Avgasport mm. på Aprilia RS!

aprila_03tuning

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Aprilia RS
Jag har nu sökt på hur många "trådar" som helst här på sidan men jag har inte hittat någon sida där man verkligen FÖRKLARAR hur man tar bort strypningen på avgasporten!! Så snälla hjälp mig! Jag har tagit bort strypningen i cdi boxen, strypningen i avloppet samt i luftfiltret men ändå går den bara ca 145km/h!! :( Så snälla kan någon förklara detta för mig??!

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
aprila_03tuning skrev:
Jag har nu sökt på hur många "trådar" som helst här på sidan men jag har inte hittat någon sida där man verkligen FÖRKLARAR hur man tar bort strypningen på avgasporten!! Så snälla hjälp mig! Jag har tagit bort strypningen i cdi boxen, strypningen i avloppet samt i luftfiltret men ändå går den bara ca 145km/h!! :( Så snälla kan någon förklara detta för mig??!

Alltså det är ingen styrpning igentligen, under tanken finns det kontakter på högra sidan. Där ska det finnas en kontakt som inte är ihop kopplad. det är bara att koppla ihop den. sen kan jag ju säga att det inte finns någon strypning vad jag känner till i luftboxen utan den tredje strypningen är på trottel vajern, så brukar det sitta en liten snutt bensinslang som gör att man inte kan gasa fullt...

kolla strl på förgasaren har du en 24mm så har du ingen fullpower cykel och därför kommer den inte att gå fortare.
det finns även cyklar utan avg. port, och dom går inte fort...

har du dragit upp den på det röda fältet på varvmätaren när du kör eller går den inte längre???

och det ska finnas många många trådar om det här!

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
aprila_03tuning skrev:
den går med ca 10.000 varv när jag drar fullt(145km/h).
Hur får jag ha ändrat på trottel vajern då?
Dessutom har jag en 28mm förgasare.

Är inte 28mm den minsta?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
shoik skrev:
Alltså det är ingen styrpning igentligen, under tanken finns det kontakter på högra sidan. Där ska det finnas en kontakt som inte är ihop kopplad. det är bara att koppla ihop den. sen kan jag ju säga att det inte finns någon strypning vad jag känner till i luftboxen utan den tredje strypningen är på trottel vajern, så brukar det sitta en liten snutt bensinslang som gör att man inte kan gasa fullt...

kolla strl på förgasaren har du en 24mm så har du ingen fullpower cykel och därför kommer den inte att gå fortare.
det finns även cyklar utan avg. port, och dom går inte fort...

har du dragit upp den på det röda fältet på varvmätaren när du kör eller går den inte längre???

och det ska finnas många många trådar om det här!

Varför går cyklarna utan avgasport ,långsammare?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
asså, din avgasport är stängd, först och främst, kolla om när du gasar fullt att hela trotteln öppnar sig. Du får alltså ta loss luftfiltret och kolla det.

Sen får du antingen koppla in avgasportsmotorn eller så får du öppna avgasporten.

och du H4, kommer inte förklara det för dig en gång till.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Men jag förstår inte? Verkar som om ni har hoppat över en hel del.

Har man inte full effekt från början när avgasporten är borta?

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Aprilia RS125 -98
Jag köpte mej en RS där allt var inkopplat och när jag gasar så känner man om man håller i vajern att den vill dra men antingen så verkar den sitta fast eller så är den inte inställd så får kolla de för den går inte alls bra på högavarv. så kolla så de inte är något annat än att den bara är urkopplad.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
H4 skrev:
Men jag förstår inte? Verkar som om ni har hoppat över en hel del.

Har man inte full effekt från början när avgasporten är borta?

nej, en 2 taktare funkar inte som en diesel. Vet du vad fulleffekt är?

EDIT: Det märks att du aldrig har kört din hoj.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
DJM skrev:
nej, en 2 taktare funkar inte som en diesel. Vet du vad fulleffekt är?

EDIT: Det märks att du aldrig har kört din hoj.

Visst, hoppa på mig bara.

Och jag har kört min hoj.

Mr mogen.

EDIT: Frågan var inte till dig heller så du kan skita i att skriva till mig. Quotade shoik... han brukar vara hygglig till skillnad från dig.

Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
H4 skrev:
Visst, hoppa på mig bara.

Och jag har kört min hoj.

Mr mogen.

EDIT: Frågan var inte till dig heller så du kan skita i att skriva till mig. Quotade shoik... han brukar vara hygglig till skillnad från dig.

haha, då kanske du har märkt keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetchup effekten?

Jag kanske inte svarade till dig fast jag quotade dig?

P.erfekt

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
DJM skrev:
haha, då kanske du har märkt keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetchup effekten?

Jag kanske inte svarade till dig fast jag quotade dig?

P.erfekt

Jo, men det är ju just det jag undrade om. Om ketcupeffekten försvinner och att man har ett jämnare register... det var så jag menade med att man har full kraft från början men det var kanske lite långsökt.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
H4 skrev:
Jo, men det är ju just det jag undrade om. Om ketcupeffekten försvinner och att man har ett jämnare register... det var så jag menade med att man har full kraft från början men det var kanske lite långsökt.
Tja, det är ju inte självklart, men en 2-taktare behöver ett visst mottryck för att gå bra. Detta är på grund av:

1. När cylindern fylls med bränsle så trycker även motorn ut en del bränsle i avgasröret.
2. Expansionskammaren är utformad så att det kommer en tryckvåg in mot cylindern just som kolven är påväg upp.
3. Tryckvågen pressar in det sista av bränslet i cylindern just som kolven stänger avgasporten.

På så sätt så uppnås en form av överladdning, i en 125cc cylindern så kan du få in mer än 150cc bränsleblandning.

Men varför har man då avgasporten?

Jo, för när motorn går på lägre varv så blir motpulsen från expansionskammaren mindre.
En mindre puls klarar inte att skjuta in lika mycket bränsle i cylindern.
Detta löser man med att minska avgasportens area, på så sätt så kommer det inte ut lika mycket bränsle i kröken.

Det kan sammanfattas såhär:

1. En 2-taktare kräver mottryck från avgassystemet.
2. Mottrycket är varvtalsberoende.
3. Avgasporten ändrar mottrycket beroende på varvtal

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
stoffer skrev:
Tja, det är ju inte självklart, men en 2-taktare behöver ett visst mottryck för att gå bra. Detta är på grund av:
1. En 2-taktare kräver mottryck från avgassystemet.
2. Mottrycket är varvtalsberoende.
3. Avgasporten ändrar mottrycket beroende på varvtal

Kul att någon kan något om det här med 2T :fakta

Itacha75 - Nej 24mm på rs 125:eek:r är det minsta, dom säljs i tyskland och är gjorda för 80km/h dom har inte ens avg. port.
Sen tror jag även det finns vissa cyklar med 28mm förgasare som inte heller har någon avg. port, och där med är dom inte heller FP(fullpower) cyklar.

Och alltså Aprilia 03Tuning du har FEL.

Vissa rs:ar från tyskland kommer även med 34mm förgasare, så som min och DJM:s och det är vanligast på årsmodellerna runt -97 -98.

Ang. avgasporten så har du ju fått svar på att den inte får full effekt om man skulle ta bort den - H4

Sen DJM och H4
Alltså lägg ner det där med personliga på hopp och grejer :fatta!
den där var riktad mest mot DJM

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
aprilia killen! skrev:

Haha PM = Private Message. Du kan skicka ett sånt
till alla medlemmar på sporthoj.

Men hur du gör de får vi ta en annan gång, för det
hör inte till den här tråden. Men skicka ett PM till