Avställningsbar försäkring i praktiken

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Hej sporthoj,

Jag har tidigare endast haft hel/hel på mina hojar, men funderar nu på avställningsbar försäkring.

Ni som har detta, hur fungerar det med betalningen? Om jag har månadsvis autogiro och ställer av efter två veckor, får man det som kvarstår till godo på nästa inbetalning eller sätter de tillbaks pengar?

Jag kommer inte att ställa på/av hela tiden, men är det skitväder i en vecka så ställer jag ju givetvis av hojen.

Skickar de ut nya papper varje gång man ställer av/på?

Vill minimera krånglet.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är krångligt. Försäkringen är ok men det är värre med transportstyrelsen. Påställningsavgift på 50kr varje gång och nya skatteinbetalningar hela tiden trots att man inte fått tillbaka det man redan betalt in.

Påställningsavgiften försvinner tills nästa år verkar det som och om dom samtidigt kunde fixa så att skatt under 180kr inte återbetalas men finns som ett tillgodohavande så hade det gjort mitt liv något smidigare.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är krångligt.

Jag tycker snarare att det är väldigt simpelt. Använder Transportstyrelsens app "Mina fordon", där finns en knapp för "Ställ på" och en knapp för "Ställ av".

Ställer man av och på ofta så kan det ibland bli så som du skriver att man får betala fordonsskatten igen för att de inte hunnit registrera eller betala tillbaka från förra gången man ställde på. Men det handlar om någon hundralapp som man får ligga ute i, och har man en sporthoj så borde någon hundring hit eller dit inte spela någon roll. Det man ev. betalat för mkt kommer ju tillbaks automatiskt sen ändå.

Vad gäller premien så beror det på hur du betalar den. Med mitt bolag så betalar jag premien i förskott via autogiro, och vad som dras bestäms beroende på om den är avställd eller påställd vid brytdatumet där dom räknar ut premien. (Brukar vara i slutet av månaden)..

Så är den påställd det datumet så drar dom för vad den skulle kosta påställd hela nästa månad.. har jag den då avställd en del så får jag automatiskt tillbaka det vid nästa brytpunkt, dvs nästa betalning. Är den avställd när premien dras så drar dom bara vad den skulle kosta avställd en hel månad. Och har du ställt på den under månaden så drar dom alltså extra nästa månad.

Jag ställer iofs inte av och på särskilt mkt under säsongen.. men typ på våren eller hösten där jag vet att jag bara kör på helger, eller om jag ska iväg på semester i 2v eller liknande så ställer jag av.

Om man säger såhär.. har du tillräcklig ekonomi för att kunna ligga ute med nån tusenlapp (beroende på din premie) nån månad så är allt smidigt och går i princip automatiskt. Men hänger din månadsbudget på 100-lappar så kan du säkert åka på en kalldusch genom av och påställning. Slår du ut det på ett år så lär det löna sig.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Jag tycker snarare att det är väldigt simpelt. Använder Transportstyrelsens app "Mina fordon", där finns en knapp för "Ställ på" och en knapp för "Ställ av".

.......

Tack för ett bra svar. Att ligga ute med en tusing gör mig inget. Jag hade mer tänkt att ställa av om man ser att vädret skall bli skit i en vecka, eller om man åker iväg ett tag.

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
triumph daytona 675
Jag har Trygghansas avställningsbara. Funkar klockrent då jag har en hoj som kostar mig 2600kr per månad hel, visseligen inga problem att ha den påställd dygnet runt (vill inte låta stroppig) men tycker det är onödigt då jag jobbar mycket i veckorna. Som sagt som ovanstående talare sa det kostar 50 spänn varje gång du ställer på fornonet. Exceptionellt bra om du har mer tid för hojen på helgerna. fordonskatten kommer varje gång du ställer på den, men jag får tillbaka pengarna någon vecka efteråt. :) Lycka till. :krama

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Ställer man av och på ofta så kan det ibland bli så som du skriver att man får betala fordonsskatten igen för att de inte hunnit registrera eller betala tillbaka från förra gången man ställde på. Men det handlar om någon hundralapp som man får ligga ute i, och har man en sporthoj så borde någon hundring hit eller dit inte spela någon roll. Det man ev. betalat för mkt kommer ju tillbaks automatiskt sen ändå.

Vad gäller premien så beror det på hur du betalar den. Med mitt bolag så betalar jag premien i förskott via autogiro, och vad som dras bestäms beroende på om den är avställd eller påställd vid brytdatumet där dom räknar ut premien. (Brukar vara i slutet av månaden)..

Så är den påställd det datumet så drar dom för vad den skulle kosta påställd hela nästa månad.. har jag den då avställd en del så får jag automatiskt tillbaka det vid nästa brytpunkt, dvs nästa betalning. Är den avställd när premien dras så drar dom bara vad den skulle kosta avställd en hel månad. Och har du ställt på den under månaden så drar dom alltså extra nästa månad.

