Nu gällde tråden resa till Norge, men jag vill varna för att modifiera E-nummermärkta delar vid resa genom Tyskland.
Sådant bedöms som "vorsatz" alltså närmast "överlagt dåd" och bestraffas mycket hårdare än andra avvikelser från originalskick.....
Jag vet, det blev lite off Norge, sorry...
Då Sverige och Tyskland är med i EU borde likheterna i regelverk vara större jämfört med Norge.
Inser dock att jag haft en helsike tur de utlandsresor jag gjort då hela R1an är en rullande överträdelse mot helfordonsgodkännandet, om någon ser en anledning att börja leta, vill säga.
Vitalta ändringar: Bromsskivor, bromsslangar, fotpinnar, avgasrening, avgassystem, ecu, trimmad motor, fjädringskomponenter, broms o kopplingshantag, osv...
Är inte 100% insatt men min tolkning är att det Tyska och Svenska systemet inte är riktigt kompatibla.
Ska man hårdtolka det är nog Sverige striktare då inget frånsteg från helfordonsgodkännande tillåts.
Fast det bryr sej sällan bilprovningen om så i praktiken verkar det vara skitsamma.
I Tyskland får du montera eftermarknadsdelar, de måste vara EC-godkända till just den applikation de används till.
Däremot måste vissa vitala delar ha intyg från tillverkaren eller godkännas vid besiktning och bli inskrivna i ett speciellt intyg som hör till fordonet.
Länk:
Då vi inte har samma system i Sverige blir det svårt att få det godkänt vid färd i Tyskland..
Jag menar, inte har jag några intyg från biltema som visar att deras bromsslangar är godkända och motsvarar eller överträffar SAABs vid besikning.
Inte heller regbesiktar jag hojen för ett K&N luftfilter monterats.
I Tyskland räcker det med rätt papper från tillverkaren av delen (ABE), eller godkännande hos TÜV så är du good to go...
Stoppar polisen visar man intyget att delen är godkänd för fordonet eller godkänd vid besiktning.
Okej, så hojen är godkänd för K&N filtet men fan ta dej om du råkat byta till ett piper cross och det står K&N i intyget....
Egentligen tycker jag det Tyska Systemet är bra, vill ju inte möta någon på vägen som monterat ett billigt no namn bromshandtag som inte uppfyller kvalitetsnormerna.
Är inte säker men har för mej att man i Sverige kan byta till t,ex ett acra system men då måste det följa med ett godkännande från fordonstillverkaren(?)
Antingen måste Tysk polis ge lite slack gällande Svenska fordon, förutsatt att de inte är farliga/väsnas störande mycket.
Eller så är det fullständigt galet att köra något svenskt fordon som modifierats i Tyskland...