Bästa stället att ha systemkameran på?

Tjita1

Guest
Hej!
Skulle vilja ta med kameran när jag är ute och åker, men att ha den i kameraväskan instängd i topboxen är lite dumt, för då är den inte lättillgänglig. En vanlig kameraryggsäck funkar inte heller särskilt bra, för man krossar utrustning värd 30 papp om man kör omkull, och kanske ryggen dessutom. Boblbee (eller hur det nu stavas) har en cool kameraryggsäck, men det frångår inte det faktum att en ryggsäck är ganska omständigt att plocka ur kameran ur också, vidare är den svindyr. Allra helst hade jag velat ha den i en tankbag, men då är frågan om man riskerar att skada den vid minsta marksyning iallfall, tycker den borde vara ganska skyddad där, men nånstans läste jag att det inte är speciellt rekommenderat. Vidare har jag inte hittat nån bra tankbag med tillräckligt bra inredning för att ha kameran i, åtminstone inte till nåt vettigt pris. Vidare måste den strängeligen vara helt vattentät, vilket tankbags rätt ofta inte är.
Handlar om en fullstor systemkamera (alltså med batterigrepp) och en normalzoom, samt kanske nån ficka att ha nån mer braåhapryl i. Har en tele också, men den inser man rätt snabbt att den omöjligen kan rymmas i en tankbag, så det hoppar vi över.

Tips och råd mottages!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur ofta kör du och vurpar egentligen? :confused:
Om du vurpar ofta kanske du skulle lägga ned hojåkandet :va
Du verkar ju mer rädd om kameran än dig själv.

Lägg den du i din tankväska eller topbox..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ärligt talat, om du inte låser in kameran i en hård väska du fyllt med fogskum kommer den nog att gå till de sälla jaktmarkerna om du klotar med den med dig på hojen, så det är nog lite onödigt att oroa sig över vilket alternativ som den går sönder minst vid...
Sedan är det väl inte så fasligt mycket knöligare att plocka upp kameran ur topboxen än ur en tankväska? Det är ju iofs klart att du får kliva av hojen för att få upp den ur topboxen, men du tänkte väl ändå inte sitta gränsle över hojen och fota med handskar, hjälm o allt på ändå mesta delen av tiden?

Tjita1

Guest
Beror väl på vad man gör, kanske? Är man och grejar på platser som med tveksamhet kan kallas väg är det rätt lätt hänt att man tappar balansen. Sen har jag vurpat en gång och rullade då ett okänt antal varv på marken, och hade jag gjort det med en ryggsäck hade både dess innehåll och min rygg vara rätt ömma efter..

Och att jag skulle vara mer rädd om kameran än mig själv vet jag inte, jag har full skyddsutrustning, och jag sa som sagt att jag inte vill ha den på ryggen med risk att ha sönder nåt där, ryggen är trots allt det viktigaste vi har utöver huvudet.

Och som sagt, topbox är inte riktigt ett alternativ, eftersom det tar flera minuter att rota fram kameran där ur, dessutom kanske man har nåt annat i den, typ övernattningsgrejer osv. Tankväska tog jag ju upp som förslag, men har du förslag på nån bra väska till en kamera som inte kostar skjortan är det ett bättre svar än att kritisera min körning och mitt säkerhetstänkande tycker jag...

:glömdet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ah, dåså. :) En tankväska är nog det absolut bästa isf, du har inte någon gammal kameraväska du kan slakta och sy ihop med en slaktad tankväskas underdel då, så får du lixom den ultimata kameratankväskan?

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Varför vill du inte ha den i topboxen? Det låter ju onekligen som att den är lite otymplig att fota med under färd ändå.
Om kameran inte är så känslig för vibrationer så är det väl bara att köpa en vattentät tankväska (eller en väska med duschmössa) stoppa i ett stycke skumgummi och skära ut hål för kamera och tillbehör.

Annars kan du ju vända på topboxen så att den är lätt att öppna när du sitter på hojen, då får du lite stretching på köpet åsså.

Eller så limmar du fast den på korvätarhjälmen, drar en plastpåse över och ger fan i att klota. Mycket tuffare än en GoPro :hihi

Tjita1

Guest
Eller så köper du en liten kamera som får plats i fickan.

Yeah, jag vill ha en Canon G-serie, men har jag inte råd med Bublbees kameraväska eller dom dedikerade kameratankväskor som finns har jag inte råd med en sån heller.

Dock känns det som att det kom några bra tips, tackar och letar vidare.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yeah, jag vill ha en Canon G-serie, men har jag inte råd med Bublbees kameraväska eller dom dedikerade kameratankväskor som finns har jag inte råd med en sån heller.

Dock känns det som att det kom några bra tips, tackar och letar vidare.

HAHA, men vad hade du tänkt dig för svar om du INTE vill ha rygga INTE topbox och INTE tankväska?
Ha kameran på en stolpe på hjälpen?

Tjita1

Guest
Äsch, jag lägger ner det här, du läser ju uppenbarligen inte vad jag skriver ändå.
Får aldrig några bra svar på det här forumet, alla bara kritiserar, hånar, retar och gör meningslösa påhopp, så jag lägger ner. Tråd kan låsas, ha det fint.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Äsch, jag lägger ner det här, du läser ju uppenbarligen inte vad jag skriver ändå.
Får aldrig några bra svar på det här forumet, alla bara kritiserar, hånar, retar och gör meningslösa påhopp, så jag lägger ner. Tråd kan låsas, ha det fint.

Förlåt, det var faktiskt inte menat som något påhopp....... men det är ju lite svårt att komma med tips när du redan i första inlägget ratar de flesta tänkbara svar.....

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag brukar använda vanlig bagster tankväska av skinn. Tror inte tankväskan är speciellt utsatt vid eventuell marksyning.
På långturer när massa annat skall med i tankväskan skruvar jag bor kameragreppet och har normalzoom + ett litet kort telezoom(100-200) av god kvalisort nerstoppat i en liten kameraväska(typ en sån där trekantig som man sticker ner kameran i med objektivet först). Runt kameraväskan packar jag diverse prylar som skydd.
Tankväskan har uppvikbart regnskydd som täcker bra men har nästan aldrig behövts. På sin höjd kan det bli lite fuktigt i tankväskan men kameraväskan har alltid varit torr. Kartfickan brukar stå emot det mesta i regnväg och så länge man är i rörelse styr kåpan bort fartvinden och regnet från väskan.

Har man bara kameran i tankväskan så kan man bygga själv, jag gjorde i ordning en väska till mina gopro-prylar och köpte några skivor "skum för hasplåt" på biltemas mc-avdelning, lade flera lager på varandra i väskan och skar ut konturerna av grejorna med vanlig hushållskniv, funkar kanon. Vill man ha vågig yta på skummet finns det dämpmatta till högtalare i exakt samma material på samma firma.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag har en Pelican 1450 som jag tyckte var lagom safe för barbara datorn, bara fippla till ett eget fäste eller köpa ngt. halvt odugligt färdigt till överpris och ha öppningen vänd mot dig = som en top box fast kraschsäker. Tvåstegslåsning = easy access så att barn klarar det (el. tjocka amerikanare om man så vill...), hål för hänglås och foam som du kan formanapassa till din stalker cam medföljer.

1450full.jpg

Vill du ha billigare så har Clas Ohlson en kinamodell som kanske håller.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
En miljon turistande japaner kan inte ha fel...

Jag hade satsat på att ha kameran i tankväskan så är den nära och redo när du vill utan att du behöver stiga av. Komplettera med en vattentät kompaktkamera som du har i kartfodralet och som har ett snöre fäst i kameran och sen i dragskon till blixtlåset så kan du fotografera utan att stanna.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
En robust tankväska. Om hojen vurpar upp på tanken en eller flertal gånger så har du nog annat att tänka på.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha