Avgaslindor - bra eller dåligt?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Att linda grenrören/avgasrör med värmebeständig linda, är det bra med tanke på att det väl ökar värmen inuti rören och därmed också avgaserna..eller?
Ökad avgasvolym i rören - om det nu blir effekten av minskade värmeförluster genom rören - bidrar väl till oönskat "mottryck" i ett icke-öppet avgassystem?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Since the material has a high thermal resistance, they provide excellent insulation. This keeps the temperature of the pipe as well as the exhaust gases high. That gives these gases a low density and higher velocity. So, they are able to exit the exhaust assembly at a faster rate."

- Jaha där hittade jag själv svaret...som jag inte begriper ändå. Höjd avgastemperatur ger låg densitet och snabbare transport genom rören? Expanderar inte avgaser vid temperaturhöjning?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
"Since the material has a high thermal resistance, they provide excellent insulation. This keeps the temperature of the pipe as well as the exhaust gases high. That gives these gases a low density and higher velocity. So, they are able to exit the exhaust assembly at a faster rate."

- Jaha där hittade jag själv svaret...som jag inte begriper ändå. Höjd avgastemperatur ger låg densitet och snabbare transport genom rören? Expanderar inte avgaser vid temperaturhöjning?
Jag tror att det där är marknadsföringssnack som egentligen inte är riktigt sant.
Avgasbandage eller annan typ av isolering av avgasröret gör att avgaserna hålls varmare vilket enligt allmäna gaslagen innebär att volymen blir större. Dvs det blir en större volym gaser som skall tryckas ut genom öppningen i slutröret.
Av precis den anledningen är det ganska vanligt att man isolerar rör mellan motor och turbo eftersom man då vill maximera gasvolymen för att turbon skall spoola upp så fort som möjligt.
Men det leder till lite högre mottryck i avgassystemet. Det tror jag är svårt att argumentera emot. dock är jag tveksam till att det är så stor skillnad att det har någon som helst praktisk betydelse.

Det är med andra ord helt korrekt som dom skriver att det leder till högre gashastighet genom avgassystemet eftersom det är en större volym som skall tryckas igenom men det leder också till ett högre mottryck vilket inte alltid är positivt.

Men jag tror inte att du ens i bänk kan mäta skillnad i motoreffekt med eller utan avgasbandage.

Så det enda vettiga argumentet egentligen för att använda avgasbandage på ett vanligt avgassystem är om du har delar som blir väldigt varma som riskerar att komma i kontakt med kläder så att dom smälter eller bränns sönder. Eller såklart om du tycker det är snyggare så.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det blir tyngre!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tror att det där är marknadsföringssnack som egentligen inte är riktigt sant.
Avgasbandage eller annan typ av isolering av avgasröret gör att avgaserna hålls varmare vilket enligt allmäna gaslagen innebär att volymen blir större. Dvs det blir en större volym gaser som skall tryckas ut genom öppningen i slutröret.
Av precis den anledningen är det ganska vanligt att man isolerar rör mellan motor och turbo eftersom man då vill maximera gasvolymen för att turbon skall spoola upp så fort som möjligt.
Men det leder till lite högre mottryck i avgassystemet. Det tror jag är svårt att argumentera emot. dock är jag tveksam till att det är så stor skillnad att det har någon som helst praktisk betydelse.

Det är med andra ord helt korrekt som dom skriver att det leder till högre gashastighet genom avgassystemet eftersom det är en större volym som skall tryckas igenom men det leder också till ett högre mottryck vilket inte alltid är positivt.

Men jag tror inte att du ens i bänk kan mäta skillnad i motoreffekt med eller utan avgasbandage.

