Båt-tråden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Äh, de flesta, såsom jag själv har inte tid och lust att lägga alla de timmar de skulle ta att vårda en träbåt...
Sen är det för mig med båten som med hojen... Hade familjesituationen varit en annan så hade jag nog haft en helt annan hoj och helt annan båt och gissningsvis bott på ett helt annat sätt.

Stereo i all ära men jag har alltid undrat varför så många tycker att det är ett bra säljargument att skicka med sin begagnade Porta potti...

Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag hade en mindre Four Winns tidigare och den gick oerhört fint i vattnet. Min sjöbjörn till svärfar sa att han inte sett någon båt som gick så fint i vattnet som den...

Men som sagt, det är jänkebåtar så det brukar kunna finnas en del som hade kunnat göras annorlunda. Vår båt var till stora delar byggd av väldigt tjock och tung plywood som av förklarliga skäl väger en del..

När man skall köpa båtar med så många år på nacken så kan det skilja mer mellan exemplaren av samma modell än mellan modellerna som sådana.

Mitt tips är att du försöker se ut 2-4 olika modeller som du fokuserar på för då har du chansen att lära dig mer om dem och framför allt få en betydligt bättre känsla för var de bör ligga prismässigt med olika utrustnings och motoralternativ...

Four winsen fanns det ju flera snygga att välja bland.
Ska titta ut 4-5 stycken med sambon och plugga på så vi vet vad vi ska titta på :)

Kunde inte ha fått ett bättre svar, tack för tipsen Korvgubbe! :)

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Någon som har erfarenhet av Örnvik 635 GP? Är sugen på snäppet större båt än min nuvarande Terhi 520 (hardtop), önskelistan består av: solbädd bak, bord och skapligt med sittplatser, möjlighet att sova nån natt med familjen, inombordare. Ska göra minst 30knop och kunna marscha 23-24knop även med folk i båten, pris under 200k.

Örnviken är inte snygg, men i övrigt så är det den båt jag hittat som stämmer bäst in på mina kriterier. Tycker planlösningen är riktigt bra och skulle passa mig, sambon och våra två barn (2 och 4år) perfekt.

Dock lite fundersam på hur mycket mer underhåll och skötsel en inombordare behöver jämfört med en utombordare? Läser man annonser så verkar det som att man får byta avgaslimpor, knän och bälgar mest hela tiden.. Sitter alltid mercruiser 3.0 i dessa båtar, jag hade gärna sett att det istället var en 4-5liters motor på drygt 200hk så skulle den få jobba mindre och säkert ha en motsvarande förbrukning.

Ris och ros om båtmodell och motor mottages gärna.

http://www.blocket.se/ostergotland/Ornvik_635_GP_Daycruiser_45531812.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Ornvik_635GP__97_mkt_valvardad_45466104.htm?ca=5&w=3&last=154641-oernvik-635-gp.jpg54649-oernvik-635-gp.jpg273631_0.jpg273631_1.jpg273631_4.jpg1209511_1.jpg

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Någon som har erfarenhet av Örnvik 635 GP? Är sugen på snäppet större båt än min nuvarande Terhi 520 (hardtop), önskelistan består av: solbädd bak, bord och skapligt med sittplatser, möjlighet att sova nån natt med familjen, inombordare. Ska göra minst 30knop och kunna marscha 23-24knop även med folk i båten, pris under 200k.

Örnviken är inte snygg, men i övrigt så är det den båt jag hittat som stämmer bäst in på mina kriterier. Tycker planlösningen är riktigt bra och skulle passa mig, sambon och våra två barn (2 och 4år) perfekt.

Dock lite fundersam på hur mycket mer underhåll och skötsel en inombordare behöver jämfört med en utombordare? Läser man annonser så verkar det som att man får byta avgaslimpor, knän och bälgar mest hela tiden.. Sitter alltid mercruiser 3.0 i dessa båtar, jag hade gärna sett att det istället var en 4-5liters motor på drygt 200hk så skulle den få jobba mindre och säkert ha en motsvarande förbrukning.

Ris och ros om båtmodell och motor mottages gärna.

Jag har en vän som är båtmekaniker och han säger alltid att han älskar Mercruiser... inte för att de är bra, men tack vare Mercruiser så har han jobb...:hihi

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
.... Är sugen på snäppet större båt än min nuvarande Terhi 520 (hardtop), önskelistan består av: solbädd bak, bord och skapligt med sittplatser, möjlighet att sova nån natt med familjen, inombordare. Ska göra minst 30knop och kunna marscha 23-24knop även med folk i båten, pris under 200k.....

Jag har en Nidelv 23DC Targa som jag tänkte sälja till våren. Kan släppa den för under 200 innan vårrustningen !
Norskkvalitetsbåt. Toppar ca 38knop, brukar marscha ca 25 och då går den kraftigt lugnt.
Passar dig perfekt ! :yoparty

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Lite för gammal och stor för mig tror jag, brukar åka och bada på ställen där det är stenigt och trångt så redan Örnviken är i största laget. Vill inte ha nått äldre än 97-98, skulle helst köpa en 07-08 men isf får det bli en enklare bowrider om jag ska kunna hålla budgeten.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Vad har ni för planer med era båtar inför 2013?

