H4 skrev:
Jo, men det är ju just det jag undrade om. Om ketcupeffekten försvinner och att man har ett jämnare register... det var så jag menade med att man har full kraft från början men det var kanske lite långsökt.
Tja, det är ju inte självklart, men en 2-taktare behöver ett visst mottryck för att gå bra. Detta är på grund av:
1. När cylindern fylls med bränsle så trycker även motorn ut en del bränsle i avgasröret.
2. Expansionskammaren är utformad så att det kommer en tryckvåg
in mot cylindern just som kolven är påväg upp.
3. Tryckvågen pressar in det sista av bränslet i cylindern
just som kolven stänger avgasporten.
På så sätt så uppnås en form av överladdning, i en 125cc cylindern så kan du få in mer än 150cc bränsleblandning.
Men varför har man då avgasporten?
Jo, för när motorn går på lägre varv så blir motpulsen från expansionskammaren mindre.
En mindre puls klarar inte att skjuta in lika mycket bränsle i cylindern.
Detta löser man med att minska avgasportens area, på så sätt så kommer det inte ut lika mycket bränsle i kröken.
Det kan sammanfattas såhär:
1. En 2-taktare kräver mottryck från avgassystemet.
2. Mottrycket är varvtalsberoende.
3. Avgasporten ändrar mottrycket beroende på varvtal