Bäst före hjälm?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Njae. Men olika material gör den sämre eller ännu sämre. En hjälm som är 10 år bör man noga överväga att aldrig använda. Det viktigaste man har är ju det som sitter mellan öronen och då bör man inte vara dumsnål. En bättre hjälm finns för ca 900 och uppåt i närmsta mc/mopedaffär.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej. Den är inte lika säker. Material åldras. I synnerhet plastmaterial med några år på nacken. Har du förvarat hjälmen i en mörk garderob så är den säkert ganska opåverkad men har du använt den så är den försvagad. UV-strålningen är den främsta orsaken till att plasten i skalet åldras och svett mm från kroppen förstör inredet så att det tappar sina stötupptagande egenskaper.

Visst en 10 år gammal hjälm är bättre än ingen hjälm alls men en nyare hjälm är bättre. Så visst kan du använda en gammal hjälm. Det är en fråga om risktagande.

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
cbr 1000
Nej. Den är inte lika säker. Material åldras. I synnerhet plastmaterial med några år på nacken. Har du förvarat hjälmen i en mörk garderob så är den säkert ganska opåverkad men har du använt den så är den försvagad. UV-strålningen är den främsta orsaken till att plasten i skalet åldras och svett mm från kroppen förstör inredet så att det tappar sina stötupptagande egenskaper.

Visst en 10 år gammal hjälm är bättre än ingen hjälm alls men en nyare hjälm är bättre. Så visst kan du använda en gammal hjälm. Det är en fråga om risktagande.

Ok, det känns ju lite sådär att köpa en hjälm för 5 tusen som man måste byta efter ett par år igen bara. Hur länge brukar ni använda en hjälm?

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Inne på tredje hjälmen sen juni 2007...

:)

Men nu är jag nöjd

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Man brukar väl säga 5 år för plast och 10 år för glasfiber.

Surfer Dude

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
...
Arai säger fem år för sina komposithjälmar.

Är fem tusen mycket? Vad är dit huvud värt? Man får vad man betalar för!

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Man brukar väl säga 5 år för plast och 10 år för glasfiber.

Alla hjälmar är tillverkade av plast!
Det som gör skillnaden på UV-beständighet är huruvida hjälmen är lackad eller ej, de flesta enfärgade termoplast-hjälmar är olackade (utom de mattsvarta) och därför känsligare.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
du behöver inte lägga ner 5000kr för en bra hjälm

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok, det känns ju lite sådär att köpa en hjälm för 5 tusen som man måste byta efter ett par år igen bara. Hur länge brukar ni använda en hjälm?

Jag vet inte egentligen. Branschen hävdar 5 år. Jag tror att det är mest ett påhitt för att dom vill sälja många hjälmar.
Personligen så kommer jag att använda min hjälm så länge jag kan under följande förutsättningar.
Inredningen känns fast och bra
Skalet inte har fått många smällar eller repor.

Eller tills jag kommer på att jag vill ha en ny hjälm av någon annan anledning. Exempelvis att jag vill ha en med inbyggt nedfällbart solvisir.

Det är en bedömning från fall till fall tror jag.
Skalen är numera såpass UV-beständiga att dom inte ska ta nämvärt mycket stryk av solen i första taget.
Det som i princip avgör är hur mycket du använder hjälmen och under vilka omständigheter.
Inredningen är nog den som tar mest stryk. När man svettas i hjälmen så kommer salter och fukt att göra att den stötupptagande cellplasten sjunker ihop och kollapsar och därigenom tappar sin stötupptagande förmåga. När det händer är det dags att byta hjälm.

Jag tror personligen att om man inte användet hjälmen så mycket och inte förvarar den i solen så kan man använda den ganska många år innan den försämrats i någon avsevärd grad.

Allmänt av handlare och liknande allvetare här på sporthoj, alltså ingen "säker" källa.

