Bästa och tystaste budgetsliponet?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Anders R skrev:
ART rostfritt går igenom besiktningen. I alla fall på en B12 och Vällingby besiktningstation.

Det lutar åt ART just nu.

Funderar på Rostfritt runt eller färjad aluminium Rund. Är det nån skillnad i ljudnivå?

Skulle gärna vilja veta finishen på färgad aluminium, är det eloxerad, målad eller hur ser det ut?

thunderace_026

bolomannen
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
SÅLD.. siktar på ktm 660
Dez skrev:
Funderar på en ny dämpare. Den ska va billig och den ska vara relativt tyst. Har kört med högljudd dämpare innan och det är inte roligt i längden.

Funderar på dessa:

Viper 1898:- på touringbutiken
ART 2120:-+ på checkray
Hurric 189E hos louis.de

Vill gärna ha åsikter, Hurric har jag inte hört talas om...nån som hört/sett ett sånt?
Art har jag hört mycket gott om...vilket ska man ha? (alu, förjat alu eller rostfritt?)
Finns nåt mer märke man kan få tag på för rimliga pengar?

Quill funkar fint tycker jag, låter lagomt då man inte ger på för mycket. :banana

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
XR650R, HD 350-28:a, Compact 60cc, Kinamoto, Wv1303s
Devil!

Jag har en äldre Devil på min ZXR, den går då igenom besiktningen utan problem.
Köp en begagnad av någon....blocket kanske... om inte anslutningen passar så fixar säkert nån polare med svets detta. Annars nån plåtslagare mot lite fikapengar :)
// Kruger

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Offroad skrev:
Jag har en äldre Devil på min ZXR, den går då igenom besiktningen utan problem.
Köp en begagnad av någon....blocket kanske... om inte anslutningen passar så fixar säkert nån polare med svets detta. Annars nån plåtslagare mot lite fikapengar :)
// Kruger

Eftersom främsta anledningen till att jag är sugen på ny dampare är att det ska se snyggt ut vill jag varken ha en begagnad eller svetsade anslutningar.

Är dock intresserad av hur anslutningen till din dämpare är löst. På min hoj går det inte att dela på rören utan det går ända ut till dämparen. Jag kan alltså inte använda något anslutningsrör utan måste ha en dämpare som passar orginalfästet.
Hur ser det ut på din hoj?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Dez skrev:
Det lutar åt ART just nu.

Funderar på Rostfritt runt eller färjad aluminium Rund. Är det nån skillnad i ljudnivå?

Skulle gärna vilja veta finishen på färgad aluminium, är det eloxerad, målad eller hur ser det ut?

Ärligt talat ingen aning om skillnad i ljudnivå men mitt är runt rostfritt. Jag fegade ur och besiktigade med orginalsystem. Kompisen som bor snudd på granne med besiktningen och som har exakt samma system och hoj körde med ART-dämparen utan problem. Vad gäller finish och sånt är mitt förslag ring och fråga Peter på Checkray, han kör hoj själv och är bra att snacka med.

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Viper!

Dez skrev:
Eftersom främsta anledningen till att jag är sugen på ny dampare är att det ska se snyggt ut vill jag varken ha en begagnad eller svetsade anslutningar.

Är dock intresserad av hur anslutningen till din dämpare är löst. På min hoj går det inte att dela på rören utan det går ända ut till dämparen. Jag kan alltså inte använda något anslutningsrör utan måste ha en dämpare som passar orginalfästet.
Hur ser det ut på din hoj?

Jag ska kolla hur det ser ut på min hoj, återkommer i morgon.
Vipern satt på när jag köpte den i våras, och jag har faktiskt inte kollat
om det är slip-on, bolt-on eller helrör.... :kocko
Det är då inget hempul, det är jag då säker på.....
Som sagt, återkommer med info i morrn.
// Kruger

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Offroad skrev:
Som sagt, återkommer med info i morrn.

Har nu kollat, eftersom jag inte har nån originalpipa så vet jag inte hur det ska se ut.

Min Viper sitter bultad med tre bultar på en fast fläns på röret, med en alu kåpa över, så om det är originalröret så borde ju även din gå att bulta loss ??

Har ingen digitalkamera ännu, men kan kanske ordna om intresse finns??

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT-07
Anders R skrev:
Ärligt talat ingen aning om skillnad i ljudnivå men mitt är runt rostfritt. Jag fegade ur och besiktigade med orginalsystem. Kompisen som bor snudd på granne med besiktningen och som har exakt samma system och hoj körde med ART-dämparen utan problem. Vad gäller finish och sånt är mitt förslag ring och fråga Peter på Checkray, han kör hoj själv och är bra att snacka med.
Det är jag som är kompisen och killen på besiktningen nämnde inte ens ljudet. Men det beror också på hur systemet i övrigt dämpar ljudet. På B12:an sitter det en del dämpning i mellanröret och grenröret vilket gör att det inte blir så högljutt med bara en bolt-on dämpare, men andra hojar kan låta betydligt högre med samma dämpare.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Dez skrev:
Budgetslipon skrev jag ju. Vill absolut inte betala över 3000:- för ett preforerat rör och lite glasfiberull.

Kolla på ixil, jag har det på min och det låter mulligt men inte så högt förrän man varvar ordentligt, går igenom bes oxå. Det låter väldigt dovt på lägre varv.

saft

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 600F -98 Husaberg 400 FE -02
Hurric

Har Hurric på min cbr 600. Den är grymt mycket tystare än kompisens Micron på en likadan hoj iaf....

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
tyst?

Ska du ha ett tyst slipon?! ...
Dom brukar väl inte rekomendera att man ska ha nått annat än orginal när man skall åka på besiktning. Det sa dom iaf te mig när jag skulle köpa sån! Så tysta är dom väl inte direkt nån av dom!

Mvh Mar

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
honkiie skrev:
ifall man ska ha ett tyst slipon är det väl lika bra att köra med original? :va

Men hur billig är en orginaldämpare då?

Jag tackar för alla tips :Bugar
Tyvärr blir det inget slip-on, inte nu iaf. Är inne på att sälja hojen till våren, i det här jävla landet regnar det ju alltid så det får nog bli bil istället för hoj :(

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Dez skrev:
Budgetslipon skrev jag ju. Vill absolut inte betala över 3000:- för ett preforerat rör och lite glasfiberull.
Jag har ett Wolf-slipon på min S3:a, det låter dovt och trevligt men inte för högt. De tar 139 GBP för ett slipon till en ZXR750 (rostfritt), med frakt (30 GBP) så blir totalsumman 2 220 kr. När jag beställde så tog det två dagar innan UPS kom med paketet till min dörr.

www.wolfracing.co.uk

Edit: Vafan hur vore det om jag läste HELA tråden innan jag skriver :). Jag såg inte att du gett upp jakten på ett slipon..

Men sälja hojen och köra bil?!?! Herregud, vad snackar du om? Man kan köra hoj även när det regnar! Du kommer ångra dig när solen skiner och det är 20 grader varmt nästa sommar.

Last edited:

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Har precis monterat Viper Bolt-on på min Bandit1200:a (Se tråd "Nu gör Banditen 250+"). Kostade 1.495:- på Addemoto :) rekommenderas varmt.

Observera att anslutningsrör INTE ingår när man köper Bolt-on, även om VISSA handlare :kocko påstår annat.

Dez skrev:
Funderar på en ny dämpare. Den ska va billig och den ska vara relativt tyst. Har kört med högljudd dämpare innan och det är inte roligt i längden.

Funderar på dessa:

Viper 1898:- på touringbutiken
ART 2120:-+ på checkray
Hurric 189E hos louis.de

Vill gärna ha åsikter, Hurric har jag inte hört talas om...nån som hört/sett ett sånt?
Art har jag hört mycket gott om...vilket ska man ha? (alu, förjat alu eller rostfritt?)
Finns nåt mer märke man kan få tag på för rimliga pengar?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Test

Här har du lite o bita i:

Märken som var med i bike.se slipon test var:

Hojen som användes vid testet var en Gsx-r 1000 -02 o enligt bike så hade den 151,5 vid bänkning, så nu kan ni jämnföra skillnaden med orginal o andra slipon..

Före/efter Justering av insprut
Orginal 151
Akrapovic 154,8/155,1
Micron 156,8/158,3 Vann testet med 6,8hr efter justering av insprutet!
Devil 156,4/157,8
Yoshimura 155,3/157,9
Remus 152,8/154,8
Leo Vince 153,9/154,1
Arrow 154,8/155,5
Laser (Hotcam) 151,5/156,1
Mivv 155,0/155,8

Decibel

Vid tomgång/vid 6000 varv
Orginal 102/94
Akrapovic 97/101
Micron 99/105