Avgasport skoj

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har funderat lite.
Det brukar gå åt helvete men idag kom jag fram till en sak.

Jag testade köra med konstant öppen avg port på min hoj och kom fram till att den inte gick sämre på låga varv och kicken kom tidigare.

Grejen är bara den att som det ser ut nu så har jag satt fast avgasporten i öppet läge med hjälp av buntband :död

Jag funderar på om jag ska tillverka ett lock, ett sånt som sitter på modellerna utan avgasport och skita i allt om ska sitta under. Jag går Industri så jag har tillgång till alla material och CNC fräsar och hela kitet.
Bara ett lock som tätar håletdär avgasporten satt med andra ord.

Vad tror ni?
Bra eller Anus?

Om det spelar någon roll kan jag ju sätta i en platta i hålet också, så att dimensionerna i avgasröret blir de rätta.

Är ju bara att ta loss avgasporten och ta med till skolan och fräsa en likadan, tillverka ett lock, fästa avgasporten på locket och vips så har jag en konstant öppen avgasport. Som sitter utan buntband :hihi

Är det ett vettigt vinterpillande? Tar vell iof inte mer än en dag att greja men endå :tungan

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Svanen skrev:
Jag har funderat lite.
Det brukar gå åt helvete men idag kom jag fram till en sak.

Jag testade köra med konstant öppen avg port på min hoj och kom fram till att den inte gick sämre på låga varv och kicken kom tidigare.

Grejen är bara den att som det ser ut nu så har jag satt fast avgasporten i öppet läge med hjälp av buntband :död

Jag funderar på om jag ska tillverka ett lock, ett sånt som sitter på modellerna utan avgasport och skita i allt om ska sitta under. Jag går Industri så jag har tillgång till alla material och CNC fräsar och hela kitet.
Bara ett lock som tätar håletdär avgasporten satt med andra ord.

Vad tror ni?
Bra eller Anus?

Om det spelar någon roll kan jag ju sätta i en platta i hålet också, så att dimensionerna i avgasröret blir de rätta.

Är ju bara att ta loss avgasporten och ta med till skolan och fräsa en likadan, tillverka ett lock, fästa avgasporten på locket och vips så har jag en konstant öppen avgasport. Som sitter utan buntband :hihi

Är det ett vettigt vinterpillande? Tar vell iof inte mer än en dag att greja men endå :tungan

Borde ju funka. Bara du ser till att du får det tätt och att du har ett material som tål den höga temperaturen. :)

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Går det inte att rycka ur sladden till avgasporten på tomgång och den stannar i det läget?

För dom öppnar väl fullt på tomgång för att inte sota igen eller något sånt :confused:

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
flexbert skrev:
Går det inte att rycka ur sladden till avgasporten på tomgång och den stannar i det läget?

För dom öppnar väl fullt på tomgång för att inte sota igen eller något sånt :confused:

Jo, dom öppnar vid tomgång men efter en wheelie har nog porten ramlat ned igen..

Stooofe: Jag kan fixa aluminium, men vanligt stål duger.
Det är ett jävla jidder att jobba med alu. Det är som tuggummi.

ZzZzZ

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Aprilia rs-98
Kan man få köpa avgasporten i sånt fall om du inte ska ha den??

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
ZzZzZ skrev:
Kan man få köpa avgasporten i sånt fall om du inte ska ha den??

Möjligt men det är absolut inget jag kan lova.
Jag får först se hur bra den nya blir.

Den kommer ut på annons med budgivning isf.
Iom att efterfrågan verkar vara ganska hög så anordnar jag hellst en budgivning.

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Svanen skrev:
Jo, dom öppnar vid tomgång men efter en wheelie har nog porten ramlat ned igen..

Stooofe: Jag kan fixa aluminium, men vanligt stål duger.
Det är ett jävla jidder att jobba med alu. Det är som tuggummi.

Snacka med någon som kan mycket materiallära, lär ju finnas någon på din skola, för det är sjukt varmt just där på avgassidan. :tummenupp

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
stoooffe skrev:
Snacka med någon som kan mycket materiallära, lär ju finnas någon på din skola, för det är sjukt varmt just där på avgassidan. :tummenupp

Mina lärare :rolleyes:

Dom är materialbögar allihopa :tummenupp

Jag tippar på att vanligt stål passar bäst, det är ju inte kallt när man varit i ingrepp ett par sekunder med fräsen heller.
Ska kolla upp det imorgon, sen tar jag med min originalporten på måndag.
Måndag och tisdag har jag verkstad hela dagarna, har dock bara tillgång till manuella fräsar men det får duga :tungan

Det enda jag kan tänka mig blir litelite knivigt är vell att göra dem delen som åker upp och ner..

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Svanen skrev:
Mina lärare :rolleyes:

Dom är materialbögar allihopa :tummenupp

Jag tippar på att vanligt stål passar bäst, det är ju inte kallt när man varit i ingrepp ett par sekunder med fräsen heller.
Ska kolla upp det imorgon, sen tar jag med min originalporten på måndag.
Måndag och tisdag har jag verkstad hela dagarna, har dock bara tillgång till manuella fräsar men det får duga :tungan

Det enda jag kan tänka mig blir litelite knivigt är vell att göra dem delen som åker upp och ner..

hehe ja de är de säkert allihopa. :hihi

Ja du får nog kolla upp det för att vara på säkra sidan.

