Bästa systemkameran för filmning?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej.

Jag försöker hitta en bra allt i ett kamera till jobbet. Lätt att ta bilder med och lätt att filma med. Jag förstår att man möter en massa ergonomiska hinder när man ska försöka filma med systemkamera men därför letar jag efter ett rimligt kit med kamera, mic och lämpligt handstativ. Alltså ett kom-igång-kit för under 10 000. Som jag fattar det är Panasonic och Sony bäst på de här halvvarianterna. Stämmer det? Kvalitet är underordnat. Kvaliteten ska mest räcka för internet men vissa bilder trycker vi i tidningar, men så bra kvalitet har väl nästan allt.

Så, idiotsäkert kit med kamera (och objektiv), extern mic och något sort handhållet balansstativ?

Tips? Tack på förhand! Måste ha det på måndag, typ.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Din fråga lämnar en del frågetecken.

Till exempel "extern mic". Alltså handhållen? Kameramonterad? Mygga? Ska den användas för att plocka upp bakgrundsljud eller tal i en intervju? Shotgun eller rundupptagande? Det handlar iaf om från kanske en tusenlapp och uppåt.

Balansstativ, antar att du menar något liknande detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4130000117 ? Nu var det där ganska billigt, annars brukar det handla om från ca tusenlappen och uppåt. Det kan även hända att man hittar billiga såna på Ebay eller något, det går lite i vågor. Man bör dock tänka på att inte skaffa någon allt för billig och klen modell för kompaktkameror om man tänker sätta en systemkamera på den. Det kommer även att bli jobbigt att hålla den om man t.ex. ska stå och göra en intervju under ett par minuter.

Sedan får du kanske räkna med att köpa ett extra batteri och ett snabbt minneskort också. Då är det ca 7000kr kvar att köpa kamerahus och objektiv för.

Att filma med systemkamera är på intet vis någon idiotsäker garanti för att få bra filmmaterial. Vet man inte hur kameran ska ställas in och vilka begränsningar som finns när man filmar med en digitalsystemkamera så riskerar man att mycket blir skräp innan man lärt sig de sakerna. Så se till att öva och leka mycket innan det är dags att ge dig ut på något skarpt uppdrag. Och läs på vilka inställningar som är lämpliga att använda.

Hade det inte varit för att du vill kunna fotografera stillbilder också så hade jag gett rådet att köpa en videokamera för kring 8000kr istället och då stabilizer och extern mikrofon efter behov. Men jag har inte den blekaste om hur de presterar när det gäller stillbilder.

Om Sony eller Panasonic är bättre än någon annan låter jag vara osagt. Själv så brukar jag rekommendera Canon eller Nikon (i detta fall då 700D, D5300, eller liknande) när det gäller digitala systemkameror. Men se upp lite för Sonys NEX-6 och äldre t.ex., de finns i din prisklass, men saknar uttag för extern mikrofon verkar det som.

Synd att du är så stressad, annars hade du kunnat åka på Fotomässan i sthlm om en knappt månad och klämt på kameror.

Tjita1

Guest
10000 är en väldigt snäv budget, ett bra hus kan man hitta för det, men objektiven är dyra, och ska du ha nån form av axelstativ eller liknande är det inte heller nåt speciellt billigt. Mikrofon är väldigt beroende på vad du ska göra, man kan hitta hyfsade kameramonterade mickar för en femhundring, upp till femsiffriga belopp för proffsmickar.

Jag är personligen emot kameror med SD- kort, särskilt om man ska filma i höga upplösningar, så jag tycker du ska sikta på ett hus med CF.

On a sidenote, när jag såg rubriken så tänkte jag genast Canon 1D-C, men det var innan jag såg budgeten, hehe.. :)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
-Stativ 1000kr ett vanligt stativ, inget handhållet bjäfs
-Zoom h4 1500kr (Ljud) billig och bra
-Ett enkelt klipprogram ex premier
-Valfri systemkamera efter behov för resten av laxarna
Med lite kunskap så kommer du otroligt långt med en liten och enkel utrustning.

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Det blir väl lite över din budget isf, men canon eos 70D ska vara riktigt bra för film med en ny sorts sensor som (om jag fattat det rätt) kan använda autofokus vid filmning, eller så kan du trycka på touch-lcd´n för att ändra fokusen dit du vill ha den. Huset kan du hitta för runt 9000:- men ligger på 10.000:- på dom flesta butikerna.
Ska själv köpa en i slutet på året, dock bara för stillbildstagning.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO