Bättre bett i bromsarna!!!!

Vroom

NO REGRETS
Gick med
20 Aug 2003
Ort
GBG Sveriges Framsida!
Hoj
Hojlös
har precis köpt en gixxer1000 -02 och tycker att bromsarna tar lite dåligt. inte fel på beläggen.

vill ha tips om vad jag kan göra för att förbättra bromsförmågan.

tacksam för svar :tummenupp
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Vroom skrev:
har precis köpt en gixxer1000 -02 och tycker att bromsarna tar lite dåligt. inte fel på beläggen.

vill ha tips om vad jag kan göra för att förbättra bromsförmågan.

tacksam för svar :tummenupp


Byt till färsk bromsvätska, Med hög kokpunkt. så mattas dom inte så fort vid hård körning :)
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Om du funderar på banåka så kan jag rekommendera EBC pro-lite skivor och raceklossar, (används av en del Veideckillar) är det bara landsvägsåka så räcker som tidigare sagt stålomspunna + ny bromsvätska. (Ps. köp billigt från England, Zoom-products)
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nu är jag knappast någon bromsguru men jag vågar påstå att varken bromsslangar eller bromvätska gör något skillnad på "bettet". Visst gör de skillnad för känslan, d v s hur mycket och hur fort du kan trycka på bromsgreppet. Själva bettet beror enbart på friktionen mellan bromsbelägg och bromsskiva. Om du inte är nöjd med bettet som det är börja med att göra rent belägg och skivor och prova sen igen. Fortfarande inte nöjd? Börja med att byt belägg, det är billigast. Fortfarande inte nöjd? Byt skivor, det är svindyrt. Fortfarande inte nöjd? Sälj traktorn och köp en liten 250 racer så får du sena och hårda inbromsningar med bett! Lite på skämt och lite på allvar. Du kanske är van vid att köra en tvåhjuling som väger mindre än din GSXR1000? I så fall får du helt enkelt vänja dig vid att fler kilon är svårare att få stopp på.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Har märkt att även om beläggen inte är slut och inte ser glasade ut kan det bli en jätteskillnad att få på helt nya, även av samma märke. Det är som sagt första grejen att testa.
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Byt till racing belägg och stålomspunna.

Hur "bettet" är är ju en upplevelse som skiljer mellan olika förare, Dvs ökar man känslan (stålomspunna) kan man ju tycka att "bettet" blir bättre fast det inte rent tekniskt är det...

BFgoodrige sintrade race belägg är helbra som dessutom är nästan outslitbara

Har gasat men sådana på min sp aprilia i 4 tävlingssäsonger + landsväg= nästan 4000 mil. Samma som sitter på än och orinalskivorna ser fina ut fortfarande :)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ett litet förtydligande - "känslan" blir generellt inte bättre utan ibland tvärt om med stålomspunnet. Ett problem man hade med stålomspunnet förr som numera för det mesta har rättats till var att dom flexade för lite. Det är som så att det är svårt för hjärnan/musklerna att kontrollera små kraftskillnader dvs hur hårt du klämmer på bromshandtaget men man har en väldig känsla för rörelse. Så om bromsen inte är helt stum utan ger med sig lite grann resulterar det i betydligt bättre kontroll.
 

spacelord

Enbart fläskig....
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RS 250 -00
Vroom skrev:
har precis köpt en gixxer1000 -02 och tycker att bromsarna tar lite dåligt. inte fel på beläggen.

vill ha tips om vad jag kan göra för att förbättra bromsförmågan.

tacksam för svar :tummenupp

Köp en Triumph Daytona istället så får du grymma bromsar! :yoparty Tyvärr så går inte prestandan och väghållningen att jämföra med en GSX-R 1K... :(
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
uggla skrev:
haha! Snabb i svängarna! Kommer bli en jävla skillnad! :tummenupp :)
Nja, på moderna hojar blir det inte så stor skillnad, om du byter på en gammal hoj med gamla slangar så kommer du att märka stor skillnad, men byter du på en ny hoj så märker du inte så mycket. Det som märks är när bromsvätskan blir riktigt varm vid bankörning osv, då flexar inte slangarna som vanliga gör. Bettet blir som tidigare sagt inte bättre... då får man byta belägg eller skivor
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
WASP skrev:
Nja, på moderna hojar blir det inte så stor skillnad, om du byter på en gammal hoj med gamla slangar så kommer du att märka stor skillnad, men byter du på en ny hoj så märker du inte så mycket. Det som märks är när bromsvätskan blir riktigt varm vid bankörning osv, då flexar inte slangarna som vanliga gör. Bettet blir som tidigare sagt inte bättre... då får man byta belägg eller skivor

ahaja, men skivorna borde väll inte vara slitna på en såpass ny cykel? :gnissla..
Men en liten skillnad borde det väll bli med stålomsbunna, bättre med, än utan..men att klaga på bromsarna på en suzuki 1000 ?! 6 kolvsok fram ju, feting bromsar :banana
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
uggla skrev:
ahaja, men skivorna borde väll inte vara slitna på en såpass ny cykel? :gnissla..
Men en liten skillnad borde det väll bli med stålomsbunna, bättre med, än utan..men att klaga på bromsarna på en suzuki 1000 ?! 6 kolvsok fram ju, feting bromsar :banana
handlar inte om att skivorna ska vara slitna... handlar om vilket material det är. Visst, jag har stålomspunnet på min, kanske tappar lite i känsla men man slipper bromshandtaget nästan invid gashandtaget vid bankörning.

Sen är det inte antalet kolvar i oken som säger hur bra de är. Brorsan har en tusen med 6kolvsok, dom tar inte bättre än mina fyrkolvsok.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top