Avlopp till permanent boende, tidigare sommarstuga.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Kanske fel forum men sporthoj sitter på vissa klippor;).
Kåken ifråga har varit "sommarstuga" i många år o avlopp finns, dock ej godkänt med statens regler till permanent boende med all sin rätt (typ rätt utdraget i marknivå). Så nu är frågan vilken kostnad/åtgärd kommer väntas för detta steg?
Största problemet är att kåken + tomten ligger på en ganska grund berggrund så antar viss sprängning är att vänta, (skulle tippa på max 2meter ner , största delen max 1m och stora delar är uppstickande). Brunn(borrad i berg) och en granne på ~500m kanske gör det ännu mer komlicerat.
Handen på hjärtat så har jag ingen som hällst aning om vilka altenativ som finns, så förslag på smidiga lösningar uppskattas, även en viss kostnad för samma. Svårt o säga kan jag anta men typ 50k- 100k- 200k? Även om man gör mycket själv, som sagt ingen koll o vill veta ungefär vad man ger sej in på och vad som är godkänt. Annars har jag hållt på med både gräv, gjutning osv så förhoppningsvis kan man trissa ner priset lite om dyrt, men alltså avlopp, ingen aning öht:gnissla

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Nja, blev väl sådär klokare i själva utförandet. Men tack länk.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
brorsan hade nån som kom o satte nån liten smidig sak som skulle räcka för en familj.
de va bara grävning, ingen sprängning och han pröjsa ca 40 balobbas allt klart o inkopplat.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En 3kbm septiktank för låg inbyggnad bör väl funka? Du får väl isolera rören om du inte kan lägga det frostfritt utan att spränga, men det kollar du genom att se vilken zon du bor i och letar upp frostfritt djup. Att tjälen skulle rucka på rören är inte troligt när berget ligger så grunt och det lagrar säkerligen värme även så högt upp.

Viktigt är att du kollar upp reglerna kring godkända system då nya EU-regler sedan några år tillbaka måste vara tillämpade år 2014 om jag inte minns fel.
Jag ville gräva ner en tank när jag byggde stugan men de nya reglerna satte stopp för det då det skulle vara kommunalt avlopp i vårt område, det klubbades 2007. Fortfarande idag så finns inget kommunalt avlopp och grannen fick visst gräva ner tank efter att jag hade byggt så lite inte fullt ut på vad kommunen säger utan kolla upp mycket själv!

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Man brukar säga att det inte är någon större fara för tjäle om det är berg under, det fryser ju inte underifrån.

Är man sugen på att göra en fuling kan man bara gräva lite i ytan och plantera några rör som sticker rakt upp (luftning) och hoppas på att ingen kontrollerar det närmare :gnissla

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
För att dra ett vanligt, enskilt avlopp räknar man väl på runt 50k efter rot för allt.

Om du sen ska spränga antar jag att det väldigt snabbt springer iväg... 100-150 om jag skulle höfta.

Ta in en offert, kolla hur djup grunden är och är det så du klarar dig hyr en grävare (eller hyr en med förare om du inte kan själv) och gräv ut. Sen kan en fackman sköta installationen.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Hmm, så en tank funkar för grunt liggande? Ev med viss överbyggnad då, iaf för estetiska själ.
Får kolla vidare lite med kommunen o se vad dom säger.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år