Bänkning..

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Suzuki DR650 -90
HAr bytt förgasare på min Dr650 till en trottelförgasare och behöver hjälp med att ställa in allt så att hojen går som den ska.. Måste man bänka den eller räcker det med att nån kunnig rackare ägnar en stund åt att hitta rätt munstycken osv ??? Nån som kan sånt eller vet var man bäst får hjälp?? Gärna kring Sundsvallstrakten såklart..

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tjenare Jag kan nog hjälpa dig. Synd att jag bor i kramfors bara. Men det går nog att fixa med bokstäver:D
Måste ha lite data först

vilken förgasare har du inhandlat ,,storlek,märke,rundtrottel eller flatslide?

Vilket avgassystem du har, Om det sitter slipon på eller öppnad org dämp?

Om luftburken är öppen dvs borrade hål någonstanns i den?

Luftfilter typ kn? eller org?

Det går att få bra fart på dessa maskiner med luftburks modd dvs kapa upp den och i med kn filter. Och dit med öppen ljuddämpare. Och gärna då flatslide fugge inbestyckad:tummenupp

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Suzuki DR650 -90
Tjenare Jag kan nog hjälpa dig. Synd att jag bor i kramfors bara. Men det går nog att fixa med bokstäver:D
Måste ha lite data först

vilken förgasare har du inhandlat ,,storlek,märke,rundtrottel eller flatslide?

Vilket avgassystem du har, Om det sitter slipon på eller öppnad org dämp?

Om luftburken är öppen dvs borrade hål någonstanns i den?

Luftfilter typ kn? eller org?

Det går att få bra fart på dessa maskiner med luftburks modd dvs kapa upp den och i med kn filter. Och dit med öppen ljuddämpare. Och gärna då flatslide fugge inbestyckad:tummenupp

Tjena!
Schysst att du vill hjälpa lite!!:tummenupp
Har bytt orginalfuggen mot en Mikuni Tm40 med acc pump. Har inhandlat en universaldämpare från touringbutiken, bifogar bild på den. Verkar inte dämpa mycket alls faktiskt:D Låter en massa gör den iaf.. Luftburken är helt borttagen och ersatt av ett runt K&N filter. Hur ska jag bestycka förgasaren??:va

Bifogat

• 60-H65-933.jpg
    60-H65-933.jpg
    3.5 KB · Visningar: 126

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tjena!
Schysst att du vill hjälpa lite!!:tummenupp
Har bytt orginalfuggen mot en Mikuni Tm40 med acc pump. Har inhandlat en universaldämpare från touringbutiken, bifogar bild på den. Verkar inte dämpa mycket alls faktiskt:D Låter en massa gör den iaf.. Luftburken är helt borttagen och ersatt av ett runt K&N filter. Hur ska jag bestycka förgasaren??:va

Det var sanneligen en ovanlig dämpare på en offroadare:D
Och helt rätt fil:tummenupp terhistoria
Jo bestyck
Högfart 140-150" du kan lika gärna borra munstycket 1,4 eller 1,5mm troligast 1,4 men prova gärna 1,5 senare!!

Lågfart runt 30 råkar det sitta 27 eller 33 så går det säkert bra

Nålen sätter du i mittenclippset så länge ev kan det behövas flyttas åt något håll men det tar man sist när man är nöjd med högfarten!
Axpumpen ställer man normalt av helt under bestyckning.. Men nu med dessa munstycken så kan du slå på axpumpen tidigast möjliga, och så lite spottande som krävs för att få bort stupningarna vid hastiga gaspåslag.

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Suzuki DR650 -90
Det var sanneligen en ovanlig dämpare på en offroadare:D
Och helt rätt fil:tummenupp terhistoria
Jo bestyck
Högfart 140-150" du kan lika gärna borra munstycket 1,4 eller 1,5mm troligast 1,4 men prova gärna 1,5 senare!!

Lågfart runt 30 råkar det sitta 27 eller 33 så går det säkert bra

Nålen sätter du i mittenclippset så länge ev kan det behövas flyttas åt något håll men det tar man sist när man är nöjd med högfarten!
Axpumpen ställer man normalt av helt under bestyckning.. Men nu med dessa munstycken så kan du slå på axpumpen tidigast möjliga, och så lite spottande som krävs för att få bort stupningarna vid hastiga gaspåslag.

