Bästa/billigaste sättet att övernatta på rejshelger ?

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Sitter och klurar lite på hur jag ska lösa boendet under rejshelgerna.
Ni som varit ute en del vet förhoppningsvis lite mer om vad som funkar och inte funkar.
Grejen är ju också att en deltävling går på Mo I Rana vilket är ca 100 mil att köra...
Sen så ska det givetvis kosta så lite som möjligt med !
Jag kommer antagligen att resa ensam så det kommer inte behövas plats för en massa annat löst folk :tungan

Alternativen jag har hittat hittills:
1. En gammel Polar 300 husvagn för ca 10.000:-
2. Ett bra depåtält och en uppblåsbar luftmadrass deluxe, ca: 4500:-
3. Ett familjetält som funkar både som depåtält och boende http://www.wild-outdoorlife.se/1752.asp och en luftmadrass deluxe, ca: 4000:-
4. En gammel ambulans som byggs om, ca 25000:- och ett billigt depåtält typ Jula 1000:-
5. Bo i stuga eller vandrarhem, ca 2-300:- natten x 15 = 4500:-

Hur hade du gjort ? Eller vad är egentligen bäst ?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Polar låter billigast men i längden brukar många tröttna på "släp" och skaffar sig husbil/skåpbil.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
En Polar 300 för 10.000:- får du nog svårt att hitta om du ska ha en som är besiktigad/besiktningsbar och har husvagnsinredning. Då är det 20-25.000:- som gäller.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Du bör nog inte lita på att du har ett depåtält att sova i, det kan vara storm en natt så du inte kan ha det uppe.
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Du bör nog inte lita på att du har ett depåtält att sova i, det kan vara storm en natt så du inte kan ha det uppe.

Tackar för tipset !

Är lite inne på att bygga en slags kåpa i formplyfa till mitt lilla eu-släp.... och köpa ett snik-depåtält från jula att ha mc`n under på dagarna :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tänker sova i bussen i sommar, kruxet är ju bara, som Magnus skrev, att det kan vara storm och hällregn, då blir det knivigt att ha tältet uppe, och iom att alla grejer måste ut ur bussen så har man ju ett problem där. Men det står på att-fundera-över-sen-listan :D
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
jag har tillbringat oändligt med nätter bak i en Volvo 745:a med fällda säten och en luftmadrass enda gången det va kallt va SM anderstorp 06 men det va innan jag lärde mig att man kan ju faktiskt ha en kupé värmare
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Tackar för tipset !

Är lite inne på att bygga en slags kåpa i formplyfa till mitt lilla eu-släp.... och köpa ett snik-depåtält från jula att ha mc`n under på dagarna :va

Vad skall du använda för bil att dra med? Antar att du inte har någon skåpbil,
utan en vanlig personbil och tänkte dra släp/husvagn?
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Helt korrekt ! Har en liten C30 2.0 Diesel och ett eu släp.

Jag har samma uppsättning, fast ett mc-släp med en tillbyggd låda, som jag kan frakta lite utrustning i :tummenupp , det är otroligt hur mycket grejer man kan få med i den bilen om man tänker till lite :D .
Dessutom sov jag och tjejen i den på Anderstorp ERF förra säsongen. Fäller man baksätet så går det ganska bra :) , visserligen är vi inte så stora....
Snål bil också :tummenupp så då sparar man in lite där...
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Har ingen buss idag men kan få loss en fräsch långmilad ambulans till hyffsade pengar, bara å köpa ?
Köpa min ? LT31 m skåp, hyllor, drag... Bensin, ca 1l/milen vid snålkörning...
Billig skatt :tummenupp
 

Bifogat

  • Buss-Liten.JPG
    Buss-Liten.JPG
    45.8 KB · Visningar: 100
  • Buss-last-liten.JPG
    Buss-last-liten.JPG
    47.2 KB · Visningar: 161
Last edited:

weltmeister

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
GÖTEGORG!
Hoj
Aprilia RS125-05
det går ju faktiskt att ha ett mc-skydd över cykeln med:) asså typ som ett kapell som passar cykeln. billigare än markis:D sen slagga i bilen :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag tycker det är viktigt att ha det bekvämt och att kunna sova bra. Därför har jag alltid tagit in på vandrarhem och liknande när jag har tävlat. Det finns alltid något på bara några kilometers avstånd från banorna. Jag vet att många har fasta principer om att sova i depån, det verkar vara en viktig del av racingen för dem (den romantiska bilden av racerföraren som något slags vagabond) och då ska man förstås hålla den linjen. Men om man vill vakna utvilad och ta en skön dusch på morgonen så är depån ett skämt. Jag har dessutom upplevt det som avstressande att få distans till miljön vid banan före racet. Skönt att komma dit en dryg timme före start, allt är kollat och klart sedan dagen innan och man har bara att klä om, rulla igång och göra sin grej.

www.svenskaturistforeningen.se
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Helt korrekt ! Har en liten C30 2.0 Diesel och ett eu släp.

Jag fixade sovplats i en Volvo 340 en gång. Fällde ner ryggstödet i baksätet och främre passagerarstolen sköt jag fram maximalt och fällde ryggstödet framåt. Då kunde jag lägga dit en formsågad spånskiva som var några dm längre än mig. Sängen klar!

Borde väl funka i en C30 också.

Jag har alltid uppskattat och veta att man är på rätt plats direkt man vaknar. Ingen risk för att man försover sig heller för har man inte vaknat förr så vaknar man när folk börjar varmköra. :D
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
  1. Husvagn är ett trevligt sätt att övernatta och spendera en regnig väntan på nästa pass eller nästa dag. Får du med dig allt pick och pack så varför inte. Nästan lika driftsäker och underhållsfri lösning som bilen som drar.
  2. Bättre än att bo under bar himmel, men det kan lätt bli bar himmel, blött, kallt eller väldigt stort sömnfientligt aggregat för att hålla varmt.
  3. Låter inte stabilt, man får inte göra hål i asfalten så om du inte gör en ordentlig ram kanske du inte har ngt tält när du behöver det som mest (när det regnar och blåser). I o f s såg jag mor och dotter som huserade med en 125JR i ett familjetält på Bikeweek, men där finns campinggräs i nära anslutning till depån.
  4. Om du inte har något emot att skruva lite ambulans så är det väl en bra lösning. Men för 25k tror jag du kan få tag på ngt mer rymligt... om det inte är en OLA-ambulans du kommit över.
  5. Om pengarna är en begränsande faktor för din säsong så får du väga vilka upplevelser som du vill åt mest ;)
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Har ingen lust att sova i min c30, trots att det säkert går....
Ambulanser till vettiga pengar har för det mesta gått över 50000 mil och man kan då fråga sig hur länge till en sådan håller ?
Depåtält verkar inte vara något bra alternativ med risken att det blåser bort eller regnar in.

En liten husvagn verkar smidigt, men har nackdelen att man inte kan köra hur fort som helst på väg till tävlingen... Får se till nästa säsong...

En rejsbuss verkar smidigt och bra ! Kanske nästa säsong....

Just nu lutar det åt ett stort familjetält som man kan sova, äta och byta om i om det regnar, och ett billigt partytält att ha i depån för att skydda båge och verktyg på dagarna. Finns väl gräsplättar i närheten av depån på dom flesta banorna som man kan smäcka upp ett tält på.

Tackar för alla tips :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top