Nu när båttråden vaknade till liv får jag passa på att se om någon har ett bra tips på hemsnickrad solpanelshållare.
Jag överväger att köpa en ny sollcellspanel men skulle då behöva konstruera något vettigt fäste/hållare.
NOA-fästen kostar över tvåtusen vilket går bort helt.
Jag har en gammal kabinbåt och skulle helst placera panelen längst akterut, gärna på luckan som täcker motorn(utombordare) och motorrummet. Jag vill dessutom kunna ta ner panelen med ett par enkla handgrepp så den inte blåser av när jag kör..
Som jag förstår det kan man dra in kortare skruvar i ramen på panelen men det är resten av konstruktionen som jag inte lyckats lösa...
- Billigt
- Lätt att sätta dit/ta bort panelen
- möjligt att vrida panelen för att följa solen
- panelen skall luta för maximal solupptagning
- Inte för stort ingrepp på själva båten. Helst bara ett fäste som monteras..
Har funderat lite kring någon lösning där jag utgår från en mantågsstötta och ett fäste för en sådna.. Är bara resten som måste kluras ut..
Jag överväger att köpa en ny sollcellspanel men skulle då behöva konstruera något vettigt fäste/hållare.
NOA-fästen kostar över tvåtusen vilket går bort helt.
Jag har en gammal kabinbåt och skulle helst placera panelen längst akterut, gärna på luckan som täcker motorn(utombordare) och motorrummet. Jag vill dessutom kunna ta ner panelen med ett par enkla handgrepp så den inte blåser av när jag kör..
Som jag förstår det kan man dra in kortare skruvar i ramen på panelen men det är resten av konstruktionen som jag inte lyckats lösa...
- Billigt
- Lätt att sätta dit/ta bort panelen
- möjligt att vrida panelen för att följa solen
- panelen skall luta för maximal solupptagning
- Inte för stort ingrepp på själva båten. Helst bara ett fäste som monteras..
Har funderat lite kring någon lösning där jag utgår från en mantågsstötta och ett fäste för en sådna.. Är bara resten som måste kluras ut..