Bästa krigsfilmen

Vilken är bäst?

• Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Min mening.....

Egentligen tycker jag att krigsfilmer är ganska tråkiga, det krävs väldigt mycket för att den ska bli sevärd och inte en jäkla kalkon. Men en handfull filmer är mästerverk. Jag vill inte bli underhållen av krigsfilm, då har den som gjort filmen skjutit bredvid målet, jag vill bli skrämd och äcklad.

Okänd soldat-Originalet från 1955 var långt före sin tid, en riktig krigsfilm som berör på djupet, visuellt sett långt ifrån Hollywoodmonstrena, men icke desto mindre imponerande. Inledningen med begravningen på kärret och Sibelius "Finlandia" får vilken finne som helst att kvidande falla på knä i gråt. Nyinspelningen från 1985 är i många avseenden ännu bättre. Spielberg plankade kameratekniken till "Rädda menige ryan" rakt av.

Ubåten-Enligt min mening filmen med stort F, ingen film har någonsin kommit i närheten av den här. Wolfgang Petersen fångar livet i ubåten på ett sätt som gör att det känns som om man själv är med där nere. Det finns inget annat att säga än "se den"......

Vinterkriget-3 timmar från fronten. Skyttegravar,bunkrar, granatkrevader,människor som slits i bitar och trasas sönder av kulspruteeld. Den berättar om Matti Hakalas och hans brors tid vid den helvetiska fronten under finska vinterkiget. Inga hjältar, bara död, apati och förstörelse.Ett mästerverk.

Stalingrad-Historien om löjtnanten Von Witzland, en stroppig yngling från en preussisk officersfamilj, och hans tid i Stalingrad. Här framställs tyskarna i Wehrmacht som det de var, människor och inte blodtörstiga monster.

Apocalypse Now ser jag inte som en egentlig krigsfilm, en flummig remake av redan originaltråkiga "Mörkrets hjärta" och förlagd till Vietnam. Men jag tog med den på grund av dess (för mig fullkomligt obegripliga) klassikerstatus.

Rädda menige ryan börjar otroligt bra, skildringen av blodbadet på Omaha får full pott. Sen tappar den tempo och kvalitet.

Första halvan av Full metal jacket är mästerlig! Tyvärr är andra halvan mestadels rent skräp och som bäst medelmåttigt.

Gettysburg är fin rent visuellt sett, men är historiskt inkorrekt. Blä för det.

Då är Kubricks första krigsfilm Ärans väg bättre, den är gammal (1957) men också den (som Okänd soldat) före sin tid och med några typiska Kubrick-grepp och vändningar.

George C Scott är för jäkla skön i rollen som Patton i "Patton-Pansargeneralen", dock är filmen för ytlig och visar egentligen inget annat än den mytiska schablonbilden av den berömde generalen.

Plutonen är bra för sin annorlunda bild av kriget och amerikanerna i vietnam. Men lider av det typiska hollywoodsyndromet med stereotypa hårdingar som Barnes. Medelmåttig.

Det finns en handfull filmer till som går att se, Slaget om storbritannien för sina välgjorda flygscener, Den längsta dagen och en bro för mycket för sina dokumentära kvaliteér, böckerna är dock bättre. Och säkerligen nån jag glömt.

Det mesta av resten är dock skit.

AluminiumHead

Hang-around
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
Såld, söker ny...
Den bästa krigsfilmen är Örnnästet av mästarförfattaren Alistair MacLean.
Det är en riktig klassiker med suveräna Richard Burton och Clint Eastwood.
:kulspruta :död

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Jag har inte kommit på vad min "pansarfilm" heter än, får väl börja söka efter titel på nätet snart då minnet är gott men kort. Likväl slog det mig att jag saknar en film på listan och det är "Deer Hunter". En klassiker i genrén, gjord med ett lite annorlunda grepp då den visar hur människan påverkas av krig. Filmen följer några män före, under och efter kriget. Tycker nämnda film tveklöst borde varit med i pollen.

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
abstruse skrev:
Jag har inte kommit på vad min "pansarfilm" heter än, .

Pansarkryssaren Potemkin? :hihi

"Das Boot" är min favorit. "Okänd Soldat" har jag inte sett men boken är bra.
"El Salvador" och "Killing fields" är bra också men är det krigsfilmer? Räknas inbördeskrig?

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
Chris Ash skrev:
Okänd soldat-Originalet från 1955 var långt före sin tid, en riktig krigsfilm som berör på djupet, visuellt sett långt ifrån Hollywoodmonstrena, men icke desto mindre imponerande. Inledningen med begravningen på kärret och Sibelius "Finlandia" får vilken finne som helst att kvidande falla på knä i gråt. Nyinspelningen från 1985 är i många avseenden ännu bättre. Spielberg plankade kameratekniken till "Rädda menige ryan" rakt av.

Vinterkriget-3 timmar från fronten. Skyttegravar,bunkrar, granatkrevader,människor som slits i bitar och trasas sönder av kulspruteeld. Den berättar om Matti Hakalas och hans brors tid vid den helvetiska fronten under finska vinterkiget. Inga hjältar, bara död, apati och förstörelse.Ett mästerverk.

Tack chris för den fina beskrivning av oss finnar.
Nu tar jag fram en kosken, gammelfarfars mauser och tittar på okändsoldat.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Miks skrev:
Tack chris för den fina beskrivning av oss finnar.
Nu tar jag fram en kosken, gammelfarfars mauser och tittar på okändsoldat.

Det gör du rätt i.... :)

Jag var i Finland med min farfar för några år sedan, hans barndomskamrat var en av de svenskar som stupade i vinterkriget. Vi åkte ut på en avstickare till de gamla socknarna och tittade på de gamla hjältegravarna som finns utspridda här och var. Vid en liten kyrkby inne i skogen så låg ett trettiotal unga män begravda (nästan alla män i byn hade stupat under infernot vid Summa) och ett minnesmärke hade rests över dem och inskriptionen löd "Där det finns offervilja finns också ett fritt folk". Jag kommer aldrig att glömma den platsen, det var gripande.

Jag tror jag ska se den filmen jag med.....

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Röstade på Menige Ryan men tycker We Were Soldiers är jämrans bra också !

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Fredde83 skrev:
Band of brothers är fruktansvärt bra, men räknas kanske som en serie.
Köpte i alla fall boxen och såg alla avsnitt på rad!! 605min spänning :)

har också den samlingen, fruktansvärt bra & "blir bättre" i mina ögon storyn har verklighetsbakrund.

sedan som någon tidigare sa, ÖRNNÄSTET fan va den e bra
Kanonerna på navarone

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
"The young lions" från 1958

Den kan jag rekommendera. Kanske inte bäst i gänget, men helt klart sevärd.

/SSB

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
McB skrev:
En annan film som i mitt tycker borde ha varit med är Enemy at the Gates. Inte för att den tillhör toppen i ligan, men jag har alltid diggat snipers. :D
Den gillar jag med! :tummenupp

Basta serie; Band of brothers.... :tummenupp

Last edited:

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
RD125twin
Röstade på Stalingrad, men de andra är favoriter också.

När det gäller sämsta däremot, så måste det vara Den tunna röda linjen, har försökt att se den 3ggr men alltid somnat!

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
AluminiumHead skrev:
Den bästa krigsfilmen är Örnnästet av mästarförfattaren Alistair MacLean.
Det är en riktig klassiker med suveräna Richard Burton och Clint Eastwood.
:kulspruta :död
Måste oxå ge en pinne för denna rulle :tummenupp
Men jag tror att det mest beror på att det va en
av dom första ja sett..

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
DAS BOOT!
Men visst finns det många andra bra och gripande filmer. Men personligen tycker jag Das boot har nåt extra. Tyvärr har den inte kommit till sin rätta när den sänts på reklamkanalerna som styckat sönder med reklam och klippt bort vissa partier.
Boken är ett 470 sidor långt mästerverk..

/JPS

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
BoB (Band of Brothers) - vinner helt klart .. visuellt det snyggaste jag sett. Avsnittet när de hittar nazilägret i skogen är tungt, där har man inte långt till tårarna. Det inledande klippet i det avsnittet är helt makalöst, kamerarörelsen runt hela den scenen utan ett enda klipp är grymt imponerande! :Bugar

Skiter i att det är en serie, den är så bra att jag betraktar den som en enda lång film ..

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Chris Ash skrev:
Apocalypse Now ser jag inte som en egentlig krigsfilm, en flummig remake av redan originaltråkiga "Mörkrets hjärta" och förlagd till Vietnam.
Hur kan en film vara en "remake" av en bok?! Om du tänker på filmatiseringen av boken Mörkrets Hjärta så kom den 1994, 15 år efter Apocalypse Now!

Apocalypse är inte en krigsfilm i ordets "rätta" bemärkelse, den använder kriget mer som en bakgrund för att berätta sin historia.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
K-Micke skrev:
Pansarkryssaren Potemkin? :hihi

"Das Boot" är min favorit. "Okänd Soldat" har jag inte sett men boken är bra.
"El Salvador" och "Killing fields" är bra också men är det krigsfilmer? Räknas inbördeskrig?

Bronenosets Potyomkin hade fått min röst, men det är ju inte direkt en krigsfilm heller. Iofs så delas det ju ut lite grann emellanåt i den med.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sgtpepper skrev:
Hur kan en film vara en "remake" av en bok?! Om du tänker på filmatiseringen av boken Mörkrets Hjärta så kom den 1994, 15 år efter Apocalypse Now!

Apocalypse är inte en krigsfilm i ordets "rätta" bemärkelse, den använder kriget mer som en bakgrund för att berätta sin historia.

Samma historia som berättas.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...