Jag ställer iofs inte av och på särskilt mkt under säsongen.. men typ på våren eller hösten där jag vet att jag bara kör på helger, eller om jag ska iväg på semester i 2v eller liknande så ställer jag av.

Om man säger såhär.. har du tillräcklig ekonomi för att kunna ligga ute med nån tusenlapp (beroende på din premie) nån månad så är allt smidigt och går i princip automatiskt. Men hänger din månadsbudget på 100-lappar så kan du säkert åka på en kalldusch genom av och påställning. Slår du ut det på ett år så lär det löna sig.

Det är inte att ligga ute med pengarna som stör mig, det är administrationen med inbetalningar till transportstyrelsen och framförallt då jag missat att betala dom i tid som stör mig. Men jag gillar min avställningsbara försäkring och jag kommer inte att ställa av fler gånger i år.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Upptäckte hur mycket pappers arbete de blev med Gensidige's avställningsbara försäkring, funkade bra men dom var tvungna att skicka ut ett nytt försäkringsbrev varje ggn man ställde av och på, frugan undrade vad dom pysslade med när ja fått 6-7 brev från dom på mindre än 4 veckor. :hihi

Dom har lite släp på sin hantering så därav kan de komma en hel bunta brev iom ovan nämnda grejer...

Numera har ja en billig hel/hel istället så behöver inte bry mg längre.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Har Trygg Hansa helförsäkring som är på- och avställningsbar. Inga större problem (och jag verkar inte heller ha fått den prishöjning det talas om i en annan tråd). Betalar via autogiro och det verkar fungera bra. Hade tidigare samma lösning hos If. De var helt hopplösa. Drog för mycket pengar och betalade tillbaka flera månader senare. En bidragande orsak till att jag bytte bolag.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har Trygg Hansa helförsäkring som är på- och avställningsbar. Inga större problem (och jag verkar inte heller ha fått den prishöjning det talas om i en annan tråd). Betalar via autogiro och det verkar fungera bra. Hade tidigare samma lösning hos If. De var helt hopplösa. Drog för mycket pengar och betalade tillbaka flera månader senare. En bidragande orsak till att jag bytte bolag.

Jag har också TryggHansa. När snön lägger sig tänker jag berätta hur den funkar men tills dess håller jag käften.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har IF....hos TH funkade det ok, hos IF verkar de synca rätt kasst med fordonsregistrer. Fortfarande 12 dagar efter att jag ställt av hojen, står den på påställningspremie. Tror jag ska byta. TH är dyrare avställd, men billigare när den är påställd. Kan löna sig under sommaren, så byter man till IF inför vintern.

IF tar betalt "per dag" som de sa. Jag kör en sådan fösäkring också för min snöskoter och där funkar det klockrent.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har också TryggHansa. När snön lägger sig tänker jag berätta hur den funkar men tills dess håller jag käften.

Jag har en hel trave med snöskotrar försäkrade hos Trygg Hansa och det fungerar också bra, så du kan vara lugn även när snön lägger sig...

Som någon ovan sa, If var helt hopplösa i sin synkronisering mot fordonsregistret. Trots att man ställt på / av varje fredag / söndag under två månaders tid så fick man ibland betala två hela månadsbelopp och sedan fick man tillbaka pengarna för de avställda dagarna tre-fyra månader efter säsongen. Det kanske är annorlunda nu, men mitt intryck är att Trygg Hansa är MYCKET snabbare med återbetalningar.

Jag har dessutom lite extra agg mot If eftersom de på något helt outgrundligt sätt lyckades dra mitt månadsbelopp inte bara en gång utan två gånger om på en hoj jag redan sålt...De är numera bortplockade från mitt autogiro...

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har en hel trave med snöskotrar försäkrade hos Trygg Hansa och det fungerar också bra, så du kan vara lugn även när snön lägger sig...

Som någon ovan sa, If var helt hopplösa i sin synkronisering mot fordonsregistret. Trots att man ställt på / av varje fredag / söndag under två månaders tid så fick man ibland betala två hela månadsbelopp och sedan fick man tillbaka pengarna för de avställda dagarna tre-fyra månader efter säsongen. Det kanske är annorlunda nu, men mitt intryck är att Trygg Hansa är MYCKET snabbare med återbetalningar.

Jag har dessutom lite extra agg mot If eftersom de på något helt outgrundligt sätt lyckades dra mitt månadsbelopp inte bara en gång utan två gånger om på en hoj jag redan sålt...De är numera bortplockade från mitt autogiro...

Mmmm, visst. Du fattade inget av det jag skrev och det är helt i sin ordning. Jag återkommer när snön lägger sig.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Använder trygg hansa och det funkar bra.

Se bara till att anmäla ditt konto till transportstyrelsen, annars kommer du få en bunt med 100kr checkar som kostar 25kr att lösa in.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
IF är inte så bra på att synca ser jag nu...Ställde på min 1199a den 18e maj ...ställde av den den 21a. Hos if har jag fortfarande per idag en helförsäkring som om hojen varit påställd. De har alltså fortfarande inte syncat in avställningen.

Snöskotern är en annan grej. Där gör man på / avställningar mer sällan och för längre perioder, så där hinner de synca in och skulle de inte göra det är det ändå inte så mycket pengar.

Transportstyrelsen är skitsamma. Det kommer en e-faktura och sen betalar de tbx till kontot. Småpengar is sammanhanget. Ser man på en premie på 48 000 / år är detta peanuts...

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Om du är orolig för skatten och Transportsyrelsens avgifter och vill slippa pappersjobbet så kan du ju regga autogiro hos dom med, förutsatt att det är du som står som ägare på fordonet. Var beredd på att dom kommer dra autogiro på SAMTLIGA fordon du står som registrerad ägare på bara.

Jag jobbar som sjöman så är bara hemma varannan månad, har både bil och MC försäkrad hos Trygghansa. Bilen står dock min pappa som ägare på så där får han en faktura varje gång jag ställer på den som innefattar skatten som är kvar att betala plus 50 kr i påställningsavgift. När jag sen ställer av bilen skickas resterande skattebelopp tillbaka till hans konto. Om jag minns rätt så är det ingen avställningsavgift utan endast när du ställer på.

Observera att man inte kan skicka tillbaka skatten till någon annan än ägarens konto, jag kan tex inte be dom dra bilens skatt på autogiro från mitt konto.

MCn har jag på mig själv, ställer av och på både bilen och MCn med Transportstyrelsens app "Mina Fordon", funkar klockrent. Hur försäkringen funkar har någon här ovan redan gått igenom, inget betalas tillbaka, däremot så beroende på när du ställer av ditt fordon så kan du få ett innestående belopp hos Trygghansa (i mitt fall)

Hoppas jag bidrog med något vettigt :)

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Om du är orolig för skatten och Transportsyrelsens avgifter och vill slippa pappersjobbet så kan du ju regga autogiro hos dom med, förutsatt att det är du som står som ägare på fordonet. Var beredd på att dom kommer dra autogiro på SAMTLIGA fordon du står som registrerad ägare på bara.

Jag jobbar som sjöman så är bara hemma varannan månad, har både bil och MC försäkrad hos Trygghansa. Bilen står dock min pappa som ägare på så där får han en faktura varje gång jag ställer på den som innefattar skatten som är kvar att betala plus 50 kr i påställningsavgift. När jag sen ställer av bilen skickas resterande skattebelopp tillbaka till hans konto. Om jag minns rätt så är det ingen avställningsavgift utan endast när du ställer på.

Observera att man inte kan skicka tillbaka skatten till någon annan än ägarens konto, jag kan tex inte be dom dra bilens skatt på autogiro från mitt konto.

MCn har jag på mig själv, ställer av och på både bilen och MCn med Transportstyrelsens app "Mina Fordon", funkar klockrent. Hur försäkringen funkar har någon här ovan redan gått igenom, inget betalas tillbaka, däremot så beroende på när du ställer av ditt fordon så kan du få ett innestående belopp hos Trygghansa (i mitt fall)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Hur fan fixar man till registrering av konto och autogiro på Transportstyrelsen? Funkar inte via deras app.

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
IF har jag lite synpunkter på, har R1:an försäkrad där. De är var inte billigast men med lite rabatter så var det "okej", jag bet i det sura äpplet. Var tvungen att flytta hojen och ställde på och ställde av två-tre dagar senare och om det var då eller nästa gång så kom det glatt ett nytt försäkringsbrev med en ökning på helårspremien på 15000:- eller något sådant. Så jag ringde upp dem och påpekade att jag frågade om pris och förklarade hur jag skulle använda försäkringen och ingen sade något. Men det var ju såklart mitt fel på något sätt.
Men sedan förvånade de igen när avställningsförsäkringen plötsligt blev hälften så dyr. Fattar inget....

Sedan var det rätt stabilt med premien, så man ska nog inte räkna iskallt med premien som står när det är avställningsbart. Och man ska kolla villkoren rätt noga, de hade lyckats ändra dessa också (självrisk).

Transportstyrelsen är väl lite bök, men pengarna kommer ju tillbaka och det är inte så mycket man ligger ute med på en MC.

Det som händer är att du tecknar en ny försäkring när du ställer på! Och står det något annat i datorn den dagen blir det nya premien.

Nåja, på bilen ringde jag under 2månader och kollade försäkringar och fick faktiskt 6st olika premier mellan 5800:-/år till 17000:-/år så det lönar sig att ringa runt och fråga - fast i just detta fall så var det bara IF jag ringde till :) Samma bil, samma person, samma adress men något olika villkor och om det tecknades via en "agent" eller inte.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag har helårsförsäkringar, bara för att slippa allt strul.
:tummenupp
Lägger Ni ner samma/mindre tid på ett inkomstbringande jobb eller samlar tomburkar, så hade det blivit mycket enklare att spontan-åka hoj när lusten faller på

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA