Avknäckta drevbultar!!!!!

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Kawasaki ZX9R Yamaha YZ400F SM (såld)
jag och en kompis var idag ute och körde, när vi stanade så såg jag att alla utom en drevbult hade gått av... snacka om att man fick köra lungt för att inte den skulle gå av med.

nu till problemet... alla bultarna typ 5-7 stycken har som sagt gått av en bit in i fälgen så det går inte att komma åt med t.ex. en tång och skruva ut dom... vilket borde vara bästa sättet att få ut dom på?? har läst något om ridgid eller vad verktyget nu hette... någon som vet var man kan köpa ett sådant verktyg?? har oxå läst här om grispitten... men är rädd för att den ska gå av som så många skriver.

mycket tacksam för svar
Mvh Sandgren

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
Svinpitt/grispitt är värdelöst.Bara expanderar bulten så den sitter ännu jävligare och går av så du får riktiga probs med att få bort dem.Försök att få tag i en sats från rigid,bl.a. lunabutiker m fl. Ser lite ut som en torxformad axel som du efter att ha borrat slår in och som biter sig fast,sen på med en adapter och en nyckel så släpper det. Försök om det går att borra från baksidan,eller med ett vänsterdrivet borr,ofta gängar dem ur sig redan när man borrar.Sitter dem inte för jävligt och inte får tag i en sån,så prova att borra och slå i en torxbits,brukar funka,gärna i komb med lite värme.

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Prova först med att plocka av drevkassetten och kolla hur det sitter på baksidan. Kanske sitter de med splinesfäste och går att driva ut. Ring till din MC-handlare och fråga hur det ser ut.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Sandgren skrev:
nu till problemet... alla bultarna typ 5-7 stycken har som sagt gått av en bit in i fälgen så det går inte att komma åt med t.ex. en tång och skruva ut dom... vilket borde vara bästa sättet att få ut dom på??

Hur skruvas drevet fast? Med mutter eller bult? Om du drar fast med en mutter på utsidan sitter kvarvarande avslitna prylar kvar inne i drevhållaren och rasslar och du kan ta ut dom bakvägen (som är den riktiga vägen) enkelt. Är det en bultskalle du drar på utifrån... gör som thundrace skriver.

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
drevet sitter med bult och inte mutter, har inte tittat så mycket på fälgen, men jag tror inte jag kan komma åt från insidan, skickar med två bilder så ni proffs kan se... :yoparty

men dom där ridgid är väll skit dyra??

Mvh Sandgren

Bifogat

• IMGP0274-web.jpg
    IMGP0274-web.jpg
    36.1 KB · Visningar: 174
  • IMGP0275-web.jpg
    IMGP0275-web.jpg
    35.7 KB · Visningar: 129

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
SM 570 RR skrev:
Bara att borra ur dom.

Jag skulle försöka borra 2-3 små hål i en rad med hjälp av en riktigt tunn borr, och sedan ta en fet skruvmejsel och dra ut det! :tummenupp

Sen så är man ju skillad oxå :yoparty

Om dom sticker ut lite, så kanske du till och med kan göra ett litet spår med en bågfil!

Last edited:

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
det blev till att använda svinpitt/grispitt/ormpitt (hört en jävla massa olika varianter nu)... funka skit bra, dom skruvades ut allihop utan några problem alls... men så va dom ju riktigt infettade med.
oxå fixa en kompis nya fina bultar från verkstan på hans jobb

tack för alla tips iallafall

mvh Sandgren

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...