Avställning på g

jgardh

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Ort
Mölnlycke
Hoj
Kawasaki Z750 ABS -11
Hej!

Jag har tänkt att ställa av två motorcyklar nu till helgen:(

Och undrar om man kan prata med försäkringsbolaget och transportstyrelsen, om man hör av sig några dagar innan och säger att de ska ställas av på måndag. (orkar inte sitta i telefonen om det inte skulle funka)

Hoppas att ni förstår
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du ställer enklast av via transportstyrelsens hemsida som länkades ovan och vad jag vet går det inte att ställa av framåt i tiden. Däremot går det att ställa på framåt i tiden.

Allt du behöver är registreringsnummer och behörighetskoden.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om försäkringen är avställbar så går den automatiskt över till garageförsäkring.

Bara om man har halv och helförsäkring. Vid trafikförsäkring blir fordonet oförsäkrat. Om man är minsta osäker på vad som gäller skulle jag kontakta försäkringsbolaget och kontrollera att försäkringen går över i en garageförsäkring. Vore jäkligt bittert om motorcykeln står oförsäkrad över vinterhalvåret och man drabbas av stöld.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Bara om man har halv och helförsäkring. Vid trafikförsäkring blir fordonet oförsäkrat. Om man är minsta osäker på vad som gäller skulle jag kontakta försäkringsbolaget och kontrollera att försäkringen går över i en garageförsäkring. Vore jäkligt bittert om motorcykeln står oförsäkrad över vinterhalvåret och man drabbas av stöld.

Ah ok.
Själv kör jag inte med annat än helförsäkring så jag vet bara hur det funkar då.

Numera kör jag helårsförsäkring så lär glömma bort hur man en avställning till nästa säsong ändå. :näsblod
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ah ok.
Själv kör jag inte med annat än helförsäkring så jag vet bara hur det funkar då.

Numera kör jag helårsförsäkring så lär glömma bort hur man en avställning till nästa säsong ändå. :näsblod

Jag kör också endast med helförsäkring och den övergår till garageförsäkring automatiskt. Men jag skulle som sagt kontrollera den här proceduren själv med det försäkringsbolag det gäller. Anledningen till att jag känner till att fordonet blir oförsäkrat vid trafikförsäkring är för att vi äger en gammal bil som inte är värd många tusenlappar som ibland ställs på. Står uppe på vårt sommarställe. Varje år man ställer på den måste man dessutom ringa och försäkra den hos bolaget i fråga. Det räcker inte bara att ställa på den igen och tro att den blir trafikförsäkrad.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Trafikförsäkring gäller ju ändå inte för stöld/brand/skadegörelse så det spelar ju ingen roll om den är avställd eller ej.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top