Så det enda vettiga argumentet egentligen för att använda avgasbandage på ett vanligt avgassystem är om du har delar som blir väldigt varma som riskerar att komma i kontakt med kläder så att dom smälter eller bränns sönder. Eller såklart om du tycker det är snyggare så.
- Ja i huvudsak isoleras oönskad värme bort så inget smälter eller bränns.
Nu kommer iof texten inte från någon försäljare, men jag tolkar det som du - att större volym genom rören transporteras, men knappas mer het luftmassa per tidsenhet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Avgasbandage är skitbra...


...på att dölja taskiga svetsar när man bygger caféscramblerbobber

I 99% av fallen en hoj har avgasbandage är det för att dom inte ids slipa och kroma om röret sedan dom har kapat och svetsat i det.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Beroende på applikation kan lindade avgasrör både få ökad som minskad ballhetsfaktor.

Ballhetsfaktorn måste som alla vet alltid beaktas.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hade det på min DT några år och den varvade längre/kroknade senare och detta var klart märkbart men efter några år så rostade det hål nån decimeter från porten. Om det berodde på enstaka turer i regn eller om det hade rostat sönder ändå låter jag vara osagt men sen dess är jag lite restriktiv med att linda.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hade det på min DT några år och den varvade längre/kroknade senare och detta var klart märkbart men efter några år så rostade det hål nån decimeter från porten. Om det berodde på enstaka turer i regn eller om det hade rostat sönder ändå låter jag vara osagt men sen dess är jag lite restriktiv med att linda.
- Det beskrivs svalare motor och viss effektökning (knappt märkbar dock) här: https://motorbikesecure.com/what-does-exhaust-wrap-do/
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Man kan ju fundera på varför inga sporthojar har avgasbandage från fabrik om det gör underverk för effekten.
Bättre material i rören samt eventuell behandling på insidan gör att avkylningen minskar.
Å andra sidan så användes avgasbandage inte på 80'tals plastmissiler heller..

På bilsidan används bandaget för att skydda omgivningen i motorutrymmet mot värmestrålningen. Det blir lite småljummet med rödglödande headers/turbosar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Ja i huvudsak isoleras oönskad värme bort så inget smälter eller bränns.
Nu kommer iof texten inte från någon försäljare, men jag tolkar det som du - att större volym genom rören transporteras, men knappas mer het luftmassa per tidsenhet.
Nej. Massaflödet påverkas inte alls eftersom det ju fortfarande är samma mängd bränsle/luft blandning som förbränns. Däremot så ger allmäna gaslagen att om gaserna håller en högre temperatur så upptar samma massa en större volym vilket resulterar i att volymflödet ökar och då ökar också mottrycket.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nej. Massaflödet påverkas inte alls eftersom det ju fortfarande är samma mängd bränsle/luft blandning som förbränns. Däremot så ger allmäna gaslagen att om gaserna håller en högre temperatur så upptar samma massa en större volym vilket resulterar i att volymflödet ökar och då ökar också mottrycket.
- Om avgasvolymen ökar pga ökad värme, och mottrycket blir effekten...innebär det då inte att mindre luft per tid passerar ut ur systemet?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Om avgasvolymen ökar pga ökad värme, och mottrycket blir effekten...innebär det då inte att mindre luft per tid passerar ut ur systemet?
Nja. Om massflödet är konstant så ökar volymflödet med ökad temperatur. Det medför att eftersom du har en viss storlek på utblåset så kommer det att öka mottrycket. Dvs l/min kommer att öka samtidigt som mottrycket ökar medan massflödet (kg gas/min) kommer att vara detsamma.

Men i praktiken så har jag svårt att se att det skulle ha någon märkbar skillnad i praktiken.
Men rent termodynamiskt så kommer gashastighet och därmed mottryck att öka med ökad temp på avgaserna.
Idealt sett ska du inte ha någon luft i avgaserna eftersom du skall ha fullständig förbränning med stökiometriskt förhållande vilket innebär att vare sig luft eller oförbrännt bränsle skall passera ut. Sen är det såklart så att den kväve och andra inerta gaser som finns i luften du drar in i motorn kommer att gå igenom oförändrade men i alla fall.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top