bättre botten i en crm

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hej alla!

Som ni kanske har märkt letarjag efter ny hoj. Och har fastnat för en crm, men nu är det så här att jag undrar hur man får effekt kurvan att se lite plannare ut på en crm -91.

Med andra ord på vilket sätt får man bättre botten i en crm, eller det kanske inte ens är ett problem, men det värkar så om man kollar på effekt diagram/kurvor. att max effekt och moment ligger vid 9000 varv säger ju en del..

nån med erfarenhet av crm som kan säga hur vida de e bra botten drag i den eller inte?

Vad är det för förgasare på orginal´? vinner man nått på att gå upp i storlek?

Har sökt men inte hittat några svar så snälla hjälp mig...

Är inte ute efter nån mördar maskin bara schyst axx upp till 110. att dreva knns inte som en lösning då ja hälst vill ha ett någerlunda behagligt varv vid 100 kmh där man oftast ligger på E65:an

Hoppas ni förstår vad ja mennar lite svårt å förklara..

EDIT: hör den här tråen hemma här eller i mekhörnan??? :confused:
 
Last edited:

Solid snake

Guest
prulle skrev:
men det värkar så om man kollar på effekt diagram/kurvor.

Jaså det gör ont när man kollar på kurvor och diagram? :va


Verkar heter det, faktiskt.

Edit: ska skicka bänkpapper till alla jag inte gillar så de kan få vrida sig i smärta en stund.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Du kan ju alltid göra saker som ändra portningen och ge den fetare bränsleblandning. Kör på originalkröken och öppet filter. Det ger inte så hästamycket men det kanske inte går mer än så?.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
philsson skrev:
Du kan ju alltid göra saker som ändra portningen och ge den fetare bränsleblandning. Kör på originalkröken och öppet filter. Det ger inte så hästamycket men det kanske inte går mer än så?.

jo sjävlklart men att ändra portningen känns som man ska veta exakt vad man gör fö att det ska bli bra... och ja vet ingen stans i närheten av ystad som dom portar cylindrar...

nån som vet hur bra botten det är i malossi cylindern som 50cc.nl säljer (180 cc 65 mm)eller nån som vet någon annan cylinder som har bra botten? det ända jag hittar är polini 160 cc å malossi cylindern. vilka sidor säljer trimm till crm? hittar bara 50cc...(finns det ingen länksamling här på sh?)

tack för alla svar så här långt!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
prulle skrev:
jo sjävlklart men att ändra portningen känns som man ska veta exakt vad man gör fö att det ska bli bra... och ja vet ingen stans i närheten av ystad som dom portar cylindrar...

nån som vet hur bra botten det är i malossi cylindern som 50cc.nl säljer (180 cc 65 mm)eller nån som vet någon annan cylinder som har bra botten? det ända jag hittar är polini 160 cc å malossi cylindern. vilka sidor säljer trimm till crm? hittar bara 50cc...(finns det ingen länksamling här på sh?)

tack för alla svar så här långt!
större cylindervolym är ända sanna vägen till bättre botten :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
prulle skrev:
så sant så sant min vän sen har de ju trevliga bieffekter också :banana
så stor skillnad effektmässigt är det faktiskt inte.. om du inte byter en himla massa saker såsom förgasare och munstycken.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns ju hur mycket som helst skrivet om blåryk på SH och hur man får bättre botten. T.ex. slappare reedventil, mera kompression etc, upplastade insugsportar etc etc.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
andersbrink skrev:
Det finns ju hur mycket som helst skrivet om blåryk på SH och hur man får bättre botten. T.ex. slappare reedventil, mera kompression etc, upplastade insugsportar etc etc.
änkla steg med andra ord.. :tummenupp svårare blir det när man går in på portning.. :gnissla
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
philsson skrev:
så stor skillnad effektmässigt är det faktiskt inte.. om du inte byter en himla massa saker såsom förgasare och munstycken.

syfta mest på ljudet...

ja måste vara hel kass på att söka men jag hittar ingenting..

men å andra sidan ja hittar inte länkarna heller...

ne vad jag mennade mer specifikt är vilka delar (altså vilken cylinfer vilken förgasre etc) och vart man kan införskaffa det..

kom igen nån måste haft ambisioner att få en rolig bushoj innan mej?
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
prulle skrev:
syfta mest på ljudet...

ja måste vara hel kass på att söka men jag hittar ingenting..

men å andra sidan ja hittar inte länkarna heller...

ne vad jag mennade mer specifikt är vilka delar (altså vilken cylinfer vilken förgasre etc) och vart man kan införskaffa det..

kom igen nån måste haft ambisioner att få en rolig bushoj innan mej?
förgasare kan du köpa en 30 eller 36mm på addemoto.. :tummenupp och cylinder sa du att du redan hittat..
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
prulle skrev:
Vad är det för förgasare på orginal´? vinner man nått på att gå upp i storlek?

Kan minnas fel men om du sätter i en mindre förgasare så " blandar/fördelar/ förgasar" den bensinen bättre på låga varv. Detta eftersom luften har högre hastighet i en mindre förgasare än en större. ( Vilket är ganska naturligt ) Det ska då medföra bättre gassvar och bättre lågvarvs egenskaper. Detta ska också ge rakare effekt kurva, vet dock inte vars den den ultimata förgasar storleken är till en CRM. Alternativ 2 mindre förgasare.

Annars är en längre expansionkammare ett tips men då tappar du också i topp effekten. :7peta


Dock skulle jag inte gett mig i kast i något av dom här förslagen utan istället kollat på en annan hoj. :3freak
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Större förgasare ger mindre bottendrag...
Köp two stroke perfomance tuning, där tar han upp mest om hur man får en så bra effektkruva som möjligt eftersom den riktar sig till tävlande männsikor.
Kostar under 300 och är en bra investering!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
klotter skrev:
Större förgasare ger mindre bottendrag...
Köp two stroke perfomance tuning, där tar han upp mest om hur man får en så bra effektkruva som möjligt eftersom den riktar sig till tävlande männsikor.
Kostar under 300 och är en bra investering!

tack för tipset! vart kan man köpa den?

AndersJohansson skrev:
Dock skulle jag inte gett mig i kast i något av dom här förslagen utan istället kollat på en annan hoj. :3freak


förslag på vilken? vill inte ha racer pga ja skulle köra ihjäl mig... ja letar förtvivlat... hmm de du säger om förgasare verkar (snake_solid nu stava ja rätt väll?) vettigt.. ja som altid trot de va störe förgasare=bättre vrid... men ack tänk så fel man kan ha..
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Den är dock på engelska men ja kan läsa den och jag ska börja tvåan på teknisk. I en bokaffär på internet :p va ja gjorde i alla fall. Ska köpa Four storke performance tuning och Supercharing av samma författare och lusläsa dem också.
 

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
prulle skrev:
tack för tipset! vart kan man köpa den?



........vill inte ha racer pga ja skulle köra ihjäl mig.........

:hihi :rofl

Bara jag som får tankar från "saker sagt om hoj-tråden"?

-Nej jag kör inte sporthoj för ja skulle bara köra ihjäl mig direkt.

Man kan ju faktist köra lungt med en räser också.
Man kan köra galet med en offroad.

Känner du att du inte klarar av effekten så ta o köp moppe


Edit: Nej jag hade inget vettigt att tillföra till tråden.
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
klotter skrev:
Den är dock på engelska men ja kan läsa den och jag ska börja tvåan på teknisk. I en bokaffär på internet :p va ja gjorde i alla fall. Ska köpa Four storke performance tuning och Supercharing av samma författare och lusläsa dem också.

okej jo det är ju trevlig läsning :) hmm okey får väll bevisa att ja förkänade vg i engelska då ... boken besteld nu i alla fall

Huck skrev:
........vill inte ha racer pga ja skulle köra ihjäl mig.........

:hihi :rofl

Bara jag som får tankar från "saker sagt om hoj-tråden"?

-Nej jag kör inte sporthoj för ja skulle bara köra ihjäl mig direkt.

Man kan ju faktist köra lungt med en räser också.
Man kan köra galet med en offroad.

Känner du att du inte klarar av effekten så ta o köp moppe


Edit: Nej jag hade inget vettigt att tillföra till tråden.

:huvet ja har redan en moppe så det behövs inte.. (har några dar kvar tills kk e mitt..) men va jag mennade med det är att ja känner mig själv tillräkligt för att veta att jag skulle gasa för mkt på fel ställe med den efter som självbehärskning är min starkaste sida... plus att jag skulle vilja se en rs i grusgrop... eller på en skogsväg för den delen :rofl
 
Last edited:

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
prulle skrev:
:huvet ja har redan en moppe så det behövs inte.. (har några dar kvar tills kk e mitt..) men va jag mennade med det är att ja känner mig själv tillräkligt för att veta att jag skulle gasa för mkt på fel ställe med den efter som självbehärskning är min starkaste sida... plus att jag skulle vilja se en rs i grusgrop... eller på en skogsväg för den delen :rofl


ja det krävs ju lite personlig mognad för att köra sport hoj.....
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top