Avgasspjäll/ port Fireblade

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
-07 Blade.
har precis monterat org avgassystem och satt och funderade på spjället som sitter innan dämparen. Vad har det för funktion?
Det står i öppet läge nu. Det enda jag kan komma på är om det skulle vara för mellanregister eller något sånt, alt någon form av ljuddämpning.
Äh jag har ingen aning, är det någon annan som vet?
Och för den som undrar så ska det köras bana.
 
Var väl en form av lågfartsljuddämpning den där anordningen. Under ett visst varvtal (under stadskörning t.ex.) så är spjället stängt men när du kommer över denna gräns så öppnas spjället och släpper på "för fullt".

Vad det egentligen har för syfte har jag ingen aning om.
 
Syftet med spjället är lite som att äta kakan men samtidigt behålla den.
Man kan bygger avgassystemet för att fungera på höga varv. För låg och mellanregistret monteras ett spjäll som stänger lite vilket får motorn att tro att man har monterat ett annat avgassystem. Resultatet blir en vridmomentkurva med större area. Eller om man så säger, hög toppeffekt med bibehållen körbarhet på lägre varv.

Hoppas ni fattar. Roberth
 
Ok tack, då var jag inte så fel ute.
Har varit ute o kört några mil för att känna efter om det var någon skillnad. Den känns mjukare i gången men jag tycker nog det bär iväg lika mkt så förut. Får nästan lov att påstå att det blev en trevligare hoj. Men bara nästan. :tummenupp
 
Med ett väldigt öppet rejs system kan det vara svårt att få motstånd i lägre varven. därför, som så många andra skriver, sitter spjället :) Som en variabel avgasport på en 2t 125a
 
Syftet med spjället är lite som att äta kakan men samtidigt behålla den.
Man kan bygger avgassystemet för att fungera på höga varv. För låg och mellanregistret monteras ett spjäll som stänger lite vilket får motorn att tro att man har monterat ett annat avgassystem. Resultatet blir en vridmomentkurva med större area. Eller om man så säger, hög toppeffekt med bibehållen körbarhet på lägre varv.

Hoppas ni fattar. Roberth

Jag fattar men vad gör jag nu?
Jag har plockat bort avgasspjället och nu går den som skit och har ingen ork under 6000 varv.
Kan man kompensera på nått annat sett?
 
Jag fattar men vad gör jag nu?
Jag har plockat bort avgasspjället och nu går den som skit och har ingen ork under 6000 varv.
Kan man kompensera på nått annat sett?

Visst kan man det. Variabla insugsrör tex. De fyller samma syfte på ett ungefär. Men det enklaste är ju att montera spjället igen. Eller har du bytt till helsystem?
 
Visst kan man det. Variabla insugsrör tex. De fyller samma syfte på ett ungefär. Men det enklaste är ju att montera spjället igen. Eller har du bytt till helsystem?

Jag krökte till det vid en vurpa och så köpte jag ett begagnat.

En Power Commander skulle det hjälpa tror du? Olika mappningar kanske.
 
Är det inte så att den officiella förklaringen är att det ska vara positivt för låg och mellanregistret men det är ett svepskäl för att klara ljudet vid intypning av modellen? Den öppnar vid så låga varv så den är ju i stort sett värdelös för aktiv körning ändå.
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top