Avlägsna kylpasta - rengöring, var hitta?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Min kära maskin överhettas mest hela tiden och jag tror det är processorfläkt & befintlig kylpasta som är problemet.

Vad gör jag rent med? Var hittar jag rengöringsmedel?

Jag har beställt en hårdisk & en ny processorfläkt samt rengöringsvätska (Arctic Clean) från komplett.se. Problemet är att rengöringsmedlet beräknas komma tidigast 27:e och jag vill gärna de andra grejorna på stört. Nu tänkte jag således avbeställa rengöringen men har inte lyckats hitta rengöring på webhallen och clas ohlsson och de alternativen.

Var finns det att få tag på i sthlm till en billig slant?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Du har nästan garanterat i städskåpet. T-röd, kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton går bra.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Du har nästan garanterat i städskåpet. T-röd, kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton går bra.

Finfint. Dåså!
:tummenupp

Visste inte om jag vågade ge mig på med det.

Aceton kan även ta bort alla märkningar som eventuellt finns på det du rengör.
Så börja med t-röd och en tygbit.

Jo, må så vara men å andra sidan skall det ju täckas med ny kylpasta så jag lär ju inte kunna läsa vad som står där ändå.

Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jo, må så vara men å andra sidan skall det ju täckas med ny kylpasta så jag lär ju inte kunna läsa vad som står där ändå.

När du har på nya kylpastan, så tänk på att det ska vara ett jättetunt lager, nästan genomskinligt. Somliga brer på som dom brer en macka. Resultatet blir att pastan isolerar i stället för att leda igenom värmen till kylflänsen. Inget bra...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
När du har på nya kylpastan, så tänk på att det ska vara ett jättetunt lager, nästan genomskinligt. Somliga brer på som dom brer en macka. Resultatet blir att pastan isolerar i stället för att leda igenom värmen till kylflänsen. Inget bra...

Processorfläkten som är beställd har tydligen kylpasta färdig-påkletat så jag utgår från att de haft på rätt mängd.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kjell&Co säljer ett rengöringskit, dom säljer dessutom pasta med bra egenskaper, fast det behöver ju inte du då.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Finfint. Dåså!
:tummenupp

Visste inte om jag vågade ge mig på med det.

Alltså, kylpastan är till för att jämna ut dom repor och dylikt som finns i kylfläns & CPU. Pastan i sig isolerar. Kleta på pasta, fukta en tops med aceton och torka av CPU/Fläns. Är det riktigt gjort så ser du knappt att det är nån pasta på.
Skräckexempel är folk som kletar på en hel jävla tub med pasta, och så undrar dom dan efter varför deras CPU brann upp :va

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6

Väldigt vanligt att folk kväver sina cpu:s. Ska bara vara så tunt så man nästan ser igenom det. Ytan ska vara gämn och fin. Brukar få med redskap som gör slätt... Lycka till

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har hört att man ska ta som ett okokt riskorn. Jag gjorde det på min gammel-cpu och den har alltid haft fina temps :)

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Har bytt åt polare några gånger, alltid samma sak, en jävla massa kylpasta % skiten sitter stenhårt!
Brukar ta en hårblås och värma lite först, sen är det bara att ta isär CPU´n & fläkten.
Brukar rengöra med Tops & Etanol:tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är det riktigt gjort så ser du knappt att det är nån pasta på.

Ska bara vara så tunt så man nästan ser igenom det.

Har bytt åt polare några gånger, alltid samma sak, en jävla massa kylpasta % skiten sitter stenhårt!

När datorn la av för tredje gången idag öppnade jag skiten och plockade bort allt. Ingen supermegatunn hinna utan snarare för mycket. Gjorde rent så mycket jag kunde med T-Röd och monterade igen.

Men jag hittade inte tuben med kylpasta (har inte fått dne nya fläkten än).
Jag monterade skiten utan kylpasta för att se vad som händer.
Istället för att snurra och lägga av när jag kör mer krävande program kommer jag nu inte ens in i windows.

Är det överhettningsproblem? Gör avsaknaden av kylpasta så stor skillnad att jag inte ens hinner få igång Windows innan den blir överhettad eller är det något annat som kan vara fel?

Den tvärdör alltså utan förvarning som om jag ryckt strömmen...

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
När datorn la av för tredje gången idag öppnade jag skiten och plockade bort allt. Ingen supermegatunn hinna utan snarare för mycket. Gjorde rent så mycket jag kunde med T-Röd och monterade igen.

Men jag hittade inte tuben med kylpasta (har inte fått dne nya fläkten än).
Jag monterade skiten utan kylpasta för att se vad som händer.
Istället för att snurra och lägga av när jag kör mer krävande program kommer jag nu inte ens in i windows.

Är det överhettningsproblem? Gör avsaknaden av kylpasta så stor skillnad att jag inte ens hinner få igång Windows innan den blir överhettad eller är det något annat som kan vara fel?

Den tvärdör alltså utan förvarning som om jag ryckt strömmen...

Nä, det lär inte vara överhettning isåfall. Startar du burken utan att göra nåt så lär den kunna stå på i timmar, dagar, mm utran att bli överhettad. Det låter som att kondingarna på moderkortet torkat och gett upp.
Du kan ju se hur dom ser ut. Sitter ett gäng, totalt runt 8 - 10 st små kondensatorer i närheten av CPU & chipset. Kolla så att dom inte har svällt och blivit halvrunda, isåfall är dom kassa. Detta felet är ganska vanligt på lite billigare moderkort.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad är det för moderkort, cpu och cpukylare?