Manuella fräsar? :skrämd
Hur fan funkar de? :hihi

Du menar den som e inne i hålet? Den har ju inte den lättaste formen nä. :hihi

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
stoooffe skrev:
hehe ja de är de säkert allihopa. :hihi

Ja du får nog kolla upp det för att vara på säkra sidan.

Manuella fräsar? :skrämd
Hur fan funkar de? :hihi

Du menar den som e inne i hålet? Den har ju inte den lättaste formen nä. :hihi

Manuell fräs = En sån som du vevar i X, Y och Z led för hand.
Finns ju självklart automatisk matning/snabb matning men du får hålla ordning på koordinaterna själv.
Inte som i en CNC maskin där man matar i alla koordinater och sen i princip bara riggar maskinen och trycker start.

Ganska svårt att fatta om man inte är insatt :tungan

Vilket fall så är locket skitenkelt att göra.

Precis om du skriver så har den en helt fucktup form :banana
Men annars sticker jag ner en hundring i tårtkassan så fixar min lärare det.

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Svanen skrev:
Manuell fräs = En sån som du vevar i X, Y och Z led för hand.
Finns ju självklart automatisk matning/snabb matning men du får hålla ordning på koordinaterna själv.
Inte som i en CNC maskin där man matar i alla koordinater och sen i princip bara riggar maskinen och trycker start.

Ganska svårt att fatta om man inte är insatt :tungan

Vilket fall så är locket skitenkelt att göra.

Precis om du skriver så har den en helt fucktup form :banana
Men annars sticker jag ner en hundring i tårtkassan så fixar min lärare det.

Jo ja tror ja vet hur du menar hehe.
Har själv verkstadskurs på den linjen ja går så ja vet lite om sånt iaf. :hihi

Med de här CNC maskinerna kan man ju göra nästan vad som helst, helt sjuka är dem ju. Bara mata in måtten så fixar den allt. :tungan

Din lärare bör ju ha kunskapen så de e bara o börja smöra så kanske han fixar den åt dig. :D

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Bara det blir jämt i avgaskanalen så är det bra.

DVS drar du med fingret på insidan så ska det inte vara någon kant.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
AndersJohansson skrev:
Bara det blir jämt i avgaskanalen så är det bra.

DVS drar du med fingret på insidan så ska det inte vara någon kant.

Mja, jag gör den exakt likadan som det sitter original. Blir det inte jämt då så är det kaputt i maskineriet. För det ska bli jämnt om jag gör en exakt kopia.
Det enda som är litelite klurigt är vell att fästa den rörliga grejen i locket på exakt rätt avstånd.
Men med dom verktygen jag har i skolan så borde det inte vara något problem.

Sen att allt blir gratis är ju inte fel det heller

:tummenupp

Om någon mer vill ha en så kan jag vell lika gärna göra två på en gång.
200kr säger vi. Och då kommer passformen vara förträfflig.

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
2hjul skrev:
Jag vill oxå köpa rörligaavgasportarna :tummenupp

MVH tomas

Rackarns hörru.. Nu blire konkurrens. Svanen bor ju närmare, så det blir ju smidigare om han gör den åt mig. En öppen port så att säga.. Svanen, vore snällt om du kunde fixa en! :D Har ingen dator hemma för tillfället, men vi får snacka mer någon dag.

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
AxlySM skrev:
Rackarns hörru.. Nu blire konkurrens. Svanen bor ju närmare, så det blir ju smidigare om han gör den åt mig. En öppen port så att säga.. Svanen, vore snällt om du kunde fixa en! :D Har ingen dator hemma för tillfället, men vi får snacka mer någon dag.

OK så jag ska inte göra en då=) säg till isåfall så jag vet :tummenupp

mvh tomas

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
AxlySM skrev:

Ok, jag gör två stycken och du har första tjing på en av dom!
Om du inte ska ha den så får någon annan den!

Only for you price: Giannellit plus avgasport = 3000kr, då ingår frakten!

Alla som vill köpa den rörliga, dvs motorn, vajern och allt, håll utkik i min signatur, slänger upp en länk till annonsen där.
Annonsen kommer ligga på blocket men medlemmar på SH går före om buden är lika höga.

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Svanen skrev:
Ok, jag gör två stycken och du har första tjing på en av dom!
Om du inte ska ha den så får någon annan den!

Only for you price: Giannellit plus avgasport = 3000kr, då ingår frakten!

Alla som vill köpa den rörliga, dvs motorn, vajern och allt, håll utkik i min signatur, slänger upp en länk till annonsen där.
Annonsen kommer ligga på blocket men medlemmar på SH går före om buden är lika höga.

Alright Svanen! Har fått jobb nu så cashen rullar in så smått.. ;) Köper av dig. :banana

Men vi får snacka mer typ nästa vecka, eller i slutet av denna, för datorn är fortfarande på service..

2Hjul: Det blir smidigast om Svanen fixar porten då jag även skall köpa röret av honom.. Men tack så väldigt mycket för alla fina bilder i paint! :tummenupp

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!