Hehe... Inte många som ser att det en gång varit en offroad, hon är ganska maskerad:D Hade inte sett klokt ut med en sån dämpare på en orginalhoj =)

Iaf sitter det just nu 142,5 höfart och 20 lågfart. Jag upplever att hojen tvekar i lägsta registret, den dör helt om jag drar full gas direkt från tomgång. Alltså är 20 för lågt?? Har inte testat någon fullgasrepa än men den baksmäller inte och tvekar inte på högvarv tycker jag.. fast jag är ju inget expert så hur vet jag när hojen går optimalt? Den blev iaf klart roligare att köra nu jämfört med när vaccumfuggen satt på:tummenupp :tummenupp

Re^Spect

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Hoj
Yamaha FZ-1N 09
01marlun.... va de du som höll på dra på nere vid petersvik igårkväll?? :D hörde nån höll på att leka lite.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Hehe... Inte många som ser att det en gång varit en offroad, hon är ganska maskerad:D Hade inte sett klokt ut med en sån dämpare på en orginalhoj =)

Iaf sitter det just nu 142,5 höfart och 20 lågfart. Jag upplever att hojen tvekar i lägsta registret, den dör helt om jag drar full gas direkt från tomgång. Alltså är 20 för lågt?? Har inte testat någon fullgasrepa än men den baksmäller inte och tvekar inte på högvarv tycker jag.. fast jag är ju inget expert så hur vet jag när hojen går optimalt? Den blev iaf klart roligare att köra nu jämfört med när vaccumfuggen satt på:tummenupp :tummenupp

Om du har bilder på den vore roligt att se..
Jo stupningen..Innan du byter lågfart prova att ställa på mer axpump och den ska slå i omedelbart,, . Man kan ju både ställa hur mycket som ska spotta och hur tidigt:tummenupp 142 lät ju bra :tummenupp

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Suzuki DR650 -90
Om du har bilder på den vore roligt att se..
Jo stupningen..Innan du byter lågfart prova att ställa på mer axpump och den ska slå i omedelbart,, . Man kan ju både ställa hur mycket som ska spotta och hur tidigt:tummenupp 142 lät ju bra :tummenupp

Ska kolla lite på accpumpen idag tänkte jag, men man lär väl byta lågfart kanske... Vad beror det på att hojen smäller till när man vridit av tändningen?? Ingen hög smäll blir det, ibland bara som en gurgling, varför blir det så?

Här kommer lite bilder iaf.. Håller på att tillverka sadeln så därför ser den mongo ut.. Lite hårt är det att åka :D :D

Bifogat

• IMG_0091 (800 x 600).jpg
    IMG_0091 (800 x 600).jpg
    156 KB · Visningar: 66
  • IMG_0092 (800 x 600).jpg
    IMG_0092 (800 x 600).jpg
    151.5 KB · Visningar: 54
  • IMG_0093 (800 x 600).jpg
    IMG_0093 (800 x 600).jpg
    122.5 KB · Visningar: 67

Re^Spect

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Hoj
Yamaha FZ-1N 09
Var förbi en sväng.. Körde lite var stans igårkväll.. stannade inte till men hojen hörs ganska bra:D

jodå.. va ett skönt ljud i den... pojken spärrade upp ögonen när han hörde ljudet.. han gillar åka hoj med pappsen :D sedan var det fick man inte kliva upp ur sängen för han skulle prata hoj :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Såg ju lovande ut dom där bilderna..Jag håller själv på att bygga om min fula plastgris till något liknande typ dirttrack..

varför den smäller? Offta beror det på 2st saker samtidigt ,,för litet lågfart och läkage i krökanslutning,,, och om man har otur otäta utblåsventiler (sällan)
vad som händer är att oförbränt bränsle tar sig ut i kröken som är något för het pga snål best och om det då läker lite lagomt i kröken kan det bli en fin smäll..Den borde även smälla när du släpper gasen?
Men det är ju skitfränt så lät min förut,, men tråkigt nog försvann det vid om bestyck och tätare skarvar:gnissla

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning