Bästa hoj for motard och enduro??

Mr.TT

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
???
Tjena,

Behöver lite hjälp!

Tänkte köpa en hoj som funkar til både motard/buskörning och enduro. Omedelbart skulle jag tro att en Fe 650 vore bra, sen är den kanske för osmidig til enduro? Här är det väl bäst me en liten smidig cykel, fast den blir nog för tråkig på vägen?

Jag vet att det kommar bli nån sårts av konpromiss, oavsett.

Tacksam för alla svar.

Thomas
 

Patrik.E

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg 650 motard -03
Husan är mindre och smidigare än man tror.... faktiskt.. det var ett stort avgörande för mig, sen så ser den rätt bra ut :)
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Om du inte har någon limit, så köp en Husa FE 570 med mapswitch. Då har du en hoj som inte jagar ihjäl dig i skogen när du har den på "snälla" läget, och en riktig råtass till hoj för supermoto när du klickar i ett lite elakare läge...
 

Mr.TT

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
???
Det är inte bara vikten som avgör hur jobbig en hoj är i skogen ska du veta :tummenupp

Nej, det är sant. Har en kompis som kör en ktm 250, han hade en 450 innan, och kör fortare på 250. Den är mycket lättre att "kasta" runt och så. Enligt han.

Om du inte har någon limit, så köp en Husa FE 570 med mapswitch. Då har du en hoj som inte jagar ihjäl dig i skogen när du har den på "snälla" läget, och en riktig råtass till hoj för supermoto när du klickar i ett lite elakare läge...

Låtar inte dumt:tummenupp

Sen, känns den klumpig i skogen jämnfört me typ Ktm 250? visst är det väk en skillnad, men vill inte ha en som man skal kämpa som en tokig med for at köra. Drabbar för mycket energi.
 
Last edited:

Mr.TT

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
???
Nehepp, nästa fråga då.
Vad prioriterar du, enduro eller motardåka.
Vilken typ av enduroåka o vilken typ av motardåka?

Tja,

Skogen och grusvåger. Tyckar som oftast att vägarne blir for stora, eller motoren för liten :mad:Älskar kraft!!! :yoparty

Vil ha en som funkar på bana också, om det är möjligt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
En 570 är ett monster i svenskenduro. Visst funkar det, men en 250 4-t är betydligt trevligare lekkamrat.

Det du är ute efter blir en kompromiss, vad ligger fokus på, geggåbrytenduro i stenröset, eller uiila i 100 blås?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tja,

Skogen och grusvåger. Tyckar som oftast att vägarne blir for stora, eller motoren för liten :mad:Älskar kraft!!! :yoparty

Vil ha en som funkar på bana också, om det är möjligt.

Med skogen menar du?
Man lär bestämma sig för vad man kör mest om man ska ha en hoj.

Själv har jag en 450 motard som jag bara kör på motardbana med, en 250 4-takt enduro för lite lättare endurospår o grusväg och en 250 2-takt för riktiga endurospår.

Men det låter ju som du har fokus på lättare enduro o grusvägar när du är offroad så en större husa eller ktm 530 är väl bäst.
 

Mr.TT

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
???
SGM & NORMAN,

Det lär nog bli en del buskörning på slangen, och lätt enduro. Fastner man reelt for enduro, kommar man antagligen investera i en 250 exc eller liknande antar jag?

Visst är det jobbigt, om man känner att hojen är klumpig och svår att hantera i skogen och så, men antagligen är besvikelsen ännu större om man drar en 250 exc på vägen, eller banan?

Thomas
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
SGM & NORMAN,

Det lär nog bli en del buskörning på slangen, och lätt enduro. Fastner man reelt for enduro, kommar man antagligen investera i en 250 exc eller liknande antar jag?

Visst är det jobbigt, om man känner att hojen är klumpig och svår att hantera i skogen och så, men antagligen är besvikelsen ännu större om man drar en 250 exc på vägen, eller banan?

Thomas
En 250 ute på vägen kommer du att tröttna på innan du kört en mil ens,känns som att ha ett ankare efter cykeln.Husa 570 är en utmärkt hoj om du ska åka lite av varje.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
SGM & NORMAN,

Det lär nog bli en del buskörning på slangen, och lätt enduro. Fastner man reelt for enduro, kommar man antagligen investera i en 250 exc eller liknande antar jag?

Visst är det jobbigt, om man känner att hojen är klumpig och svår att hantera i skogen och så, men antagligen är besvikelsen ännu större om man drar en 250 exc på vägen, eller banan?

Thomas

Som det låter så är det mest ställen utan massa rötter o stenar du ska köra på.
Då hade jag nog satsat på en: http://www.blocket.se/orebro/Husaberg_570_FS_29682478.htm?ca=8&w=3
Är det lite stötigare underlag än så du ska köra men fortfarande mest slätt så hade jag väl satsat på en: http://www.blocket.se/varmland/Husaberg_FE_570_28566410.htm?ca=8&w=3

Vill du ha nåt som kompromissar mellan det så är det väl KTM EXC 450-530 eller Husaberg FE450 som gäller.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top