög avgastemperatur längre bak i avgassystemet. Högre temperatur ger högre hastighet på avgaserna. Vilket inte nödvändigtvis är en fördel. Det beror på hur avgassystemet är avstämt.

Har man ett avgassystem som är väl avstämt för att köra utan att vara lindat och sedan lindar det kan gashastigheten bli för hög i förhållande till rörets diameter, vilket leder till ett sämre flöde och försämrade prestanda.
http://goto.glocalnet.net/opel-p1/Avgasror.pdf

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Ursäkta trådlånet!
Kan du få på en extra fläkt till kylaren? Om du inte redan har två vill säga..
waterwetter istället för glykol ska också hjälpa till att sänka tempen i kylvattnet. Men de fryser vid minusgrader.. :tungan

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Lyfter denna tråd lite. Har tagit bort mitt avgassystem pga 2 små sprickor som ska svetsas (Rostfritt avgassystem). Tänker race-konvertera hojen till våren och det medför krav på tät båt som ska samla upp ev vätske och oljespill. Då båten kommer ligga nära rören på några ställen så tänker jag att det är säkrare att linda systemet än att fästa värmeskydd inne i båten. Kommer isf linda ända upp till slutburkarna, då det inte rekommenderas att man kör med delvis lindat. Finns det några nackdelar med att göra såhär? Hojen är en KTM Superduke 990.

På min RC8a så ligger båten också väldigt nära, men inga problem med värmeskyddande duk på insidan...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin