Bästa stöveln?

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Fireblade 08!
Ska köpa mc-stövlar men nu kommer frågan vilken som är bäst? Iallafall enligt era erfarenheter som haft eller antingen har Sidi Vertigo Corsa, eller Alpinestars Supertech Racing? Testade Pumas men dem var tunga, klumpiga och gjorde helt enkelt ont.
MVH
Andreas

Sinister

His royal highness
Gick med
28 Feb 2008
Hoj
En Screamer och snart en Big Bang
jag kör me alpinestars o tycker det är bra passform på dem men som alla hade sagt så är det ut o prova en stövel kan ju väljas till världens bästa men om den inte sitter bra på dig så får man ju leta vidare, så mitt tips e ut o prova båda modellerna se hur den passar foten provsitt på mc se hur det känns

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Bästa stöveln..Beror ju på vad man menar med det.
Den med bäst skydd är nog daytona evo sport

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Fireblade 08!
Jag menade bara vad ni hade för erfarenheter, själv tycker jag supertech är allra skönast av alla jag testat men då har jag inte testat sidis.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag menade bara vad ni hade för erfarenheter, själv tycker jag supertech är allra skönast av alla jag testat men då har jag inte testat sidis.

ok
jag har erfarenhet av Daytona, och Astars innan det.
Läs här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2174368&postcount=1

Efter det köpte jag Daytona, och har highsidat och fick en gsxr1000 över foten med endast en stukning som följd.
Skulle aldrig ha annat på fötterna.
Skulle dock inte råda emot astars om daytona inte passar (plånboken), men SEC EVO sitter skitbra.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Testade runt men utan att hitta något som satt bra utan att klämma(besvärliga fötter)eller kännas klumpiga så fastnade mina fötter för sidi vortice,passar mina fötter perfekt och känns smidiga.

Testa dom om dom ligger i din prisklass.

Kanske lite dyra men jag hittade inget kul på mässan så det blev lite slantar över för lite lyxkonsumsion och mina lokala handlare måste ju leva oxå.

Fattar jag rätt om det är de som ersätter vertigo corsa eller är det en annan stövel?

Henrik

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1 -09
Ja det är nog menat att dom ersätter vertigo corsan. Jag kör själv med vertigo corsa och tycker dom sitter helt perfekt, Provade flera andra men var bara dom som satt bra.

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Köpte nya förra året och jämförde då Alpeinstars med Sidi och kom fram till att har man lite smalare fot är Sidi bättre. Köpte Sidi-modellen som man kan spänna fram över foten för maximal stabilitet och som förstås var 1000 spänn dyrare än den enklare modellen :gnissla (ca 3500,-). Viktigt att foten är stabil i stöveln och då är det inget smart att tumma på det tycker jag. Jag kände på mig att jag bara kommer reta mig på en stövel som inte sitter ordentligt. Jämför med en slalompjäxa som sitter halvdant- det är ju ruskigt störande och påverkar åkningen negativt. Upplevde en oerhörd förbättring i min körning och sittställning bara av att ha en stabil stövel istället för mina gamla värdelösa touringstövlar.

Sen bör nog inte stöveln vara för bekväm i säkerhetssynpunkt, utan som bl a Sidi-stöveln förhindra att foten vrids till vid omkullkörning.

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Fireblade 08!
Jag får hitta en återförsäljare som säljer sidi o prova dem med, men det verkar som det står mellan sidi och astars. Tack för all hjälp!
Ses ute på vägarna!

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Vit Z 1000 -08
Någon som har testat
SIDIS Streetburner boots?

Jag letar efter korta boots, och hittar inte så många snygga..:gnissla

Bifogat

• Sidi-Streetburner-Boots_0_0_Y3E7.jpg
    Sidi-Streetburner-Boots_0_0_Y3E7.jpg
    75.4 KB · Visningar: 120

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
"Bästa" skon är den som passar din fot bäst. Och troligen är det så att ju mer du betalar, desto mer får du. Jag gillar inte inne-skor i stövlar så jag kör SIDI vertio CORSA :tummenupp

Jag får hitta en återförsäljare som säljer sidi o prova dem med, men det verkar som det står mellan sidi och astars. Tack för all hjälp!
Ses ute på vägarna!
Edit: Lelles MC har Sidi vertigo Corsa för 2495:- på kvarvarande skor, Sidi har ju en 09 modell som heter Vortice. Som sagt, du bör prova innan.
Astars- innesko med snörning, Sidi- ej innesko men utvändig justering.
Jag är Sidi-fan sedan länge så jag är rätt partisk ;)

Last edited:

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
"Bästa" skon är den som passar din fot bäst. Och troligen är det så att ju mer du betalar, desto mer får du. Jag gillar inte inne-skor i stövlar så jag kör SIDI vertio CORSA :tummenupp

Edit: Lelles MC har Sidi vertigo Corsa för 2495:- på kvarvarande skor, Sidi har ju en 09 modell som heter Vortice. Som sagt, du bör prova innan.
Astars- innesko med snörning, Sidi- ej innesko men utvändig justering.
Jag är Sidi-fan sedan länge så jag är rätt partisk ;)

Med tanke på vad vortice kostar så är det rena stöldpriset på vertigopjucken.

Henrik

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag är sugen på ett par Sidi Vertigo Corsa, men hur är det med storlekarna? Har hört att de skulle vara små i storleken.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag är sugen på ett par Sidi Vertigo Corsa, men hur är det med storlekarna? Har hört att de skulle vara små i storleken.

Det där är så olika, för mig är det samma storlek faktiskt...
Men är du grovfotat (bredd o höjd) så blir du inte besviken om du tar en stlk över normalt.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Dom sidi jag provat har varit normala i storlekarna,samma som jag har på vanliga skor(43 är 43)men kanske prova?

Henrik

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -10

Jag kör samma storlek som i vanliga skor (dock på gränsen till små) och som vanligt är alla stövlar anpassade efter herrvader/personer med smalare och längre ben, så jag fick slita fett innan jag överhuvudtaget fick upp dragkedjan hela vägen upp:gnissla. Var genomsvettig innan jag och säljaren var klara. Men skam den som ger sig. Efter ett visst lidande med blodförstoppning töjde de på sig så de nu sitter bra.

Så är det när man inte är proportionelig; smala fötter och feta vader eller tvärtom:3freak ..

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...