Handlare är nog den största källan till sådana här uppgifter. Problemet är att dom inte direkt är partiska eftersom dom tjänar på att vi byter hjälm så ofta som möjligt. Dom vill sälja många hjälmar så jag misstänker att dom lägger tiden i underkant ganska rejält. Dessutom varierar det med hur mycket man använder hjälmen och hur mycket man svettas när man använder den.

Alla hjälmar är tillverkade av plast!
Det som gör skillnaden på UV-beständighet är huruvida hjälmen är lackad eller ej, de flesta enfärgade termoplast-hjälmar är olackade (utom de mattsvarta) och därför känsligare.

Precis. Dessutom är UV-beständigheten ganska bra även på dom olackade hjälmarna så jag tror personligen inte att skalets försvagning på grund av UV-strålning är något problem om man inte förvarar hjälmen liggandes i solen.
Det är nog snarare inredningen oavsett hjälmtyp som begränsar hållbarheten.

Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
vad jag har lärt mig av återförsäljare är det 3 år på "plast"hjälmar och 5 år på komposithjälmar, personligen byter jag ofta inte bara om jag kraschar men det är ju bevisat i många tester om man söker lite på nätet och även i många tidningar att materialet blir försvagat med tiden av både UV strålning och sen svett mm. Minsta lilla stöt förstör ju hjälmen egentligen så det är något man skall vara väldigt försiktig med, samma sak med rid och cykelhjälmar, dem byter jag ut minst vartannat år helst varje år.. Och ja en hjälm för 5000kr skulle inte jag ha i mer än max 3 år iaf fastän det är en komposit... Fotboll är ett billigare alternativ på intresse annars om man tycker att det är dyrt...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag hävdar fortfarande att hjälmens skal inte påverkas av UV-strålning. Om den nu skulle göra det skulle människor i varmare klimat få byta sina hjälmar efter ett halvår. Sedan om vi ska använda denna teori på motorcyklar med helkåpor som är 20-år gamla (dom om någon borde ha blivit extremt utsatta för denna läskiga UV-strålning) borde deras kåpor bli som när man trampar på ett chips om man vurpar. Nu blir dom inte det, dom reagerar på samma sätt som nyare hojars kåpor.

Det som däremot gör hjälmen oanvändbar efter ett tag är hjälmens inredning. Dessa kuddar suger åt sig svett och fukt som gör dom svampiga efter ett tag vilket gör att passformen blir dålig, dålig passform = sämre skydd.

Om plasten nu verkligen hade ett bästföre datum skulle politiker troligtvis tvinga hjälmfabrikanter att sätta det på hjälmarna.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
vad jag har lärt mig av återförsäljare är det 3 år på "plast"hjälmar och 5 år på komposithjälmar, personligen byter jag ofta inte bara om jag kraschar men det är ju bevisat i många tester om man söker lite på nätet och även i många tidningar att materialet blir försvagat med tiden av både UV strålning och sen svett mm. Minsta lilla stöt förstör ju hjälmen egentligen så det är något man skall vara väldigt försiktig med, samma sak med rid och cykelhjälmar, dem byter jag ut minst vartannat år helst varje år.. Och ja en hjälm för 5000kr skulle inte jag ha i mer än max 3 år iaf fastän det är en komposit... Fotboll är ett billigare alternativ på intresse annars om man tycker att det är dyrt...

Vill du byta hjälmen efter den tiden och tycker att det är värt pengarna så är det ju bara att byta.
Men en återförsäljare är inte riktigt pålitlig som uppgiftslämnare i det fallet anser jag eftersom en person som vill sälja så många hjälmar som möjligt inte är opartisk.
Att minsta lilla stöt förstör hjälmen är också en liten överdrift som man tar till för att vara på den säkra sidan. Det ska vara en ganska hyfsat smäll för att det ska bli strukturella skador på skalet på en modern hjälm. Men har man smällt i den så att man är det minsta tveksam på om den fått vad den tål så ska man givetvis byta hjälmen.
Inredningen är nog det som avgör tror jag. Använder man hjälmen ganska mycket och är aktiv när man kör så man svettas mycket i den så åldras inredningen givetvis fortare.
I slutändan handlar det om en personlig bedömning och den enda som kan göra bedömningen är väl egentligen den som själv ska sätta hjälmen på sitt huvud eller betala för att byta ut den.

