Avgassmällar Ducce 900 SSie

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
Jag meckade för ett tag sedan på kolfiberdämpare på min ducce. Det är Sil-Moto-dämpare och passformen på höger sida är "sådär", dvs röranslutningen glappar ca 1mm i sidled. Vänster sitter bra.

Jag märkte att hojen började "puffa" med jämna mellanrum med det nya systemet. Kan det bero på avgasläckage?
Det är ca en smäll i minuten i genomsnitt när jag är ute och kör.

Jag provade att täta kopplingen med avgasrörstätning och det har blivit bättre, ca en smäll/5min.

Men det är irriterande! speciellt eftersom hojen tappar effekt just när "puffen" kommer. Ligger man i en kurva är det dessutom lite obehagligt.

Hur göra? Är det bara att byta tillbaka till orginalen eller är tätningen kanske lite dålig?

Varför blir det avgaspuffar egentligen? vad har det med ett otätt avgassystem att göra?

//Calle
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
Det kan väl bli avgaspuffar om bränsleblandningen är för snål.
Man brukar behöva justera bränsleblandningen när man byter till en öppnare ljuddämpare/avgassystem.
Antagligen är det därför din hoj puffar. Det är inte bra om blandningen är för snål. Då blir det lite för varmt och man kan skada ventilerna.
Justera blandningen och kolla färgen på stiften för säkerhetsskull.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Om du har en läcka i avgassystemet kommer det in luft vilket resulterar i att avgaserna antänds. En och annan smäll kan uppstå, även med ett helt tätt system, men inte något jäkla bombanfall.

Hur som helst, följ även Osmium råd och justera din insprutning genom t.ex. trim chip (har för mig att man måste byta hela databoxen på SS-modellen)
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Osmium skrev:
Det kan väl bli avgaspuffar om bränsleblandningen är för snål.
Man brukar behöva justera bränsleblandningen när man byter till en öppnare ljuddämpare/avgassystem.
Antagligen är det därför din hoj puffar. Det är inte bra om blandningen är för snål. Då blir det lite för varmt och man kan skada ventilerna.
Justera blandningen och kolla färgen på stiften för säkerhetsskull.
Torde det inte bli det om den e för fet???
Dvs oförbränd soppa som antänds i ljudämparen?
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Lindén skrev:
Torde det inte bli det om den e för fet???
Dvs oförbränd soppa som antänds i ljudämparen?

Den går troligen för snålt. En kompis hade tidigare en 750 SS. Han hade lite problem med bränsletillförseln till ena förgararen. Den poffa och levde om. Försvann när flödet var årdnat. Rika motorn e mitt tips!
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
WilleZL skrev:
Den går troligen för snålt. En kompis hade tidigare en 750 SS. Han hade lite problem med bränsletillförseln till ena förgararen. Den poffa och levde om. Försvann när flödet var årdnat. Rika motorn e mitt tips!
Min lilla 600 drar litern o bluddrar på som fan!
Kan inte ha i mer soppa till den :huvet
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
SirCastic skrev:
Om du har en läcka i avgassystemet kommer det in luft vilket resulterar i att avgaserna antänds. En och annan smäll kan uppstå, även med ett helt tätt system, men inte något jäkla bombanfall.

Hur som helst, följ även Osmium råd och justera din insprutning genom t.ex. trim chip (har för mig att man måste byta hela databoxen på SS-modellen)


Skämtar du med mig aprillo?
Byta databoxen för att man satt på ett par kolfiberburkar??
//Calle
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Jag har haft en 900SSie -00 och man ska byta databoxen om man sätter på öppna burkar, det finns även möjlighet att programmera om den om man har utrustning för det. Inget löst chip alltså. För snål bränsleblandning är orsaken till poffarna.
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
K-Micke skrev:
Jag har haft en 900SSie -00 och man ska byta databoxen om man sätter på öppna burkar, det finns även möjlighet att programmera om den om man har utrustning för det. Inget löst chip alltså. För snål bränsleblandning är orsaken till poffarna.

Nu har jag kollat med Ducce Stockholm och de bekräftar att det är bränsle/luftblaningen som blivit lite fel.
För mycket luft helt enkelt.
De justerar det på en timme med nån datamoj. Man behöver inte byta boxen som tur är. Får se om jag tycker att det är tillräckligt irriterande för att jag ska lämna in den.. :)

Tack alla för hilfe i alla fall!

//Calle
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
TrueBlue skrev:
Nu har jag kollat med Ducce Stockholm och de bekräftar att det är bränsle/luftblaningen som blivit lite fel.
För mycket luft helt enkelt.
De justerar det på en timme med nån datamoj. Man behöver inte byta boxen som tur är. Får se om jag tycker att det är tillräckligt irriterande för att jag ska lämna in den.. :)

Tack alla för hilfe i alla fall!

//Calle


Låter lysande om du kan få boxen justerad :tummenupp
Antar att man helt enkelt justerar co värdet, vill du ha en mer optimal insprutnings och tändkurva så är det trim-box (annan mjukvara) eller t.ex. Power commander som gäller.


Får se om jag tycker att det är tillräckligt irriterande för att jag ska lämna in den..

Tycker inte att du skall tveka, kan bli rejäla motorskador av för klen bränsle/luftblandning.
 

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Nån måste förklara varför för lite soppa skulle göra så att det poffar, rent logiskt borde det vara för mycket.

/R
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
trollkarlen skrev:
Nån måste förklara varför för lite soppa skulle göra så att det poffar, rent logiskt borde det vara för mycket.

/R

Motorn missar en förbränningstakt, och sen antänds de oförbrända gaserna i nästa takt. Typ.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top