Bästa hjälmen med Pinlock

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Hej jag äger idag en Marushin hjälm som jag är grymt nöjd med förutom 2 saker.

Den immar lätt igen, speciellt nu när det börjar bli lite kallt plus att den drar över ögenon när man kommer upp i hastigheter över 120.

En kille här nere sa att köp en hjlm med pinlock så försvinner det, så nu till min fråga.

Vilka märken tillverkar med Pinlock? Vilken är bäst?
 

mickelin

Guest
Nu är jag inte helt hundraprocentigt säker men jag öppnar munnen ändå... Finns satser för eftermontering modell universal. Mao, du kan behålla hjälmen du har om du är nöjd med den och montera pin-lock ändå. Borde finnas att köpa var som helst, typ.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Du kan borra in Pinlock hål i alla typer av visir.

om du inte vill borra, eller köpa speciella pinlock visir kan du köpa Fogcity "visir" istället.

Samma funktion som pinlock men utan åverkan.
 

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Nu är jag inte helt hundraprocentigt säker men jag öppnar munnen ändå... Finns satser för eftermontering modell universal. Mao, du kan behålla hjälmen du har om du är nöjd med den och montera pin-lock ändå. Borde finnas att köpa var som helst, typ.

Vet du vart man kan köpa det, typ :D

Du kan borra in Pinlock hål i alla typer av visir.

om du inte vill borra, eller köpa speciella pinlock visir kan du köpa Fogcity "visir" istället.

Samma funktion som pinlock men utan åverkan.

Har du /någon testat borra alternativt fogcity ( som verkar vara en plast film man lägger på insidan av visiret) ?
 
Last edited:

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Kör med Shoei XR-1000 ROGUE TC-6V , pinnlock på original och på mörka visiret, har det jämt i, immar aldrig igen, funkar mycket bra men däremot vid snabb körning rak fram när jag gömmer mig bakom kåpglaset så stör jag mig på övre kanten på pinnlock visiret eftersom den gör att synfältet blir en aning mindre.............
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är inte hitech. Du skall få en luftspalt mellan.

Om du borrar limmar klistrar dit någon immliknande med luftspalt imellan så funkar det.

Att köpa en ny hjälm när du är nöjd förövrigt låter onödigt.

Arai chaser och shoei xr 1000 kommer vanligtvis med pinlock och är tysta och säkra med inte allt för dyr prislapp. men jag hade åtgärdat problemet istället.
Vet du vart man kan köpa det, typ :D



Har du /någon testat borra alternativt fogcity ( som verkar vara en plast film man lägger på insidan av visiret) ?
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Men va är problemet ? du åker väll inte fortare än svearikets hastighetsbestämelser, som torde vara max 120km på vissa sträckor :D :D :D, då är ju problemet löst, å du behöver inte göra något alls :tummenupp :tungan
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag har testat pinnlock både original och eftermonterat båda funkar kanon.
Men var noga vid borrningen så att det blir rätt avstånd mellan hålen, blir det för långt så spänns inte vesiret så att det blir luft emellan.
Kommer vesiren ihop så är det helkass (ser inget) så var noga så blir det bra.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Pinlock är trevligt i många fall, men vid aktiv körning funkar det sisådär tycker jag. Den övre kanten hamnar mitt i synfältet när man ligger över tanken och stör rejält. På min Arai Viper-GT är inte imma något problem förutom kalla mornar med temperaturer under 5+, och då bara i farter under 20km/h. Jag skulle rekommendera att du istället behandlar insidan av visiret med någon sorts imskyddsvätska eller liknande och testar innan du köper någon insats, typ pinlock.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Pinlock är trevligt i många fall, men vid aktiv körning funkar det sisådär tycker jag. Den övre kanten hamnar mitt i synfältet när man ligger över tanken och stör rejält. På min Arai Viper-GT är inte imma något problem förutom kalla mornar med temperaturer under 5+, och då bara i farter under 20km/h. Jag skulle rekommendera att du istället behandlar insidan av visiret med någon sorts imskyddsvätska eller liknande och testar innan du köper någon insats, typ pinlock.

det gjorde det på min x-lite med, enkelt fixat genom att skär ut 2 nya skåror lägre i pinlocket
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Pinlock är trevligt i många fall, men vid aktiv körning funkar det sisådär tycker jag. Den övre kanten hamnar mitt i synfältet när man ligger över tanken och stör rejält.

På mina RX7'or jag haft har jag alltid monterat pinlocken upp&ner, då slipper man den där kanten i synfältet, då den hamnar precis i överkant på visiret istället.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Vet du vart man kan köpa det, typ :D



Har du /någon testat borra alternativt fogcity ( som verkar vara en plast film man lägger på insidan av visiret) ?

du kan handla fogcity hos greven,jag stör mig för mycket på kanten då jag tittar väldigt högt med pinnlock.med fogcity får jag inte samma kant och de går att flytta över när man krashat visiret ett par ggr btw.instruktionen är rätt korkad du får med,tvätta visiret,sätt det i mitten först och se till att det är rakt står det på 2 a4sidor.om du är osäker finns det med en pappmall du sätter på utsidan av visiret och kan då applicera det lätt på insidan sedan.
fogcity is the shit
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Pinlock fungerar inte bra i starkt solsken, ljuset bryts konstigt.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Men va är problemet ? du åker väll inte fortare än svearikets hastighetsbestämelser, som torde vara max 120km på vissa sträckor :D :D :D, då är ju problemet löst, å du behöver inte göra något alls :tummenupp :tungan

Är väl inte när du kör det immar igen utan när du står still :va
 

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Men va är problemet ? du åker väll inte fortare än svearikets hastighetsbestämelser, som torde vara max 120km på vissa sträckor :D :D :D, då är ju problemet löst, å du behöver inte göra något alls :tummenupp :tungan

Bor mestadels i Tjeckien och här är max farten 130 vilket mest är en rekommendation :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top