Jag ska fixa följande med "torka-lakan-båten".
Ska göras:
Installera ekolod (ekolodsgivare inombords)
Installera GPS tracker (Geofence, finns från Kina för ca 600kr. Sänker försäkringen avsevärt)
Komma på en lösning så ankaret kan hänga vid badbryggan och vara enklare att kasta i utan att ankarkättingen skrapar mot badbryggan.
Täta några fönster

Nice to have:
Har en del slutsteg mm som vore najs att pilla in i båten.
Undervattenbelysning. Gör det väldigt trevligt att bada på natten :tuttar

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
http://www.blocket.se/stockholm/Cigarette_modell_60_fot_41238761.htm?ca=22&w=3

Kan någon vänligen förklara för mig varför man skall ha bubbelbadkar på sin muskelbåt? Hur blir gångegenskaperna med 1500kg vatten och 4kg silikon där bak?
Kan inte blondinerna bada i havet ? Är blondinen på första bilden inhyrd glamourmodell eller ingår hon i båtköpet? (vad är det glamourösa i att vara glamourmodell är en bifråga)

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
En liten fråga till er båtmänniskor. Jag har en gammal Uttern 440 från 1978, det är en 445cm lång styrpulpetare för er som undrar. Motorn är en Yamaha 20hp också från 1978, jag har funderat på att slänga på en ny 20hp fyrtaktare eftersom jag inte litar på motorn längre. Är jag dum i huvudet om jag gör det på en så gammal båt?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En liten fråga till er båtmänniskor. Jag har en gammal Uttern 440 från 1978, det är en 445cm lång styrpulpetare för er som undrar. Motorn är en Yamaha 20hp också från 1978, jag har funderat på att slänga på en ny 20hp fyrtaktare eftersom jag inte litar på motorn längre. Är jag dum i huvudet om jag gör det på en så gammal båt?

Nej.
Tänk dock på att stöldskydda en ny utombordare.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
http://www.blocket.se/stockholm/Cigarette_modell_60_fot_41238761.htm?ca=22&w=3

Kan någon vänligen förklara för mig varför man skall ha bubbelbadkar på sin muskelbåt? Hur blir gångegenskaperna med 1500kg vatten och 4kg silikon där bak?
Kan inte blondinerna bada i havet ? Är blondinen på första bilden inhyrd glamourmodell eller ingår hon i båtköpet? (vad är det glamourösa i att vara glamourmodell är en bifråga)

Den där båten har legat på klubben där jag har min balja. Om jag förstått det rätt så har han mer eller mindre designat / byggt båten själv. Dock känns det som en Amazon raggare med för mycket fritid / pengar som har gått till sjöss.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dock känns det som en Amazon raggare med för mycket fritid / pengar som har gått till sjöss.

...Hade snarare sagt att det ser ut som om den beställts av valfri snabbacash-mafiawannabe eller MC-gängsledare...
Någon har plötsligt fått mycket pengar men inte tillräckligt för att nå hela vägen.
Vill maximera uppmärksamheten men kommer tyvärr mest uppmärksammas för avsaknaden av god smak.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Tycker det är lite väl mycket mainstream och ekonomtråk i tråden nu. Det finns ingen bilprovning på sjön, dock mycket KSSS-brats, vita toppluver och solglajjer som man bör sätta på plats. Utnyttja det!1

Nu när det enligt er utsago är billit på polyesterfronten, tänker jag mig nåt i stil med.

• Blocketbillig kritoxiderad Albin 25 med solblekt kapell, dito oranga originalgardiner och gräddvit bussratt.

• Nyplastad bottenstruktur i komposit (eller kompo-skit som vi träbåtsägare plägar säga) med stringers, 20-graders bottenresning, höga bottenstockar och motorbäddsvägare som i upplastade knän ansluter till akterspegeln
  • Scania DSI14 i 1000hk-version
  • Arneson-drev dolt under muggig badbrygga
  • Stereo

YES Äntligen nån som förstår....

Då jag inte kan "skålvirkes" båtar:gnissla så börjar jag med en Joker istället,
Men steg 1 avklarat , inköp av Drev , Check

Bifogat

• DBDdrive.jpg
    DBDdrive.jpg
    41.7 KB · Visningar: 175

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
YES Äntligen nån som förstår....

Då jag inte kan "skålvirkes" båtar:gnissla så börjar jag med en Joker istället,
Men steg 1 avklarat , inköp av Drev , Check

Äntligen någon som kan rigga en inombordare.

Skulle det nu vara en diesel så är det kronan på verket.

Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Och så har jag Snickrat ett hål i båten... :hihi

Bifogat

• IMG_2895.jpg
    IMG_2895.jpg
    240.6 KB · Visningar: 123