Processor Intel Core 2 Duo E6300 med orginalfläkt.
Moderkort Asus P5N-E SLI

....när vi är inne på ämnet...
Någon som kan tipsa om en prisvärd uppgradering? Nytt moderkort och ny processor?!

Eftersom jag nyss beställt en fläkt till moderkortet (Socket 775) och har 4gig minnen (Corsair PC 5300) så skulle jag försöka maximera banget för bucket och enbart köpa kort och processor och använda den beställda fläkten och de befintliga minnena..

Eftersom burken varit tillräcklig fram till nu har jag ingen anledning eller list att lägga onödiga pengar så jag vill helst hitta en processor under 1500 och ett moderkort runt tusenlappen...

Edit1:
Är det vettigt att köpa:
Asus P5Q-E
Intel C2D E7400
...eller är det någon märkbar skillnad om man lägger ett par hundralappar extra och köper en av de billigare quad:arna?

Edit2:
Jag överväger att använda min befintliga processor och en av mina befintliga hårddiskar till att börja knåpa ihop ett mediacenter alternativt en NAS.
OM jag vill bygga ett billigt mediacenter för att kunna köra lite HD-material, vad rekommenderar ni då för moderkort + grafikkort + låda?

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det är definitivt ditt gamla moderkort som suger. Kika lite i tråden http://forums.hexus.net/help-techni...n-e-sli-full-tips-tweaks-overclock-guide.html där jag citerar "X7 DEFAULT MULTIPLER (E6300), At x6 multiply FSB by 1.167. Plausible max FSB is 407-428 (2568mhz max cpu)"

Moderkortsbyte till ett P5Q-E hjälper inte din gamla E6300 med "slöa" PC2-5300 minnen. Alternativet till en E7400 är en E5300. Båda är ju 45nm proppar och klockar lätt till 4000 MHz och mer därtill med en lite bättre kylare än originalets veka skräp. L2-cachens storlek gör några enstaka procent i prestanda men märks bara i benchmarks.

För media-datorn funkar ett GA-G31M-ES2L för 417 kronor från inet.se (sweclockers fraktfritt). Det klarar av en FSB på minst 350 MHz (med extern grafik monterad) så den kan ta din E6300 till drygt 2400 MHz.

För grafik gäller fläktlöst, ett HD4650 eller 9500GT funkar tom att spela med om än inte det allra tyngsta.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-radeon-hd4650-scs3-512mb/5408283/
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/leadtek-geforce-9500gt-512mb-heatsink/5407959/

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är definitivt ditt gamla moderkort som suger.

Om jag skulle dumpa mina gamla komponenter och låta processor och minnen halka ner i en HTPC så skulle jag således behöva "allt" nytt.

Jag spelar ytterst sällan utan använder datorn i huvudsak för bild och ev. videoredigering. Jag hade inte räknat med att behöva köpa ny burk än och har egentligen inte upplevt några stora prestandabrister än...

Men... OM jag som sagt dumpar över befintliga komponenter till en HTPC och köper nytt vad hade du då rekommenderat om budgeten sträcker sig upp till 4000:- för CPU, moderkort och minnen.

...och eftersom mitt befintliga moderkort brunnit måste jag köpa ett nytt som skulle hamna i HTPC'n... vilket kort är lämpligt för en sådan burk?

Edit:
Är det en vettig uppgradering att köpa följande eller är det enbart dumsnålt?
ASUS P5Q Deluxe, P45, Socket-775
393886
Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz, (alt. Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz )
Corsair TWIN2X PC8500 DDR2 4GB KIT CL5

...och typ följande till en HTPC som får min gamla processor och mina gamla minnen:
Gigabyte GA-73PVM-S2H
eller
Asus P5E-VM HDMI

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Sätt inte 4000 som gräns, plocka istället ihop prylar som passar ändamålet till billigast möjliga pris. Prestandaskillnaden mellan en E5300, E7400 och E8400 - alla körandes i 4 GHz är inget du märker skillnad på i verkliga livet utan enbart mha av benchmarks. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2795&p=4

Jag själv har inte haft något lycka med det GA-73PVM-S2H (klockade uselt) jag köpte förra året, däremot GA-G31M-ES2L har funkat väldigt bra. Har sålt ena GA-G31M-ES2L riggen men har en setup liggandes i bokhyllan för experimentering. GA-G31M-ES2L är dessutom marknadens billigaste 775-kort som har något form av kvalitetsstämpel över sig.

Min E5200 (Costa Rica) har jag kört i 4562 MHz medans min E7400 bara ville ca 4300, dvs stabilt nog att köra SuperPi-1MB med en E5200 på 12 sekunder blankt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sätt inte 4000 som gräns, plocka istället ihop prylar som passar ändamålet till billigast möjliga pris..

Jag har ju aldrig hållit på med klockning så det är inte det viktigaste för mig. Jag har ju egentligen inte haft någon som helst avsikt att uppgradera eller köpa ny burk utan vill mest ersätta det som nu gått sönder utan att vare sig vara dumsnål eller bli barskrapad.
Problemet är ju att jag inte riktigt vet vad som ger mig mest för pengarna. Helst av allt hade jag velat få min existerande burk att tugga på ytterligare ett år eller så....

Det jag egentligen frågar är:
Är det klokare att tjaxa det där 400-kronorskortet och en billigare processor och köra befintliga minnen än att kasta bort extra tusenlappar på en konfiguration som i praktiken inte gör någon större skillnad?

Last edited:
Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...