scubasteve
Ny medlem
Är en hjälm lika säker efter 10 år som när den var ny?
Nej. Den är inte lika säker. Material åldras. I synnerhet plastmaterial med några år på nacken. Har du förvarat hjälmen i en mörk garderob så är den säkert ganska opåverkad men har du använt den så är den försvagad. UV-strålningen är den främsta orsaken till att plasten i skalet åldras och svett mm från kroppen förstör inredet så att det tappar sina stötupptagande egenskaper.
Visst en 10 år gammal hjälm är bättre än ingen hjälm alls men en nyare hjälm är bättre. Så visst kan du använda en gammal hjälm. Det är en fråga om risktagande.
Max. Jag skulle nog inte vilja ha en plasthjälm i mer än tre år.Man brukar väl säga 5 år för plast och 10 år för glasfiber.
Man brukar väl säga 5 år för plast och 10 år för glasfiber.
ok, vart har du hört det ?
Man brukar väl säga 5 år för plast och 10 år för glasfiber.
Ok, det känns ju lite sådär att köpa en hjälm för 5 tusen som man måste byta efter ett par år igen bara. Hur länge brukar ni använda en hjälm?
Allmänt av handlare och liknande allvetare här på sporthoj, alltså ingen "säker" källa.
Alla hjälmar är tillverkade av plast!
Det som gör skillnaden på UV-beständighet är huruvida hjälmen är lackad eller ej, de flesta enfärgade termoplast-hjälmar är olackade (utom de mattsvarta) och därför känsligare.
vad jag har lärt mig av återförsäljare är det 3 år på "plast"hjälmar och 5 år på komposithjälmar, personligen byter jag ofta inte bara om jag kraschar men det är ju bevisat i många tester om man söker lite på nätet och även i många tidningar att materialet blir försvagat med tiden av både UV strålning och sen svett mm. Minsta lilla stöt förstör ju hjälmen egentligen så det är något man skall vara väldigt försiktig med, samma sak med rid och cykelhjälmar, dem byter jag ut minst vartannat år helst varje år.. Och ja en hjälm för 5000kr skulle inte jag ha i mer än max 3 år iaf fastän det är en komposit... Fotboll är ett billigare alternativ på intresse annars om man tycker att det är dyrt...
Jag hävdar fortfarande att hjälmens skal inte påverkas av UV-strålning. Om den nu skulle göra det skulle människor i varmare klimat få byta sina hjälmar efter ett halvår. Sedan om vi ska använda denna teori på motorcyklar med helkåpor som är 20-år gamla (dom om någon borde ha blivit extremt utsatta för denna läskiga UV-strålning) borde deras kåpor bli som när man trampar på ett chips om man vurpar. Nu blir dom inte det, dom reagerar på samma sätt som nyare hojars kåpor.
Det som däremot gör hjälmen oanvändbar efter ett tag är hjälmens inredning. Dessa kuddar suger åt sig svett och fukt som gör dom svampiga efter ett tag vilket gör att passformen blir dålig, dålig passform = sämre skydd.
Om plasten nu verkligen hade ett bästföre datum skulle politiker troligtvis tvinga hjälmfabrikanter att sätta det på hjälmarna.
Nej. Material åldras och torkar och tappar sin funktion. Bara jämföra en joggingtur med 10 år gamla dojor vs nya.![]()
Hmm. Men då jämför du ett hårt skal på en hjälm som är gjort i plast eller fiberarmerad plast med gummimaterial som måste vara elastiska.
Den typ av material som joggingskor är tillverkade i är oerhört mycket svårare att få lång livslängd på då dom har totalt annorlunda molekylstrukturer och grunduppbyggnad.
Då är i så fall inredningen i hjälmen mer jämförbar med skorna och den åldras också. Framför allt på grund av svett. Svett innehåller en hel del salter mm förutom fukten som gör att den förstör både hjälminredningen och dina joggingskor.
Åldrandet av skalet är försumbart i förhållande till åldrandet av skalet för en hjälm.
Var hittar man då dessa uppgifter,förutom som hörsägen här på sporthoj?men det finns en anledning till varför tillverkarna har rekommenderad livslängd.![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |