"Since the material has a high thermal resistance, they provide excellent insulation. This keeps the temperature of the pipe as well as the exhaust gases high. That gives these gases a low density and higher velocity. So, they are able to exit the exhaust assembly at a faster rate."
- Jaha där hittade jag själv svaret...som jag inte begriper ändå. Höjd avgastemperatur ger låg densitet och snabbare transport genom rören? Expanderar inte avgaser vid temperaturhöjning?
Jag tror att det där är marknadsföringssnack som egentligen inte är riktigt sant.
Avgasbandage eller annan typ av isolering av avgasröret gör att avgaserna hålls varmare vilket enligt allmäna gaslagen innebär att volymen blir större. Dvs det blir en större volym gaser som skall tryckas ut genom öppningen i slutröret.
Av precis den anledningen är det ganska vanligt att man isolerar rör mellan motor och turbo eftersom man då vill maximera gasvolymen för att turbon skall spoola upp så fort som möjligt.
Men det leder till lite högre mottryck i avgassystemet. Det tror jag är svårt att argumentera emot. dock är jag tveksam till att det är så stor skillnad att det har någon som helst praktisk betydelse.
Det är med andra ord helt korrekt som dom skriver att det leder till högre gashastighet genom avgassystemet eftersom det är en större volym som skall tryckas igenom men det leder också till ett högre mottryck vilket inte alltid är positivt.
Men jag tror inte att du ens i bänk kan mäta skillnad i motoreffekt med eller utan avgasbandage.
Så det enda vettiga argumentet egentligen för att använda avgasbandage på ett vanligt avgassystem är om du har delar som blir väldigt varma som riskerar att komma i kontakt med kläder så att dom smälter eller bränns sönder. Eller såklart om du tycker det är snyggare så.