Det finns ingen vinst i att byta hjälmen extra ofta om man inte vill ha en ny hjälm av andra orsaker men är hjälmen sliten så är det absolut inte läge att vara snål med skydd för sitt huvud.

Har du kommit fram till ett bytesintervall som funkar för dig och som du anser dig ha råd med så är det bara att gratulera.
Själv kommer jag nog att byta ut min hjälm också men det är inte för att jag tror att den är slut. Jag bara vill ha en ny helt utan anledning.

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Nej. Material åldras och torkar och tappar sin funktion. Bara jämföra en joggingtur med 10 år gamla dojor vs nya. :D

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag hävdar fortfarande att hjälmens skal inte påverkas av UV-strålning. Om den nu skulle göra det skulle människor i varmare klimat få byta sina hjälmar efter ett halvår. Sedan om vi ska använda denna teori på motorcyklar med helkåpor som är 20-år gamla (dom om någon borde ha blivit extremt utsatta för denna läskiga UV-strålning) borde deras kåpor bli som när man trampar på ett chips om man vurpar. Nu blir dom inte det, dom reagerar på samma sätt som nyare hojars kåpor.

Det som däremot gör hjälmen oanvändbar efter ett tag är hjälmens inredning. Dessa kuddar suger åt sig svett och fukt som gör dom svampiga efter ett tag vilket gör att passformen blir dålig, dålig passform = sämre skydd.

Om plasten nu verkligen hade ett bästföre datum skulle politiker troligtvis tvinga hjälmfabrikanter att sätta det på hjälmarna.

Jag håller i stort sett med dig. Visst åldras materialet i skalet också men det är inte i den omfattningen att det kan bli begränsande för hjälmens livslängd. När skalet har blivit förstört av UV-strålning har inredningen packat ihop flera gånger om.
Det är i princip bara inredningen som begränsar hjälmens livslängd om man inte förvarar hjälmen i solen eller under en UV-lampa. Så där håller jag med dig.

Nej. Material åldras och torkar och tappar sin funktion. Bara jämföra en joggingtur med 10 år gamla dojor vs nya. :D

Hmm. Men då jämför du ett hårt skal på en hjälm som är gjort i plast eller fiberarmerad plast med gummimaterial som måste vara elastiska.

Den typ av material som joggingskor är tillverkade i är oerhört mycket svårare att få lång livslängd på då dom har totalt annorlunda molekylstrukturer och grunduppbyggnad.

Då är i så fall inredningen i hjälmen mer jämförbar med skorna och den åldras också. Framför allt på grund av svett. Svett innehåller en hel del salter mm förutom fukten som gör att den förstör både hjälminredningen och dina joggingskor.

Åldrandet av skalet är försumbart i förhållande till åldrandet av skalet för en hjälm.

Last edited:

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Hmm. Men då jämför du ett hårt skal på en hjälm som är gjort i plast eller fiberarmerad plast med gummimaterial som måste vara elastiska.

Den typ av material som joggingskor är tillverkade i är oerhört mycket svårare att få lång livslängd på då dom har totalt annorlunda molekylstrukturer och grunduppbyggnad.

Då är i så fall inredningen i hjälmen mer jämförbar med skorna och den åldras också. Framför allt på grund av svett. Svett innehåller en hel del salter mm förutom fukten som gör att den förstör både hjälminredningen och dina joggingskor.

Åldrandet av skalet är försumbart i förhållande till åldrandet av skalet för en hjälm.

Inredning åldras givetvis fortare än skalet, men det finns en anledning till varför tillverkarna har rekommenderad livslängd. :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy